PDA

View Full Version : Ny G-eier

Roy HP
10-05-2008, 17:32
Ser ut som æ plutselig solgte JEEP'en min og har fådt overta en av G bilan i firmaet til fattern. Så da kommer spørsmålet etter å ha sjekka ut litt på sien hær, Heving+turbomontering e ett must tenkte på en 10-15 centimeter fjær og bodylift og eventuelt 35" hjul. biln har en fem trins girkasse kosn blir biln å kjøre med 35", tenkte på turtall og bruksvenlighet. Og hvilke fjærer e det gunstig å kjøpe, hadde ikke løst på nån fjære som gjør biln stokke stiv og kjøre.

Rossi
10-05-2008, 18:24
Ser ut som æ plutselig solgte JEEP'en min og har fådt overta en av G bilan i firmaet til fattern. Så da kommer spørsmålet etter å ha sjekka ut litt på sien hær, Heving+turbomontering e ett must tenkte på en 10-15 centimeter fjær og bodylift og eventuelt 35" hjul. biln har en fem trins girkasse kosn blir biln å kjøre med 35", tenkte på turtall og bruksvenlighet. Og hvilke fjærer e det gunstig å kjøpe, hadde ikke løst på nån fjære som gjør biln stokke stiv og kjøre.

Hei og velkommen Roy HP:smile:
Litt mere info om bilen og hvordan du skall bruke den gjør det enklere å svare på dine spørsmål...........
5-trinns girkasse og turbo er en kjent oppskrift på fiasko dessverre, den kassa holder ikke for så tung bil med turbodieselmotor
Jeg kjører 35" på min -85 STT Gelændewagen og det går helt greit men du må regne med å slite litt i di bratteste bakkene:(
www.vtp.no selger BL og fjærer med TüV-papirer, hever ca 8cm totalt. Det er ikke nødvendig med så mye heving hvis du kan tenke deg å skjære bitelitt i skjerm og røret forran torpedoveggen....
Sånn som på min bil, http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=829 scroll ned til BL-skolen......
http://www.extrem-motorsport.de/ selger forskjellige hevefjærer til G...

Litt mere info og bilder står på ønskelisten min nå:smile:

Roy HP
10-07-2008, 20:06
Den røde G-Wagen e den æ skal overta, det e en 86mod, med 300 diesel motor og femtrinns girkasse. kilometer stand e ukjent, rulle rundt på 31/10,5-15 på 7x15 felga. Den gule som fattern skal bruke e en 83 mod med 300 dieselmotor og firetrinns automat, blei kjøpt for den nette sum av 3000 kroner og kjørt hjem bare nån små feil. skal monteres en ny motor med turbo fra en 123 sykebil. Den motorn som e bilde av har æ planer om å montere i den røde med intercooler og større eksos

Rossi
10-07-2008, 20:39
Den røde G-Wagen e den æ skal overta, det e en 86mod, med 300 diesel motor og femtrinns girkasse. kilometer stand e ukjent, rulle rundt på 31/10,5-15 på 7x15 felga. Den gule som fattern skal bruke e en 83 mod med 300 dieselmotor og firetrinns automat, blei kjøpt for den nette sum av 3000 kroner og kjørt hjem bare nån små feil. skal monteres en ny motor med turbo fra en 123 sykebil. Den motorn som e bilde av har æ planer om å montere i den røde med intercooler og større eksos

Begge bilene ser jo helt ok ut:smile:
Hvor mye måtte du ut med for din G?
Virker girkassen ok? Ingen ulyder? Fikk du med kasse til turbomotoren? 4-trinns automat? Isåfall ville iallefall jeg ha solgt 5-trinnskassen(di er som regel VELDIG lettsolgte) og montert automat i bilen da denne er ganske mye mere slitesterk. Regner med att du har planlagt å bruke bilen til en del offroadkjøring? Med store hjul og turbo-intercoolermotor blir belastningen på 5-trinnskassen veldig stor og som jeg har sagt før er den kjent for å være litt i svakeste laget for den motor/bil-kombinasjonen du planlegger.........:(

Hvor i verden d v s Norge holder du til forresten?

