PDA

View Full Version : Lurer på å bygge formula offroad

roadrash
10-07-2008, 15:21
Lurer på å bygge meg en formula offroad. Noen her som har noen gode tips/ råd om hva som bør/ er bra å bruke av deler?? Tenker på motor, gir, transfer, akslinger og eventuelt design på hjuloppheng (hva som funker). Og om en bør ta utgangspunkt i ei orginal ramme, eller om det beste er å bygge alt fra bunnen av.. Takker så mye!! :smile:

Åsa-nisse
10-07-2008, 15:27
Hur hårt ska du satsa är ju rätt viktigt med.

Vilken budget har du och vad har du för krav?

Ska du alltid kunna ha chansen att vinna eller ska du vara med och ha kul och kunna komma på en bra placering någon gång ibland?

Ska du kunna använda bilen till något annat än Formula Offroad?

Hur mycket effekt har du tänkt dig att ha i bilen?

roadrash
10-07-2008, 15:35
Planen er å bygge noe som ikke koster sjorta, men som alikevel tåler juling. Jeg har det meste av utstyr stående som trengs for å bygge ramme/ bil. Det er vel kansje ikke så enkelt å bygge en formula bil som kan brukes til annen offroad sport??

Tom K
10-07-2008, 15:48
Det er vel vanskelig å bygge en bil som kan hevde seg i alle typer offroad, men det går fint å bygge en bil med vanlig ramme å fortsatt hevde seg rimelig godt i formula

knut e
10-07-2008, 15:57
jeg holder på med en sånn bil, jeg bygger noe som blir i samme gata som olausen sin lilly. en bil som kan brukes også andre steder enn i et grustak, jeg bruker en landcruiser lj73 den har en akselavstand som er grei no ut fra hva jeg har forstått, selv om den gjerne kunne vært lengre, den har hjuloppheng med såkalte radiusarmer og spiralfjøring, jeg bruker en cheva 350 og så blir det vel en toyota transfer etterhvert og akslinger fra en lc hj60 men bur på den så tipper jeg det blir en grei nok bil, men satser vel ikke på og vinne noe med den bilen, men bygger for og ha det morsomt, deltagelse er viktigst

jonny puma
10-07-2008, 16:35
jeg holder på med en sånn bil, jeg bygger noe som blir i samme gata som olausen sin lilly. en bil som kan brukes også andre steder enn i et grustak, jeg bruker en landcruiser lj73 den har en akselavstand som er grei no ut fra hva jeg har forstått, selv om den gjerne kunne vært lengre, den har hjuloppheng med såkalte radiusarmer og spiralfjøring, jeg bruker en cheva 350 og så blir det vel en toyota transfer etterhvert og akslinger fra en lc hj60 men bur på den så tipper jeg det blir en grei nok bil, men satser vel ikke på og vinne noe med den bilen, men bygger for og ha det morsomt, deltagelse er viktigst

No har æ kjørt mye i dette året og erfart litt med tanke på bruksområde på bil. Når jeg bygget i vinter var deltakelse viktig, det å kunne bruke bilen mer enn 2 ganger pr år var målet. Bilen min er en willys på ramme som er forlenget. Den har en akselavstand på ca 2.35. Med ARB bak og diffbrems fram og med styrebrems vil jeg påstå at den kan godt hevde seg i pro-mod.(avhenger mest på sjåføren..:smokin: ) Eneste som jeg har blitt plaget med er at jeg har rette aksler og 35" hjul. Noe større hjul og alt ville blitt mye bedre. I formula så er vel ikke dette en vinner bil, men heller ikke langt ifra. I Matrand i helga ble jeg MEGET overrasket over potensiell på bilen, til tross for boggere. Et sett med paddel hjul og man har kommet langt.

