PDA

View Full Version : Hovedstrøm bryter

Monster Teddy
10-08-2008, 22:44
*Hovedstrømbryter*
Okey her trenger jeg litt hjelp! jeg skal lage til hovedstrømbryter. men er litt usikker hvordan jeg skal lage dette til. slik jeg forstår det skal denne bryte ALL strøm til biln.

men på det ene bildet som jeg har satt rød ring rundt. dette er strøm til Ekstralys,cd-spiller, wt-radio, radiator vifte bak.
Det som har blå ring rundt går videre i motor rommet til etterelleanna, vet ikke helt.

men mitt spørsmål er.
* kan jeg legge strømledning fra + batteri --->bryter---> motorn (på starter) som jeg prøvde her.
* Må jeg koble om alt slik at jeg bryter ALL strøm som cd-spiller-radiatorvifte,ekstra lys etc?

jeg vet ikke om jeg har kjøpt kraftig nok strømledning. noen anbefalinger og hvor jeg kan kjøpe det?

http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/Motorrom/DSC01047.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/Fallout%202/Motorrom/DSC01048.jpg

EKJ
10-10-2008, 00:04
Sett hovedstrømsbryteren mellom jord og batteri. Skal du ha minne på CD spilleren drar du egen jord til den rett på batteriet.

Det er sånn jeg ville gjordt det.
Mvh Eyvind

Bergum
10-10-2008, 06:14
Den er farlig.
Et lite overslag mellom radio og jord da, og du har en pen glødende ledning gjennom karosseriet.

Sett heller på rele mellom alle de tynne kablene og +
Styr dette releet fra en bryter inne i bilen....

Gjemmer du bryteren litt, har du og startsperre Thefinger

Monster Teddy
10-10-2008, 11:01
Den er farlig.
Et lite overslag mellom radio og jord da, og du har en pen glødende ledning gjennom karosseriet.

dem røde går gjennom rele-sikring og brytere :) man kan jo også lage startsperre bryter på dem grønne :) haha det hadde vert morro det!

EKJ
10-12-2008, 20:44
Den er farlig.

Skal være enig der hvis man ikke har sikring til strømforsyning på radio.

AndreasP
03-11-2009, 21:16
FASIT :
Kjøp en koblingsblokk fra Bilstereospesialisten din, så flytter du alt som er på batteriet idag til den. Så går du fra batteriet(70mm2) -> dynamoen ->hovedstrømbryteren -> koblingsblokka.

Da stopper bilen og all strøm "til bilen" er brutt.

Andreas

Lille lay (nico)
03-11-2009, 21:54
http://netthandelen.no/visauksjon.aspx?Auksjonsid=15379780

Eeerik
08-19-2009, 09:40
Hensikten med hovedstrømsbryteren er å stoppe all tilførsel av strøm til motoren.
cd-spiller, ekstralys og annet kan derfor gå på egene kurser med sikringer seff.

Men hvilken klasse skal dette brukes i?
Det er jo option med hovedstrømsbryter i noen klasser.

Ett lite koblingsskjema (strøm til cd-spiller og div kjøres utenom denne):
http://brandmaker.no/alfa/fiaswitch.jpg

Reglene sier ikke noe om hvordan den skal kobles...
Kanskje det burde vært lagt til i neste redigering?

Rukus
08-20-2009, 21:21
Hvorfor ikke bare kutte jord? Kutter man jord har man jo ikke noe strøm noen plass....slik det er koblet på alt av maskiner som jeg har vært borti hvertfall....ser ut til å funke fint det :)

Eeerik
08-25-2009, 09:34
Da mister du det du har av innstillinger på stereo'n da...
Det er unødvendig.
Hensikten er jo å kutte motoren.

Ove
08-25-2009, 13:22
Hvorfor ikke bare kutte jord? Kutter man jord har man jo ikke noe strøm noen plass....slik det er koblet på alt av maskiner som jeg har vært borti hvertfall....ser ut til å funke fint det :)

Trodde også det skulle funke slik , men der fikk jeg en liten overraskelse .....

Eneste som skjedde var at tomgangsturtallet sank litt .:shaking:

Eeerik
08-25-2009, 13:41
Trodde også det skulle funke slik , men der fikk jeg en liten overraskelse .....

Og grunnen til at turtallet sank var nok at du koblet vekk batteriet slik at strømmen fra dynamoen drev motoren alene.
Dermed fikk den mere "load" og ble tyngre å dra av motoren. :)

Rukus
09-11-2009, 16:27

I see. Poenget på maskiner er at batteriene ikke skal tappes over lang tids stillstans...så er vel 2 forskjellige formål da :smile: