PDA

View Full Version : Lufting av orbitol styring

Rukus
04-23-2007, 09:09
Jeg har bygget om til orbitol styring på min hilux. Snekka å sylindern er fra en liten gaffel truck å pumpa er orginal hilux pumpe. Men jeg sliter med å få ut all lufta i sustemet. Har noen et tips eller 2?
Når jeg svinger over til en side fra en annen, så må jeg svinge helt over å holde rattet der litt før hjulene kommer etter. Kommer dette bare av luft i systemet, eller klarer ikke pumpa å levere nåkk?
Tidligere da jeg spurte her på forumet om pumpa ville holde fikk jeg ja til svar....

Tommy
04-23-2007, 09:14
Et slikt system er selvluftende, man svinger fullsving begge veier og lufta skal være ute....
Merkelig det problemet ditt, jeg tror ikke det er pumpa, noen andre guruer på dette eks. Henrik har kanskje en ide

Mad Max
04-23-2007, 09:18
Ikke helt riktig Tommy men nesten...
Sett bilen din på bukker foran Rukus og ta av lokket til pumpa, drei rattet hele veien begge veier en 4 - 5 - 6 ganger så har du nok fått ut all luft..

Rukus
04-23-2007, 09:18
ja jeg syntes også det var rare greier. Håper henrik eller noen andre har et tips da...:(

Mad Max
04-23-2007, 11:04
I selve "ventilen" din sitter det en overtrykks ventil, vis denne ikke er justert litt opp så kan du få samme effekt som du beskriver...

Rukus
04-23-2007, 11:30
Denne ventilen du snakker om MadMax, skjønner ikke helt hvor den sitter? Regner med du mener på "snekka" ja. Men hvor? Legge ved et bilde.

http://i36.photobucket.com/albums/e48/k2tusen/DSC00445.jpg

Mad Max
04-23-2007, 13:53
Den der melder jeg litt pass på ettersom jeg ikke kan skryte av å ha sett den der så ofte....

Rukus
04-23-2007, 15:57
Kommer fra en gaffel truck, så den er vel ikke så vanlig i offroad. norge :p

Men nå har jeg syslet litt med de greiene her, å det som skjer nå er at jeg MÅ svinge helt over før hjulene rører på seg. Å når de da rører på seg er styringen sterk som F%&€! Men som sakt så må jeg ratte helt over, funker liksom som en vanlig sylinder som er spake styrt, ala en gravemaskin. For så snart jeg ikke holde styre heeeelt til der det stopper, så rører ikke hjulene seg....hmmm....
Hva kan det være?

Tommy
04-23-2007, 16:01
Hva slags sylinder bruker du??
Hva brukes armen til som er under.. dette ser jo ut som en vanlig servo..

Rukus
04-23-2007, 16:19
Hva slags sylinder bruker du??
Hva brukes armen til som er under.. dette ser jo ut som en vanlig servo..

Bruker sylindern som fulgte med fra trucken. Han jeg fikk tak i det hos mente det staget kun var for om man skulle slite en slange eller noe. en slags nødstyring. Ikke vet jeg. Prøver å få tak i han, men det var ikke så lett. Noen som har en orbitol snekke til salgs?

Irok
04-23-2007, 21:06
Prøv å hinre styrearma på den snekka du har i å gå fra side til side og du får se noe rart! Det der er ei snekke med hjelpecylinder og pøser på olje kun når det trengs! Beste løsninga er nok å skaffe en orbitrolventil.

Rukus
04-24-2007, 06:37
Prøv å hinre styrearma på den snekka du har i å gå fra side til side og du får se noe rart! Det der er ei snekke med hjelpecylinder og pøser på olje kun når det trengs! Beste løsninga er nok å skaffe en orbitrolventil.

Ja, etter mye knoting kom vi å fram til det vi å :mad: Vet du om det går ant å bygge den om sånn at den kan funke som en orbitol ventil? hmm...eller har du eller vet om noen som har en slik ventil?

jan terje
04-24-2007, 06:40
Det der er egentlig en vanlig servostyring, bare at den benytter en egen sylinder utenfor snekken. Går ikke til ditt bruk. Vanlig på eldre trucker, og fx. på chevrolet frem til '64.
Men sylinderen er sikkert ok.
Men det beste er å finne noe komplett fra en truck.

Tommy
04-24-2007, 06:45
Denne ville jeg dumpet og skaffet meg en skikkelig orbitrol...
Husk å skaff en med såkalt åpent senter, flere trucker har lukket senter og en pumpe som kun gir olje når du svinger, du trenger altså en orbitrol som er åpen mellom olje inn og retur... og som altså skal stå med konstant trykk frs pumpa

Rukus
04-24-2007, 08:05
Skjønner. Er det noen som har noe slikt til salgs da?

Å.H
04-24-2007, 15:48
Jeg har bestillt en del hydraulikk herifra med bare gode erfaringer:http://www.surpluscenter.com/sort.asp?UID=2007042409434668&catname=hydraulic&keyword=HSSV

Amund
04-24-2007, 17:09
Den der går jo fint, du må bare koble et stag fra snekkearmen og ned til hjula... men det blir kanskje litt unødvendig mye stag. Lufting av systemet (når du har løst andre problemer :)) skal først gjøres uten motoren i gang, med akselen på bukker. En del ganger fram og tilbake, så kan du begynne med motor i gang, fortsatt på bukker. Så skal det begynne å bli bra.

Tommy
04-24-2007, 18:10
Den der går jo fint, du må bare koble et stag fra snekkearmen og ned til hjula... men det blir kanskje litt unødvendig mye stag. Lufting av systemet (når du har løst andre problemer :)) skal først gjøres uten motoren i gang, med akselen på bukker. En del ganger fram og tilbake, så kan du begynne med motor i gang, fortsatt på bukker. Så skal det begynne å bli bra.

Litt av vitsen er vel å slippe stag, samt ha en styring som ikke har mekanisk overføring...