Så et tips: Har du lyst til og kjøre mye, så bygg utifra at du kan bruke bilen til mer enn bare Formula....:smokin:

Det er mye gøy kjøring i Pro.Mod.:grinpimp::beer:

Som Knut sier. Kjør for og ha det morsomt og delta...:wink_animate:

knut e
10-07-2008, 16:44
må også si jeg ble overbevist da jeg så deg ronny på matrand i helga, ble temmelig nærme en 350poenger der gitt, bare synd du ikke fikk snudd uten og rygge, var det bedre med snudde boggere? så ut som du hadde satt dem andre veien, hadde egentlig tenkt meg bort og kikke på bilen din men depoet var så langt unna så jeg tenkte jeg får nøye meg med og se på fra bunn av bakken.:smile:

jonny puma
10-07-2008, 17:05
må også si jeg ble overbevist da jeg så deg ronny på matrand i helga, ble temmelig nærme en 350poenger der gitt, bare synd du ikke fikk snudd uten og rygge, var det bedre med snudde boggere? så ut som du hadde satt dem andre veien, hadde egentlig tenkt meg bort og kikke på bilen din men depoet var så langt unna så jeg tenkte jeg får nøye meg med og se på fra bunn av bakken.:smile:

Hehe.. Takker....:smokin: Regnet gjorde sitt til at festet ble bedre ja, men det at jeg snudde boggerne og tappet så å si nesten all lufta ut av dekka gjorde susen... Det hjalp mye... Den 350 poengern får jeg vel høre lenge framover, de store gutta mente jeg skulle ha klart den..:smokin: er vel enig i at den burde jeg ha sett, men saken var at jeg ikke hadde planlagt og komme over den første kneika der....:grinpimp::beer:

Du får komme bort å kikke på den ved en annen anledning da vøtt....:smokin:

Tom K
10-07-2008, 17:11
jeg og Kjellis var også imponert over kjøringa di, det ligger multipaddel til salgs på forumet her vet du :wink_animate:

jonny puma
10-07-2008, 18:07
jeg og Kjellis var også imponert over kjøringa di, det ligger multipaddel til salgs på forumet her vet du :wink_animate:

Har snusa på dekka til Jørgen, men syns de er litt smale.....Thefinger

Åsa-nisse
10-07-2008, 18:10
Planen er å bygge noe som ikke koster sjorta, men som alikevel tåler juling. Jeg har det meste av utstyr stående som trengs for å bygge ramme/ bil. Det er vel kansje ikke så enkelt å bygge en formula bil som kan brukes til annen offroad sport??

Min bil har använts till Formula Offroad, Trial och Monster Race.

Den är väl inte optimal till någon gren men jag har lyckats ta segrar i alla grenarna - nu har väl utvecklingen gått framåt dom senaste åren men jag menar nog att med en del modifikationer så skulle man kunna hänga med rätt bra på en del Formula Offroadtävlingar i Modified.

http://www.engbergracing.com/images/2008/Calvinator/slides/DSC02056.JPG

Den är byggd på Suzuki 410 ram, Aluminium kaross med flippfront i Glasfiber.

Axlarna är ifrån Volvo Valp med bättre drivaxlar och ARB-diffar.

Motorn är en Volvo 850R, växellådan är 4vxl Volvo M45 och fördelningslådan är ifrån Datsun King Cab.

Skulle jag ändra på ngt speciellt som det ser ut nu så är det nog automat och hade jag byggt en ny så hade det blivit HJ60-axlar med Longfield-drivaxlar annars är jag rätt nöjd - billig i drift och går knappt aldrig sönder.

Här är några Youtubeklipp:

DpZMwQ2PCFk

6BgjqK8yDf8

Geir
10-08-2008, 09:20
hvor lang akselavstand har du Åsa ?

Ronny imponerer meg stort !!! :beer:

roadrash
10-08-2008, 09:28
Tenker litt på hjuloppheng, hva er best, radiusarmer eller 4link? Det brukes vel panhard stag i tillegg til 4link??

Arne
10-08-2008, 09:42
Tenker litt på hjuloppheng, hva er best, radiusarmer eller 4link? Det brukes vel panhard stag i tillegg til 4link??

Skal du bygge rimelig og enkelt, bruker du radiusarmer og panhardstag. Dette fungerer over all forventning. Ta en titt på bilen til Ragnar Robertsson, stort enklere kan du ikke bygge...............

Ønsker du justeringsmuligheter, bygger du med 4 link (gjerne som en K-link, da slipper du panhardstaget).

roadrash
10-08-2008, 09:55
Har bygget 4link på rallybil tidligere og der går alle 4 stagene paralelt, men k-link det er når de to øverste går inn mot midten???
Hva bør jeg gå for når det kommer til akslinger og transferkasse?? Nå tenker jeg på brukt..

Åsa-nisse
10-08-2008, 09:59
hvor lang akselavstand har du Åsa ?

Ronny imponerer meg stort !!! :beer:

2550mm

Åsa-nisse
10-08-2008, 10:00
Har bygget 4link på rallybil tidligere og der går alle 4 stagene paralelt, men k-link det er når de to øverste går inn mot midten???
Hva bør jeg gå for når det kommer til akslinger og transferkasse?? Nå tenker jeg på brukt..

Hur mycket effekt ska du ha och vad ska du ha för motor?

K-Link är när dom 2 Översta stagen går in mot mitten.

jonny puma
10-08-2008, 10:19
Som Arne sier, skal du bygge enkelt bruker du radius armer. Disse er lette å få tak i og er lette og bygge med. Er også med til og støtte opp bilen slik at du ikke nødvendigvis må ha kregningsstag når du skal kjøre Formula.
Jeg har radiusarmer fra RR på min bil og det fungerer over all forventning, både når det gjelder fleks i trial og som støtte til formula.:smokin:

roadrash
10-08-2008, 10:33
Jeg aner ikke åssen effekt jeg vil havne på. Planen er å bruke en v8 av en eller annen slag. Bare modifisere den lett selv. Tenker på høykomp stempler, porte toppene, annet innsug og gasser, grenrør og avballansere veiv.. Vet ikke ikke hvor mye effekt jeg havner på da, men håper vel på en 300-400hk hvis jeg bruker rett motor??!!!

Hilux
10-08-2008, 12:05
Hvor mye sånn ca med HK må man ha for at det skal være artig å kjøre med de små paddledekka?

Tom K
10-08-2008, 13:08
Jeg aner ikke åssen effekt jeg vil havne på. Planen er å bruke en v8 av en eller annen slag. Bare modifisere den lett selv. Tenker på høykomp stempler, porte toppene, annet innsug og gasser, grenrør og avballansere veiv.. Vet ikke ikke hvor mye effekt jeg havner på da, men håper vel på en 300-400hk hvis jeg bruker rett motor??!!!

er ikke umulig det å hente ut såpass av en 350, uten at det behøver å koste skjorta.

Åsa-nisse
10-08-2008, 14:06
Du kan satsa på Toyotaaxlar med Longfield till att börja med tycker jag om du inte ska ha mera effekt och bara vill börja med något.

TH350 Automat och sen Toyota eller Datsun King Cab fördelningslåda funkar jättebra eller någon New Process-låda som passar med lådan direkt på automaten.

Thunderbolt
10-08-2008, 22:05
Hvor mye sånn ca med HK må man ha for at det skal være artig å kjøre med de små paddledekka?

500hk er nok forutsatt at bilen er lett nok.
Dette er relativt enkelt å ta ut av en 350 - spesielt hvis du kan/ønsker å gå litt opp på kompresjonen.
Injection er absolutt å anbefale.

Thunderbolt
10-08-2008, 22:10

Rullekam gjør susen så det ville jeg kostet på meg. Når det gjelder toppene så ville jeg kjøpt alu topper. Det finnes masse billige alutopper i USA (type $6-700 pr par komplette) som flower bra med luft.
Kombiner dette med et høyt 1-plans innsug (Weiand Team-G / Edelbrock Victor air gap), grove headers og riktig gasser så runder du 500hk glatt......:smokin:

roadrash
10-09-2008, 09:05
Er vel bare å sette igang med å samle deler tenker jeg..:eyemouth:

nygaard
05-16-2010, 18:13
Er vel bare å sette igang med å samle deler tenker jeg..:eyemouth:

eller så kan du jo legge inn et bud på min den står jo her klar til bruk .......tror dette er en grei begynner bil som ikke koster skjorta ..selges med masse deler