PDA

View Full Version : Priser på land/grunn/eiendom

supersvein
10-14-2008, 09:23
Jeg har en vei (veirett) som går over en nabo's eiendom.
...Ved utbedring av veien vil den "legge seg ut" litt - ca 1,5-2m breiere pga jeg har lagt grøft.
Totalt dreier dette seg om kanskje 250-200 m2.

Er det noen som vet om det finnes noen normer for om en betaler for slikt, og evt. hva en bruker som grunnlag for beregning av pris?

Det hører med til historien at dette ikke på noen måte er salgbar grunn, men en ubrukelig fjellskrent som kommunenn ikke vil tillate brukt til noe annet enn det er i dag.

knixen
10-14-2008, 11:09
forstår ikke helt behovet for å kjøpe den da... veirett kan ikke tas vekk, og du har fri tilgang til den uansett...

supersvein
10-14-2008, 11:32
Tenker ikke å kjøpe selve veien.
Poenget er at veien "min" nå tar ca 250-300 m2 mer av naboens eiendon enn den gjorde før jeg opprustet den litt.

I utgangspunktet lurer jeg på om det finnes noen standard-priser som brukes i tilfeller hvor en justerer grenser som f.eks "fratar" den ene part noe eiendom - mest for å finne ut hvor mye det vil kunne dreie seg om.

Tom K
10-14-2008, 11:37
Har du allerede utbedret veien ? i såfall så kan det nok hende at det kan bli dyrt, da har du tatt deg til rette på annen manns eiendom og det er ikke så lurt, spør heller grunneier om det er i orden at du fikser opp veien så blir dere sikkert enige :wink_animate:

knixen
10-14-2008, 12:04
har vanskelig for å tro at dette medfører noen risiko eller konsekvens. Spørsmålet er hva området er regulert som, er det utmark e.l. så koster det neppe noe særlig. Vil tro veien er endel av en tomt på mellom 20-200 mål... eller større.

Verdien er begrenset, mulig muligheten til å kjøpe den også er det. Du kan sjekke med kommunen der du bor på om det lar seg gjøre på å fradele denne parsellen. Vil tro det kan være vanskelig selv om eier skulle være villig til å selge.

supersvein
10-14-2008, 14:11
Tror jeg aner hvilken vei dette går...

Veien er nok allerede utbedret ja, men det var først gjort overnskomst med aktuelle naboer (grunneiere).

Likevel har den naboen som er minst berørt i etterkant uttrykt at han synes et vederlag ville være på sin plass. Uten å gjøre mer ut av det enn at han ville la meg få bedømme hvor stort det burde være (??) - Det er derfor jeg lurer.
Å kjøpe grunnen ville være helt meningsløst ettersom jeg allerede har bruksrett på veien (jeg ville isåfall kjøpe grøfta langs veien) :shaking:

Jeg har selvfølgelig min mening dette "kravet," men vil jo forsøke å bevare et godt naboforhold og om det er så at dette er peanuts, så er det kanskje den enkleste utveien.

Tom K
10-14-2008, 14:19
Gi han som krangler en flaske god Cognac, det pleier å hjelpe :grinpimp:

supersvein
10-14-2008, 14:55
Gi han som krangler en flaske god Cognac, det pleier å hjelpe :grinpimp:

He he - Er ikke i tvil om at det vil blidgjøre litt ja.
...men da blir jeg vel uvenner med kona istedenfor tenker jeg :idea:

knixen
10-14-2008, 15:36
Jeg vil jo påstå at du har økt verdien på eiendommen til de respektive eierne, og det dermed burde være kompensasjon nok. Du har nok brukt både tid og penger på dette som de har fått gratis.

Jeg ser hverken at du har gjort noe galt, eller at det skulle være behov for å kompensere. I mine øyne burde du fått cognac hos de... :beer:

Ta en tlf til kommunen og undersøk hva det betyr at du har anlagt grøft e.l. i tilknytning til vei(-rette)n din...

Zuki
10-14-2008, 18:52
Hvis du ikke er i tvil om at en flaske cognac vil blidgjøre ham MEN at du vet at du får kona hans på nakken om du gir han en, så er det vel ikke tvil om hva han ønsker å bruke en "kompensasjon" til... Høres ut som en fyllik som prøver å lure deg for litt spritpenger :eyemouth:

Ove
10-14-2008, 19:15
Men hva sier veiretten deg ?

Du har rett til en vei til din eiendom , etter hva som er den allmenne oppfattelsen av standarden på en slik vei !

Og jeg så den veien din FØR utbedrelsen , det var en slik vei min tippoldefar laget til slektsgården vår når han var ung .... beregnet for hest og smal trille Thefinger

.