PDA

View Full Version : cb radio tips takk

martin
10-03-2008, 21:00
Hei vurderer og anskaffe meg den billig pakka som er på emes da jeg kunne tenkt meg en radio på treff.Er den brukbar eller?jeg har ingen peiling på dette radio greiene,har aldrig hatt en:shaking: så syng ut med tips her.
Link til den radioen jeg mener: http://www.emes.no/bilpakken27mhz.htm

Bergum
10-04-2008, 09:57
Radioen er helt topp for vanlig cb-bilbruk.
Personlig hater jeg alt som heter glassantenner, bortsett fra det, så er den helt topp...

HardKåre
10-04-2008, 20:43
Har tilsvarende opplegg fra EMES, funker kjempebra til mitt bruk... Lett å montere, ikke den beste rekkevidden men jeg får snakket med alle jeg er på tur med.

martin
10-05-2008, 12:17
Da tror jeg at det blir en slik pakke:smokin: Om rekkevidden ikke er av det beste gjør ikke så stort da det bare blir brukt når man er på treff eller kjører med noen.Takker for svara så lenge

martin
10-06-2008, 14:24
Dem hadde ikke igjen av den pakka der:pissed:. Så da får en prøve å finne noe annet

Chevysub
10-06-2008, 16:52
Hadde ikke igjen ??

Jeg kjenner eieren Kai david, han har også vært hjemme hos meg.

Rart han ikke "har igjen" (mistror ikke det du skriver)

Han selger jo bare en billig radio og en billig antenne, og kaller det sett. Men er jo det kanskje.

Kanskje han trapper ned på cb delen, hvem vet. Det er en stund siden jeg har snakket med hm, men kan alltids ringe dit og høre hva som skjer om dagen. Har hørt at han reklamerer for en radio han ikke lenger selger. Snodig.

Har bare gode erfaringer fra emes, bortsett fra at det kan være lang leveringstid hvis han ikke har varen på lager. Og han bestiller jo ofte inn det kunden ønsker. Han har ihvertfall gjort det for meg når jeg ville ha en Alan S9 mobilantenne, som mange andre har kjøpt i ettertid :)

Rocker
10-06-2008, 17:04
Han skifta ut Alan S9 for en stund siden med en annen tilsvarende type, pga leveringsproblemer fra fabrikant eller noe....jeg fikk den siste :smokin:
Er jo mye å velge på hos Emes, er vel bare prisen man vil/må betale kanskje?

Mvh
Rocker

Chevysub
10-06-2008, 17:39
Ja jeg så det. Er vel omtrent lik, eller samme. Lengde og spole er lik. Har ikke sett mye den tåler av effekt, men tror ikke man merker forskjell på de. Plasseringa har mer å si.

Jeg har en President Texas antenne på taket av campingvogna, den er 210cm hvis jeg ikke husker feil.

Snakker fra Oslo til Kongsvinger på den, prøvde på Lørdag. Funker fint :) Det er 94km ifølge kartet. Fikk 5s og 5+ i radio, god som gull ;)

Chevysub
10-06-2008, 17:47
Man ser et gløtt av Texasantenna på taket av vogna mi akkurat i starten på denne snutten http://www.youtube.com/watch?v=4EMMmp5ie5M

Rocker
10-06-2008, 18:32
:laughing:
Drar gjerne på tur med den "rock`n roll-vogna" der :smokin:
Antenna var også fin :eyemouth:

Mvh
Rocker

Chevysub
10-06-2008, 18:48
Antenna er veldig bra den. Mange vil vel synes den blir for lang på bilen, men skal man ha god rekkevidde MÅ antenna være lang. eller man må stå på en fjelltopp hele tiden. Og det passer ikke alltid like godt i det landet her :)

martin
10-07-2008, 00:05
Var det som ble sagt i mailen jeg fikk der fra.Trenger nok ikke noe slikt som du har cevysub som rekker halve konge rike rundt da jeg bare skal bruke den på treff og slikt,derfor tenkte jeg det var en helt grei pakke løsning for meg

Rocker
10-07-2008, 11:11
Hva blir det nå da, Martin?
Den antenna hos Emes (Sirio Super Carbonium 27 ) er jo bra.
Er bare 140 cm lang.
Montere på taket slik som meg (Alan S) som er 160cm, så vises den nesten ikke :)

Se DÅRLIG bilde i "garasjen (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18172)" min.
Da har du ihvertfall bra antenne....

Chevysub
10-07-2008, 12:02
Er bare 140 cm lang.
Montere på taket slik som meg (Alan S) som er 160cm, så vises den nesten ikke :)

Se DÅRLIG bilde i "garasjen (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18172)" min.

S9 er ikke 160cm. Er ca 140-150cm, spørs litt på SWR justeringa + fot selvsagt

martin
10-07-2008, 12:45
Er bare 140 cm lang.

Det er ikke et must det her er bare litt kult/kjekt å ha på treff og slikt.
Får se litt etter andre alternativ gidder ikke og koste på det skjorta.
Skal jeg ha en slik "fiskestang" på taket så sitter den ikke der lenge når man kjører i skauen:eyemouth:

Chevysub
10-07-2008, 12:56
Skal jeg ha en slik "fiskestang" på taket så sitter den ikke der lenge når man kjører i skauen:eyemouth:

Det er ikke noe problem, den er veldig sterk og fleksibel og bare bøyer seg unna.

Man får også kjøpt fjær til å bruke nederst, slik at den vipper over. Forsvaret bruker vel noe slikt.

Permo.no tror jeg selger noe slikt.

Men går fint an å butte i trær og busker, men ikke velt helt over, det tåler de dårlig :)

Bergum
10-07-2008, 12:58
Permo har ikke antenner til den fjæra for 11m. Om noen vet om slik antenne, så gi beskjed :-)

martin
10-07-2008, 13:02
Det er ikke noe problem, den er veldig sterk og fleksibel og bare bøyer seg unna.

Man får også kjøpt fjær til å bruke nederst, slik at den vipper over. Forsvaret bruker vel noe slikt.

Permo.no tror jeg selger noe slikt.

Men går fint an å butte i trær og busker, men ikke velt helt over, det tåler de dårlig :)

Ja dem tåler sikkert litt,tenkte egentlig og feste det på støtfangeren bak

Rocker
10-07-2008, 13:09
S9 er ikke 160cm. Er ca 140-150cm, spørs litt på SWR justeringa + fot selvsagt

Jaja, antenna mi ER 153,5 cm + fot 2,5 cm = 156 cm :smokin:

Martin: den antenna tar 2 sekunder å legge ned pga tvinge-festet og som ChevySub sier...veldig sterk og fleksibel.
Vil fraråde deg å plassere denne på støtfanger bak, da den er så myk at den vil slå i karosseriet ditt...ofte.
Skulle montere den der selv, men ombestemte meg :eyemouth:

Mvh
Rocker

martin
10-07-2008, 13:27
Antenne problemet tar jeg når det kommer så langt at jeg har fått kjøpt meg radio.Har også tittet på Danita 1240 billig sak det og

Rocker
10-07-2008, 15:47
Hvor mye da?
Link?

Mvh
Rocker

martin
10-07-2008, 15:59
Skal vi se...var faktisk han på emes som ga meg en lenke dit:
http://www.dittvalg.no/productview/20103273/

Rocker
10-07-2008, 17:11
Joda, fin den.
Legger du på 250,- så får du Danita 3000 Multi (som jeg har)...tror den er hakket bedre :smokin:

Mvh
Rocker

Chevysub
10-07-2008, 22:45
Jupp, Danita 3000 er en litt bedre/mere radio. Ikke på mottak/sending, men man får litt mer radio for pengene. Og de aller aller fleste ønsker seg ganske fort en radio med litt mer muligheter enn hva feks Danita 1240 har (som omtrent ikke har noen)

Og da er det mest lønnsomt å legge noen hundringser i feks en 3000. Den har minnekanalplasser, den har mulighet for å vise frekvensen, ikke bare kanalnr, den kan scanne over alle kanalene, og den har vel hurtigvalg til kanal 9 og 19.

Altså, det koster 250 kr ekstra, men når du skal selge den "kjipe" radioen taper du lett mer enn de 250 kronene, og porto etc :)

Men 1240 er ikke noen dårlig radio det heller, bare enkel.

I mange tilfeller er det best med en enkel radio i bilen. mindre knapper og knotter, og mindre styr. Det enkle er ofte det meste.

Meeen gutter er gutter. Og knotter og knapper er fett, så det må vi ha ;)

En kompis var innom meg i dag, han trengte hjelp til å justere antenna si. Må si den umbrakoen som fulgte med den sirioantenna var bedriten, ikke mye kvalitet i den. Antenna var grei, men den lilla møkkaumbrakoen var skral. Kan selvfølgelig være akkurat den, men vær litt obs på den ihvertfall :)

Chevysub
10-07-2008, 22:49
Permo har ikke antenner til den fjæra for 11m. Om noen vet om slik antenne, så gi beskjed :-)

Nei jeg vet det, men de har vel en slik fjær. Var det jeg mente. Var bare et eksempel :)

martin
10-08-2008, 13:51
Da ble det en Alan 78+ multi pluss en magnetfot antenne:smokin:, så da får vi se om det er noe og ha, kosta ikke så mye heller.

