PDA

View Full Version : Bio diesel

Lille lay (nico)
09-27-2008, 22:54
Hei! Vet noen av dere om jeg kan kjøre bio diesel på min 1992mod 2.5td??
Evt. kanskje blande bio og vanlig diesel???

Prøver å gjøre noe for å få ned diesle utgiftene litt :smile::smile::smile:
Håper på svar! :beer:

SixCell
09-29-2008, 21:05
Hei! Vet noen av dere om jeg kan kjøre bio diesel på min 1992mod 2.5td??
Evt. kanskje blande bio og vanlig diesel???

Prøver å gjøre noe for å få ned diesle utgiftene litt :smile::smile::smile:
Håper på svar! :beer:

Regner med du har ca. samme motor som jeg har...
Jeg forhørte meg på mitt lokale "Bitsamishin'" verksted å da sa verksmesteren at:

-Det går nok fint den første tanken du fyller...
Så må du bytte "alle" pakningene i motoren som har kommet i kontakt med biodieslen, medregna innmaten i pumpa.
Ikke noe jeg anbefaler.-

Så dermed ga jeg F.... i det... håper det hjalp litt på det du lurte på... ?

AMan
09-30-2008, 17:39
Vel de fleste verksteda å førhandlera sir dette. Å de har både rett å galt.

En del typa biodiesel e tynna me alt i fra aceton tell andre løsemiddla som ikke e reine oljeprodukta, dette kan i noen få tilfella gå till angrep på enkelte gummitypa i feks pakninga. Men i følge produsentan av Biodiesel e dette svært sjeldent å ikke no regelmessig foretredelse.

MEN, når du kjør på vanlig diesel danna det sæ avleringa av all mulig smuss å skitt, dette legg sæ i tanken din, i dieselrøran, motor osv osv. Biodieselen gir veldig lite å nær på ingen slike avleiringa. Den har også den heldige å uheldige egenskapen at den løsa opp de avleiringan som allerede finnes. Dersom dette kommer i pumpa eller i andre dela av drivstoff systemet så e muligheter før at d i værste fall får stopp eller et mindre havari. Hyppig bytte av filter evt et nytt filtersystem me forfilter og finfilter kan vær å anbefal. Samt å vask tanken evt bytt alle rør.

Mange sir også at Bio skal smør veldig dårlig i forhold tell diesel, dersom du e bekymra før dette kan du bland i litt 2takts olje. Men sånn i gennerelle trekk e det vel få olja som smøra dårligere en den autodieselen du kjør på i dag...

Tom K
09-30-2008, 20:38
vi fikk tilbud om bio diesel på lastebilene på jobben, men selger sa det vi måtte bytte dieselfilter for bion løste opp innmaten i de originale filtra, det er vel heller ikke all gummi som tåler bio diesel, raps olje blir jo brukt til drivstoff å du kan jo prøve å legge en gummislange i rapsolje en stund så ser du hva som skjer, den blir like slaskete som kokt spagetti :grinpimp:

Øystein
09-30-2008, 21:14
Jeg har vært borti bio-diesel på jobb, siden bybussene i Lillehammer kjører med dette. Det har gått bra så langt, men nå begynner det å bli kaldt, så får håpe de begynner å fylle vinterdiesel snart.
Men disse bussene var nye i vår, så de har ikke systemet fullt av urenheter. De har forøvrig ingen spesiell filtrering.

Jeg har ikke hørt annet enn vondt om dette, så jeg holder meg langt unna.

Tom K
09-30-2008, 21:22
skal man kjøre bio på eldre biler så bør man vel kanskje bare spe på litt med bio i den vanlige dieselen, jeg holder meg også unna .

gufre
10-01-2008, 07:36
Jeg har kørt med 50% Rapsolie om sommeren, uden problemer. dog er pakning på dieselfilter skiftet til en o-ring af Nitril gummi. Måske lidt dårligere bundtræk..

Lille lay (nico)
10-02-2008, 23:33
Merkelig nok så tar jeg dette som et nei! hehe:) :smile::beer:

Tom K
10-02-2008, 23:56
Det skader nok ikke å kjøre på 10-20% bio diesel, men bio tåler ikke kulde, da blir den som smør :grinpimp: