PDA

View Full Version : Konkurranser utenfor NBF - ADVARSEL

Arne
10-14-2008, 12:36
En grunnleggende regel i Norge er at all Bilsport skal organiseres gjennom Norges Bilsportforbund. Vi ser at det fortsatt foregår konkurranser og trening i "privat" regi.

Deltagelse eller medvirking som arrangør kan medføre at man blir nektet å løse lisens for Bilsport for en kortere eller lengre tid. Dette vil også gjelde utsedelse av engangslisenser.

Ønsker du å konkurrere eller være lisensiert funksjonær i fremtiden, er det derfor smart å sjekke hvilke arrangement du deltar i. Sjekk at det finnes arrangørlisens og forsikringer ustedt av Norges Bilsportforbund hvis du er i tvil.

For NBFs Offroadseksjon
Arne Johannessen

søderberg
10-14-2008, 19:29
Dette syns jeg var en ganske krass meldning till mig og alle de andre som liker att kjøre bil. Jeg synes det er meget morsomt att kjøre i terrenget. Det att kjøre konkuranse ger bare mig en liten extre kikk. Dessverre er det sån idag att man må stikke utomlands før att kjøre konkuranse med en bil med skilter på. Det har vart arrangert ett fåtal konkuranser her till lands, jeg vet ikke om dem har vart i rettningslinjerne till norsk motorsportsføbund, men den ene vart jeg tvungen att løse engangslicens. Men min holdning er sån om nån orker att bruke masse tid på att arrengere en konkuranse og det ser morsomt ut og det passer med jobb og familje så vill jeg førsøke att stille. Da synes jeg det er litt surt om man skulle bli utesluten i fra en annen konkuranse pga dette. Challengeløp har det ikke varit arrangert i bøtter og spann av norsk motorsport førbund, det har mig ikke kommit tillkjenne ett enaste løp i norge till dags dato, kanske jeg tar fel men man kan ikke kjøre challenge løp på øslandet var helg. Så om nån orker arengere løp her till lands så blir jeg veldigt glad, jeg orker dessverre ikke arengere men jeg vill gjerne kjøre. Så jeg håper att gutta på sørlandet greier att få till nåt i juletider og om det passer med jobb og familje så vill jeg kjøre uansett om det er den ene eller den andre organisjonen som arrangerer. Jeg håper ikke denne fritids sysselsettningen blir ødelagt av paragrafer, da blir det bare ett løp i året på mig og det blir ikke i Norge. En grunnleggande regel i norge er att all motorsport skall bilsport skall organiseres av norsk motorsportførbund, dette er lurt pga sammen håll og regelverk men jeg trodde att monopol var førbudt i dette land jeg.

Hilsen Jonas

knixen
10-14-2008, 19:55
Jeg er helt enig med deg der Jonas!

Jeg synes ordlyden og advarselen er krass, på den annen side så blir konkurranser i Norge for meg et ikke tema. Alt for langt å reise i forhold til typen konkurranser som arrangeres. Og om jeg drar på en tt e.l challenge i Norge så kan jeg godt bli utestengt etterpå, spiller ingen rolle for meg.

Jeg satser på konkurranser i Sverige, Finland og Russland neste år.. :beer:

søderberg
10-14-2008, 19:58
Har dere som en orginisatsjon någen lovlig oppbakkning i det som står her eller er det bare nånting som står i deres organisasjons paragrafer.
Jeg personligen synes det er flott att det finnes personer som (Arne) som orker bruke tid på att anordne regelverk og liknande før challenge løp, men stiller mig veldigt tveksam till att dere har lovlig hjemmel i dette som står i innlegget ovanfør.

Hilsen Jonas

Tom K
10-14-2008, 20:05
dette er lover som NBF har utarbeidet, og alle som løser lisens må bare finne seg i dette eller la være å løse lisens, har du ikke lisens så får du heller ikke delta i f eks eurotrail, norgescup osv. Da står valget mellom å delta på noen få stevner som IKKE er i regi av NBF , eller løse lisens og føye seg etter reglene til NBF

knixen
10-14-2008, 20:10
Vil tro at dette ikke er juridisk prøvet, og at Jonas nok har rett i å være skeptisk. Man kan ikke ha regler som går utover norges lover.

Hadde dette betydd noe for meg så hadde jeg sjekket litt rundt tema... :wink_animate:

Noclass
10-14-2008, 20:22
Diskusjonen tar vi her

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18796