martin
10-14-2008, 21:55
Flere dumme spørsmål fra en noob:eyemouth:
Har da fått radioen og sitter nå og funderer litt eller rettere sagt har lest litt og funnet ut at antennen må justerest,at det er veldig viktig,så da blir spørsmålet hvordan da? har skjønt at man trenger ett swr(?)måle sak,kjenner ingen som har noe slikt,kanskje dem har på den lokale bilradio sjappa.
Antenna er med magnetfot feste hvordan er det folket gjør det med ledningen borrer hul i taket eller hvor fører dere ledningen ut:question:

Rocker
10-14-2008, 22:35
Tror de fleste bare har vinduet litt på gløtt og antenna stående på taket rett over knotten sin.
Når det gjelder innstilling må man ha et sånn swr-meter...det har de der du kjøpte utstyret, tror jeg.
Sikkert andre som kan gi deg bedre svar, men det hadde nok vært lurere å kjøpe ei orntlig antenne, for fast montasje, tror jeg.

Chevysub
10-14-2008, 23:28
Det er viktig at antenna justeres korrekt med et swr meter ja. Ellers vil du kunne risikere å futte utgangstrinnet i radioen din. Mange nye radioer har beskyttelse mot for høy swr, og sender med redusert effekt, eller ikke i det hele tatt om swr forholdet er feil.

Med et swr meter koblet til, du kobler det imellom radioen og antenna, vil du straks kunne sjekke dette. Man trenger en liten stump antennekabel og to plugger da, en liten kabel altså som forbinder antenne, swr meter og radio.

Antennekabelen kan du bare klemme i døra, funker greit. Men bruk helst ei dør som ikke åpnes hundre ganger daglig, for selvsagt blir det slitasje. Klemme i vindu går også fint, helt til man glemmer seg, og røsker antenna ned fra taket, eller kabelen ut av radioen :)

sjekk om det finnes noen i nærheten som har et slikt meter og som kan hjelpe deg, eller kjøp ditt eget (husk mellomkabelen) så skal vi nok få guidet deg til en trygg swr innstilling :)

Bare et lite memo. De billige swr metere kan gjerne vise feil verdi, men man får en indikasjon på swr forholdet i antenna. Og stiller da til man får lavest mulig swr forhold.
Korte antenner er verre å få bra på alle kanalene. Man får ofte lav swr på kanal 1, og høy på kanal 40. Eller motsatt. Da stiller man inn antenne etter den kanalen man bruker mest, gjerne kanal 3 eller 10, 16 etc.

Bergum
10-15-2008, 05:56
Enkleste er å gå hit:

www.scannernytt.net
å spørre om noen kan hjelpe deg å tune antenna.
Alternativt:

www.nrrl.no
Å spørre om det samme.

Disse folkene kan som regelhjelpe.

martin
10-15-2008, 21:17
Ja da var det montert:grinpimp:.
Ble litt kult må få justert antenna nå så jeg får testa det ut.

sivrt
10-16-2008, 01:32
Kjekk plassering av mic`en du har der, he heThefinger

martin
10-16-2008, 08:19
He he ja har nok tyvtitta på noen bilder ja:grinpimp:

Chevysub
10-18-2008, 11:16
Hørt noe på radioen da ? Husk at squelchen skal stilles akkurat litt forbi der suset slutter. Er den for mye på vil du ikke kunne høre de som er et stykke unna.

martin
10-19-2008, 09:31
Nei har ikke fått hørt noe på den enda. Det med squelchen skal jeg huske på,lurte litt på det egentlig:smile: så takk for den.

Chevysub
10-19-2008, 11:21
Skal ta et bilde av radioplasseringa mi etterpå. Litt mer sånn Truckerish liksom når man har den i taket :)

Veldig greit, bortsett fra når mikrofonen svinger litt, og treffer meg i trynet :eyemouth:

martin
10-19-2008, 20:09
Ja hadde ment og ha det i taket jeg og men hadde blitt så mye styr i og med jeg ikke har den konsollen så da gadd jeg ikke.
Bilder må du få lagt inn ja det liker vi:smokin:

Chevysub
10-19-2008, 20:12
Jeg glemte hele greia. Skal stikke ut i bilen en tur nå :eyemouth:

martin
10-19-2008, 20:22
he he fort gjort:eyemouth:

Chevysub
10-19-2008, 20:22
to kjappe. Du ser opplegget :) Antenna høyt oppå, og radioen inni konsollen

martin
10-19-2008, 20:42
Se der ja,tøft og ha den i takkonsollen:smokin:. Skulle hatt det jeg og... hmm kanskje lage meg en kasset til og ha der oppe,må nok gå litt i tenke boksen nå