PDA

View Full Version : Benteruden og Gunnestads garasje.

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 15:25
Da lager jeg en garasje her oxo. Bilen er en Suzuki sj 510. Prosjektet er allerede godt i gang. Har selfølgelig ikke tatt bilder av hvordan den så ut før vi begynte. Det som er gjort med bilen til nå er: Skjøtet ramma foran for å få plass til yj fjører. senket fjørfester bak. Hilux aksler er montert. Fordelingskasse flyttet 15 cm lenger bak. Heiset koraosseriet for å få plass til volvo motor med automat kasse. B230f.

Legger inn de bildene jeg har tatt av det jeg har gjort frem til i dag.

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 15:33
Blir litt rotete dette. Men det fikser vi opp i senere.:grinpimp:

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 15:50
Her er noen bilder av hvordan jeg forlenget ramma og fester til bladfjør foran og bak.

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 20:14
Litt bilder av hvordan jeg har forstærket fordelingskassa

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 20:22
Aksler montert. Veldig ivrig etter å få testet flex. Så hang den opp i traktoren. Blir vel noe mere flex når vi får noe tyngde bak på den.

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 20:36
Her går det unna! Ser i alle fall slik ut. :smokin: Men legger nå ut bilder fra vi begynte så det går ikke fulltså fort som det ser ut som. Hatt mange våken netter i mellom disse bildene!!

Her har vi fått på karosseri. Litt spennende å få på det og faktisk begyne å se resultater av all stria.

Mikael
10-12-2008, 20:39
Tøft ! :beer:

Men, hmm, hvorfor vil du ha akselavstanden så lang ?

jan terje
10-12-2008, 20:39
Ser bra ut, husk bur:smile: Hvorfor er fjærfestet bygget så mye ned bak, er det for å heve bilen?

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 20:45
Så var det å lage fester til buret. Dette kjøpte jeg brukt. (sikkert noen som kjenner det i gjenn) av Hilux. Dette har sikkert spart meg for mye tid,banning og penger. Redd jeg hadde kommet på dypt vann hvis jeg skulle begynt på ett slikt bur selv. Null erfaring med å bøye rør. Å da er det vel heller bedre å begyne å bøye i litt mindre formaten en dette.

Dette var i veldig grove trekk hva vi har gjort til nå. Neste nå er og pelle fra hverandre hele bilen. Gå over og sveise allt som er pungtet på og lage noen små forstærkninger her og der. Så blir det å få på lakk. Da håper jeg vi kan begyne og montere sammen for siste gang det som har med ramma å gjøre. Karosseriet blir ett kapittel for seg selv!:beer:

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 20:50
Ser bra ut, husk bur:smile: Hvorfor er fjærfestet bygget så mye ned bak, er det for å heve bilen?

Fjærfeste måtte vi bygge ned for de vi valgte å ha yj fjærer bak oxo. De orginale suzuki fjærene bak er lengre en de fremme, i alle fall på denne modellen. Og yj fjærene er like foran og bak. Derfor ble det slik. Ser litt rart ut.. men det måtte bli slik. Ser for dumt ut hvis v i kommer stæilende rundt i løypa..:eyemouth:

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 20:55
Tøft ! :beer:

Men, hmm, hvorfor vil du ha akselavstanden så lang ?

Den ser litt lengre ut en den egentlig er. Grunn 1 er for å få mere klaring til torpedoveggen foran. nr2 Mye arbeide og flytte frem festet bak. Bedre å bygge på de som var. nr3 Slippe att bilen steiler i bratte bakker. De fleste bygger jo om bilene for å få lenger aksleavstand pga dette. Pluss att dette er en lang type orginalt. Mulig den blir litt lang, men klattrer desto bedre.

Tor Halgrim Benterud
10-12-2008, 22:09
Akslene som sitter å bilen i dag skal jeg ikke bruke. Fikk tak i ett sett med aksler som har sitti på en "japansk" hilux. De har ventilerte skiver med større caliptere og større trommler bak. Pluss att det visst nok skal være grøvere stikk aksler. Det kan nok kanskje stemme for begge aksel hylsene er tykkere.Disse var ikke gått mere en 30000km, slik så de ut oxo. Like fine.

På kjøpet fikk jeg med to mellomaksler med dobbelt kryss som var i bra stand.. Men jeg lurer nå på å bruke kraftutakaksler fra traktor. De fås med dobbeltkryss og egentlig masse forskellige duppe ditter i hver ende. Da trenger jeg heller ikke bekymre meg for att splainsa blir for korte. Noen som har noe innvenninger eller erfaring med å bruke slike???

Hilux
10-13-2008, 16:56
Lekkert Benteruden, dette blir skikkelig bøllete:beer:

Knut G
10-13-2008, 17:42
Tøfft stuk. Det buret der er helt etter min smak.

Tor Halgrim Benterud
10-13-2008, 19:36
Lekkert Benteruden, dette blir skikkelig bøllete:beer:

Takk for det.. Er jo du som skal ha æren for buret..:beer:

Tor Halgrim Benterud
10-13-2008, 19:37
Tøfft stuk. Det buret der er helt etter min smak.

Takk takk. Buret er gromt det.. Hilux som har laget det.

Knut G
10-13-2008, 20:28
Vet. Fulgte med på hele prossesen i hans byggetråd på offroad.no den gang;)

Tor Halgrim Benterud
10-23-2008, 18:54
Vurderer å bygge om sjakkelfestene forran om dagen. Lurer på om det er bedre å få di bak. Vet ikke helt om lysta er der.:pissed: Er så mye som har blitt gjort totalt om allerede. Skal vi få børsa i gang så tror jeg vi må la være å klekke ut forberringer her og der.:idea: Bedre å ta slike modifikasjoner etter att vi har fått testet ut bilen.

Noen her som har prøvd å bruke kraftutak aksler fra traktor som mellomaksler:question::question::question:

Hadde vært fint om noen hadde erfaring rundt disse. De er billige og man får de med dobbeltkryss.

sven
10-23-2008, 23:01
har hørt at de ikke tåler så mye....

er ikke innerdelen i rør på de, og ikke masiv splines som de som brukes på bil...

Amund
10-24-2008, 09:31
Bestefattern lager smijern av kraftuttaksakslene på snøfresen hver gang snøen er litt kram... dvs at hvis du nyser forover mens bilen er i gir så blir det smijern :laughing:

Tor Halgrim Benterud
10-24-2008, 16:40
Hm. Hørtes ikke bra ut. Da får vi gå for vanlige mellomaksler

Giljar
10-24-2008, 22:55
Bestefattern lager smijern av kraftuttaksakslene på snøfresen hver gang snøen er litt kram... dvs at hvis du nyser forover mens bilen er i gir så blir det smijern :laughing:

Jøss! Hvordan går det ann??
Høres ut som bestefar kunne spart noen kroner på riktig dimensjonert sikkerhetsbolt:idea:
Eller er det traktoren og fresen som ikek passer sammen slik at det blir for mye vinkel......da komer doble kryss inn i bildet...

Og ikke minst det finnes jo mange dimensjoner og styrker på kraftoverføringsakslinger, eneste er vel problemer med avbalanseringen, tror de skjelden er ment for noe serlig over 1000 rpm...

Tor Halgrim Benterud
10-25-2008, 08:24
Jøss! Hvordan går det ann??
Høres ut som bestefar kunne spart noen kroner på riktig dimensjonert sikkerhetsbolt:idea:
Eller er det traktoren og fresen som ikek passer sammen slik at det blir for mye vinkel......da komer doble kryss inn i bildet...

Og ikke minst det finnes jo mange dimensjoner og styrker på kraftoverføringsakslinger, eneste er vel problemer med avbalanseringen, tror de skjelden er ment for noe serlig over 1000 rpm...

Er ett påeng det du sier her. Er mange forskjellige dimensjoner å få tak i. Man kan egentlig få det meste til disse akslene, og det er ikke så stiv pris på disse.

Men er det noen som hvet hvor mange omdreinger en slik mellomaksel er oppe i på det meste:question::question::question:

Tor Halgrim Benterud
11-29-2008, 22:29
Her går det unna om dagen. NOT! Har ikke hatt tid til å gjøre noe på lenge nå, men hadde store planer om å begyne sist mandag, men da hadde gammærn stikki av med begge sveisaparata. Han driver å bytter bakaksel på maskintralla. Skulle bare ta ei uke sa han... meeen går nok fjorten dager. Skal bort og kappe til forsterkninger til masse småtteri i morra slik att det er bare å gå i gang med å sveise når aparatene kommer tilbake i gjenn. Så har jeg kjøpt meg krypkasse av Hilux som jeg må se og få hentet.

sven
11-29-2008, 23:04
krypekasser er en mod du GARANTERT ikke kommer til å angre...

Tor Halgrim Benterud
11-30-2008, 09:32
Håper ikke jeg angrer nei.. Var en fornuftig pris på denne kassa i forhold til allt det andre jeg har sett. Så har jeg jo handlet noen deler av Hilux nå, så føler det er trygt. Hvis ikke så vet jeg jo hvor han bor.:smokin::grinpimp:

Tor Halgrim Benterud
12-23-2008, 19:02
Ønsker alle en riktig god jul og ett godt nytt bygge år. :beer::beer:

Her skal det i alle fall bygges.. ferdig!

Tor Halgrim Benterud
01-19-2009, 22:02
Tja.. Har fått kommet i gang i gjenn. har skjært plass til større hjul og sveiset i gjenn på den ene sia. Har oxo fått laget en del små forstærkinger og blendet åpne rør. Skal ha under di nye hilux akslene, men må først bytte diffen over fra di gammle. Dene ene diffen har deffekt lager så må he en service der. Får snart noe deler til servo snekka oxo, så da blir det snart sving i gjenn. Skal prøve å få tatt noen bilder å legge ut i m av di små tinga vi har gjort i det siste.

Tor Halgrim Benterud
03-07-2009, 15:57
Da har vi fått surra på litt i gjenn. Har fått laget ferdig søtdemper tårn og pump sopp forran. Brukte en firkantrør som utgansgspunkt som tårn og lagde to ører av ei plate som jeg borret hull i og skrudde fast i firkantrøren. Greit å lage det slik hvis man finner ut att man vil ha nye dempere pga mere fleks. Da er det bare å flytte øra opp og ned å borre nye hull ettersom man vil ha det. :smokin:

Tor Halgrim Benterud
03-08-2009, 13:58
Tenkte jeg skulle fått gjort en del i dag oxo... men.. dreiv å skjøtet mellom akslen mellom gir og transfer da jordingsklemma glapp over tuppen på pekefingeren slik att den henger i gjenn i ei lita skinn fille. Slikt skjer.. kastet så mellomakslen ut i snøen for å kjøle litt.. hav tror dere skjer da??? Jo da, da får jeg jo takras i hodet så det knaser i nakken:shaking::shaking: ossen ere mulig?? Da tenkte jeg med mitt att i dag skal ikke jeg gjøre noe mere!! :idea:

EKJ
03-08-2009, 15:33
au au... ikke din dag i dag:shaking: hvorfor har du lagt bumpstoppen så langt ned? mulig bildet lyver, men det ser ut som du har igjen endel å gå på demperne. Stå på! ser bra ut:eyemouth:

Tor Halgrim Benterud
03-08-2009, 15:43
au au... ikke din dag i dag:shaking: hvorfor har du lagt bumpstoppen så langt ned? mulig bildet lyver, men det ser ut som du har igjen endel å gå på demperne. Stå på! ser bra ut:eyemouth:

Ser nesten ikke ut som om det blir noe fleks i det heletatt, så skjønner hvorfor du spørr. Men flekstestet den å da hadde jeg den langt over ofta og da begynte det å ta i kaross før den gikk på bump stoppen.

Tor Halgrim Benterud
03-10-2009, 20:51
Har vært ute å dreid av den gammle røren på mellomakslen. Da er det bare å putte på ett nytt rør med rett lengde på joken. Da skulle akslen bli 100% rett.

sven
03-11-2009, 11:51
er det de vanlige procompdemperne du har der?

da ville jeg snudd de.... de funker så langt jeg vet dårlig opp-ned

Tor Halgrim Benterud
03-11-2009, 16:14
Ja det skal vel være de vanlige. Har ikke noe tro på de demperene i det heletatt egentlig. Den ene demperen lekker olje allerede og har aldri vært i bruk!!!:pissed:

Hilux
03-27-2009, 20:45
Pssst, nå er det vår og sol ute om et par måneder :beer:

Og jeg venter på litt oppdaterte bilder her :wink_animate::wink_animate:

hoel-in-one
03-27-2009, 20:55
Ja det skal vel være de vanlige. Har ikke noe tro på de demperene i det heletatt egentlig. Den ene demperen lekker olje allerede og har aldri vært i bruk!!!:pissed:

Det du ser er sikkert bare oljefilm- noe olje vil du se der stempelet går inn i demperreservoaret. Gummien må ha smøring, går det tørt ryker tetningene. Dette er ikke gassdempere, så de skal stå motsatt vei.
Vi har ikke hatt reklamasjoner på disse demperene, og skulle det være noe må du ta kontakt. Du vet at vi ikke er direkte vanskelige å handle med. :smile:
De fleste i offroadmiljøet jeg kjenner til kjører på disse demperene, og jeg tror nok jeg hadde hørt høylydte klager om de ikke virket ...

PS- Offroad/konkurranse

extremetoy
03-27-2009, 20:56
Ja det skal vel være de vanlige. Har ikke noe tro på de demperene i det heletatt egentlig. Den ene demperen lekker olje allerede og har aldri vært i bruk!!!:pissed:ikke så rart når den blir montert feil vei kansjeThefinger

Tor Halgrim Benterud
03-28-2009, 17:39
Demperen har ligget i eske til nå, så de har ikke stått sånn mere enn fjorten dager. Drar jeg demperen inn og ut for hånd er det i alle fall 3-4 cm som det ikke finnes motstand.

Tor Halgrim Benterud
03-28-2009, 17:43
Pssst, nå er det vår og sol ute om et par måneder :beer:

Og jeg venter på litt oppdaterte bilder her :wink_animate::wink_animate:

Har fått skaffet meg orbitrol styring jeg oxo:grinpimp: så det blir nok noen bilder etterhvert. Men det er mye i gjenn og tid er vel ikke noe noen av oss har for mye av..

Tor Halgrim Benterud
03-28-2009, 17:45
Det du ser er sikkert bare oljefilm- noe olje vil du se der stempelet går inn i demperreservoaret. Gummien må ha smøring, går det tørt ryker tetningene. Dette er ikke gassdempere, så de skal stå motsatt vei.
Vi har ikke hatt reklamasjoner på disse demperene, og skulle det være noe må du ta kontakt. Du vet at vi ikke er direkte vanskelige å handle med. :smile:
De fleste i offroadmiljøet jeg kjenner til kjører på disse demperene, og jeg tror nok jeg hadde hørt høylydte klager om de ikke virket ...

PS- Offroad/konkurranse

Skal få satt de riktig vei. Men som sakt det er 3-4 cm som det ikke er motstand når jeg drar den inn og ut for hånd.

hoel-in-one
03-28-2009, 23:06
Skal få satt de riktig vei. Men som sakt det er 3-4 cm som det ikke er motstand når jeg drar den inn og ut for hånd.
Dra den ut og inn et par tre ganger så er oljen der den skal være... er det fortsatt et problem så sender du den / de tilbake. No problem !!

Tor Halgrim Benterud
03-29-2009, 14:48
Dra den ut og inn et par tre ganger så er oljen der den skal være... er det fortsatt et problem så sender du den / de tilbake. No problem !!

Da skal jeg gjøre det vet du Hoel. Vet du om dere har sendt meg rør til å skjøte mellom akslene med foresten?

hoel-in-one
03-29-2009, 16:27
Stig videresendte en mail på torsdag eller fredag tror jeg, men jeg hadde ikke sjans til å gjøre noe med det før helga - hadde biler på verkstedet.
Stig dro til østen fredag morgen ...
Send helst alt som har med bilbygging og deler i mail til meg - Stig har alt for mange andre ting å drive med og det havner hos meg til slutt uansett, men gjerne forsinket..
Tar det first thing in the morning :smile:

Tor Halgrim Benterud
03-29-2009, 21:36
Stig videresendte en mail på torsdag eller fredag tror jeg, men jeg hadde ikke sjans til å gjøre noe med det før helga - hadde biler på verkstedet.
Stig dro til østen fredag morgen ...
Send helst alt som har med bilbygging og deler i mail til meg - Stig har alt for mange andre ting å drive med og det havner hos meg til slutt uansett, men gjerne forsinket..
Tar det first thing in the morning :smile:

Den er grei. Er det noe du lurer på er det bare å sende en mail.

Tor Halgrim Benterud
04-05-2009, 15:27
HAr fått punktet opp fester til styre sylindren. Skal prøve å få sylindren over bladfjørene for å få beskyttet den. Men problemet da blir att den vil ta i bunnpanna på motoren ved innflex. Så her må det prøves litt forskjellig. Har ox byttet bakasel og laget nye fester til den. Legger med ett bilde av hvordan jeg har sveiset i gjenn hjul kassa bak Pent blir det vel ikke, men det blir tett i alle fall.

Tor Halgrim Benterud
09-20-2009, 15:06
Da er vi i gang i gjenn. Har fått laget ferdig fester og stag til sylindren. Er oxo ferdig med å sveise hjulbuer. Nå bør det være plass nok til å få hjulene oppunder.

rogerbakken
01-11-2010, 16:48
skjer det no i denna garasjen for tida a? :smile:

Tor Halgrim Benterud
01-11-2010, 19:42
Her skjer det svært lite om dagen. Mye å gjøre på jobb og den kulda som har vært nå har ikke akurat gjort motivasjonen noe bedre. Må få tatt meg selv litt i nakken og komme i gang i gjenn.