Ser frem imot å følge denne bilen videre:smokin:

Roy HP
10-07-2008, 21:13
Den røde fikk æ for den nette sum av kroner 0 null. Men fatter,n betalte vel 25000 for den for 1,5 år siden. Den va bare og gi strømm, kjøre på Eu kontroll og få skiltan:smile:. Den turbomotoren har æ tatt ut av en 123 med tretrinns automat, hvet ikke kosn den vil fungere i en G. Æ bor i Kvalsund 33 kilometer fra Hammerfest mot alta. Siden æ har ett rimelig stort verksted bygg med masse verktøy så driv æ å reparere og lage mye rart (driv med annleggsmaskiner). legg med ett par bilda av mitt andre prosjekt Lynx Rave RC

Rossi
10-09-2008, 15:40
Den røde fikk æ for den nette sum av kroner 0 null. Men fatter,n betalte vel 25000 for den for 1,5 år siden. Den va bare og gi strømm, kjøre på Eu kontroll og få skiltan:smile:. Den turbomotoren har æ tatt ut av en 123 med tretrinns automat, hvet ikke kosn den vil fungere i en G. Æ bor i Kvalsund 33 kilometer fra Hammerfest mot alta. Siden æ har ett rimelig stort verksted bygg med masse verktøy så driv æ å reparere og lage mye rart (driv med annleggsmaskiner). legg med ett par bilda av mitt andre prosjekt Lynx Rave RC

3-trinns automat????? Det var noe nytt for meg:smile: Du er sikker på att det ikke er en firetrinns da? Den starter oftest i 2:e gir hvis du ikke velger att den ska kjøre på "lavgir"(husker ikke helt hva det bakerste hakket kalles for derav "lavgir"):redface:
Blir bittelitt missunnelig på deg når du skryter av garasjen, selv har jeg bare såvitt plass til å parkere bilen i min garasje:(

Scooter er GØY!! Har en kompis som holder på med et ganske greit prosjekt, trimmet Thunder 1000 motor i M7-chassi med 174" belte:smokin: Den blir sinnsyk! Det siste jeg hørte var att han sku montere turbo i den.........
http://www.scooternorge.no/forum/viewtopic.php?t=2787

Roy HP
10-09-2008, 16:39
Verkstedet e vel på en circa 200 kvadrat med en STOR dreiebenk, en STOR søyleboremaskin, flere sveiseapperat, plasmakutter, oxygen/acetylen, stort sett alt av luftverktøy og handverktøy, dekkomlegger/ballanserer, løftebukk til både bil og motorsykkel, så ja æ har det veldig fint når det gjelder verksted:laughing:. Skal prøve og ta nån bilda av greiern....

Roy HP
10-09-2008, 16:42
Æ glemte kanskje og fortelle att den komm fra en 123 stasjons vogn og på girvelgern dær står det 1,2,3,n,r,p og da regne æ med att den e tretrins

Rossi
10-09-2008, 19:53
Verkstedet e vel på en circa 200 kvadrat med en STOR dreiebenk, en STOR søyleboremaskin, flere sveiseapperat, plasmakutter, oxygen/acetylen, stort sett alt av luftverktøy og handverktøy, dekkomlegger/ballanserer, løftebukk til både bil og motorsykkel, så ja æ har det veldig fint når det gjelder verksted:laughing:. Skal prøve og ta nån bilda av greiern....
No har æ lagt dæ for hat mann!!!:wink_animate:

Æ glemte kanskje og fortelle att den komm fra en 123 stasjons vogn og på girvelgern dær står det 1,2,3,n,r,p og da regne æ med att den e tretrins
Tror den er 4-trinns men er ikke sikker.......:shaking: Har ikke hørt om 3-trinns automatkasser til 123-serien men er ikke 100% sikker........
Den ska hete 722.o s v..... Den kassen er helt kurant til Gelændewagen:smile:

Roy HP
10-09-2008, 21:02
Bare for å være ekkel:grinpimp:. Så legg æ ut nån bilda fra verkstedet

Rossi
10-10-2008, 08:45
Det va ekkelt...........:smile:
Svart Geländewagen er alltid tøfft! Jeg ratter selv rundt i en mattsvart med svarte felger.........:smokin:

knixen
10-10-2008, 11:53
Det va ekkelt...........:smile:
Svart Geländewagen er alltid tøfft! Jeg ratter selv rundt i en mattsvart med svarte felger.........:smokin:

Vi kan trøste oss med at han har en liggende søyleborremaskin og det er jo svært upraktisk... :laughing::laughing::laughing:

Rossi
10-10-2008, 12:27
Vi kan trøste oss med at han har en liggende søyleborremaskin og det er jo svært upraktisk... :laughing::laughing::laughing:
Jeg har INGEN søyleborremaskin så da må det jo være bedre med den liggende som han har:grinpimp:

steppdeck
10-12-2008, 10:57
Grattis med G! den gule, er den nylakkert?

Roy HP
10-12-2008, 17:35
Grattis med G! den gule, er den nylakkert?

Den e nymalt med kost og rulle
:laughing:
men den ser veldig bra ut på nerthold også.

Roy HP
10-12-2008, 17:42
3-trinns automat????? Det var noe nytt for meg:smile: Du er sikker på att det ikke er en firetrinns da? Den starter oftest i 2:e gir hvis du ikke velger att den ska kjøre på "lavgir"(husker ikke helt hva det bakerste hakket kalles for derav "lavgir"):redface:
Blir bittelitt missunnelig på deg når du skryter av garasjen, selv har jeg bare såvitt plass til å parkere bilen i min garasje:(

Scooter er GØY!! Har en kompis som holder på med et ganske greit prosjekt, trimmet Thunder 1000 motor i M7-chassi med 174" belte:smokin: Den blir sinnsyk! Det siste jeg hørte var att han sku montere turbo i den.........
http://www.scooternorge.no/forum/viewtopic.php?t=2787

Æ har sjekka på girvelgeren på den 123 automaten og det står IKKE 1,2,3,N,R,P men det står L,S,D,N,R,P men kor mange trinn det e på den har æ ikke anelse om..
Men ved ett eventuelt bytte til automat, må man korte mellom aksler og eventuelt annet som må gjøres???

Rossi
10-12-2008, 19:17
Æ har sjekka på girvelgeren på den 123 automaten og det står IKKE 1,2,3,N,R,P men det står L,S,D,N,R,P men kor mange trinn det e på den har æ ikke anelse om..
Men ved ett eventuelt bytte til automat, må man korte mellom aksler og eventuelt annet som må gjøres???

Var nesten det jeg trodde ja:smile:

Du må ha en mellomaksel som er ca 25cm lang hvis du ska kjøre med automat på en 617A-motor. tror den du har er ca 30cm. 4-trinns er enda lengre men jeg husker ikke hvor lang den er. Finnes en firma i Nordkjosbotten som korter og balanserer for 1500-2000kr, husker ikke navnet men kan finne det ut hvis du vil? Ellers TROR jeg ikke det ska være SÅ mye mer du må tilpasse faktisk men send en PM til Mercemann her på forumet og spør han. Han har bygget om et par-tre biler fra Manuell til Automat........
Ellers kan du jo bare se på Rozzys bil når den kommer nordover:wink_animate: Hvis han velger å kjøpe den da...............

Har forresten sett på reservehjulholderen jeg har liggende, den har vært kjørt med stålfelg(tungt) og har derfor blitt litt bøyd i festet men det bør gå greit å rette den, vi kan jo diskutere prisen litt hvis du vil ha den:smile:
Narviboy har 2 BWA-felger til caben, er ikke sikker på pris da det er mulig jeg vil kjøpe dem selv.........:smile:

Roy HP
10-12-2008, 19:35
Rossy e faktisk mitt søskenebarn så det blir vel til att han kommer over fjellet for litt verkstedtid og :beer:
har kanskje funnet en G til han i Hammerfest skal sjekke imorgen om pris og att den virkelig er til salgs.

Rossi
10-12-2008, 19:57
Rossy e faktisk mitt søskenebarn så det blir vel til att han kommer over fjellet for litt verkstedtid og :beer:
har kanskje funnet en G til han i Hammerfest skal sjekke imorgen om pris og att den virkelig er til salgs.

Han sa det ja:smile:
Må ha litt :beer: for att det mekaniske geniet ska våkne ja:laughing:
Si ifra hvis dere er i Stor-Tromsø så ska vi vel klare å få i oss noen :beer: her å............
Hvilken G-modell er du har funnet til han der oppe da?

Roy HP
10-12-2008, 20:23
Det e en kvit femdørs med solar motor, pizzahjul og breddera. en :beer: eller fler gjør underverker for det kreative humøret.
Skal med Dodgen min på verksted i Tromsø, har ett eller anna feil med innsprøytninga.

RozzY
10-12-2008, 20:42
Det e en kvit femdørs med solar motor, pizzahjul og breddera. en :beer: eller fler gjør underverker for det kreative humøret.
Skal med Dodgen min på verksted i Tromsø, har ett eller anna feil med innsprøytninga.

Katti kjøre du til tromsø???

Roy HP
10-12-2008, 21:00
E ikke sikker men det blir etter att vi e ferdig med fjellsikringa på Polarbasen. Har det kanskje litt roligere da.
Må også fløtte på lamdasonden ned til kollektorn så den får rett signal.

Roy HP
10-20-2008, 22:54
Ser att dær e mange som snurre rundt med 35" på G, kosn e det og få godkjennt det. ser også att Tyskeran kjøre rundt med det og da burde det jo være muligheta for oss hær i molbolandet også

Rossi
10-21-2008, 08:19
Ser att dær e mange som snurre rundt med 35" på G, kosn e det og få godkjennt det. ser også att Tyskeran kjøre rundt med det og da burde det jo være muligheta for oss hær i molbolandet også

Det er nok ikke SÅ enkelt å få dette godkjent dessverre:shaking:
Mercemann er auktoriteten på forumet når det kommer til godkjenning av Geländewagen og han jobber for fullt med godkjenning av sin bil med 35", den som går med 38" nå:smile:
Jeg vet att det går minst en G godkjent med 35" i Norge men eieren av den var veldig hemmelighetsfull, tror han hadde en kontakt i Tyskland som jukset sammen noe papirer for han eller noe sånt.
Mer om den saken her http://www.offroad.no/forum/Endelig-blir-35-skrevet-t85341.html&p=1389783#entry1389783

Det SKA være mulig å få godkjent 33" men da må man ha felger som er TüV-godkjent for det, disse er 8" brede og koster en grei(relativt stor) penge.....

Vi som kjører 35" hjul kjører rundt med ulovlige biler kan du si...............

Roy HP
10-21-2008, 19:02
Hmm, har allerede en bil med heving og 35" hjul som ikke e godkjennt av BT hadde løst til å ha en bil som man kan kjøre uten og måtte se etter BT, men har blitt stoppet før av dæm men ikke fådt nån reaksjonerThefinger.
Men 33" e jo ikke så allerværst det heller.

Rossi
10-21-2008, 20:12
Som sagt jobbes det med saken men per idag er det ikke enkelt dessverre:(
Vi her i Tromsø har som di sanne optimistiske Nordlenningan vi er STOR tru på att det går seg til etter hvert:smokin::smokin: