PDA

View Full Version : Belter, nakkekrave, HANS kanskje........

fastfoot
10-15-2008, 07:32
Prøv å finn sjåføren på det siste bilde......:smokin::smokin:

Kanskje vi skal ta opp diskusjonen om HANS igjen som jeg prøvde å få inn for 3 år siden... nå har vel prisen blitt litt mere folkelig også

Åsa-nisse
10-15-2008, 10:50
Kanske vore bra men priserna ligger väl på runt 10000SEK och uppåt fortfarande + ny hjälm och sen måste man väl ha en stol som är godkänd för HANS med väl?

En annan sak jag funderade på när jag körde Monster Race i Ed i höstas var hjälmvikten...... jag körde med min Integralhjälm (vikt ca 1750 gram) i kvalet men sen bytte jag till min gamla Peltor Jet-hjälm (750gram) och det var mycket behagligare för nacken.

Hur lätta Integralhjälmar finns det på marknaden idag?

Vore det ett alternativ att godkänna JET-Hjälmar igen fast att man måste ha ett "ansiktskydd" som man använder i Motocross?

jonny puma
10-15-2008, 14:20
Sikkert dumt spørsmål, men hva er HANS.?:question::smokin:

Geir
10-15-2008, 14:22

Mener det er en krave (ligger på skuldrene) som er festet opp i hjelmen ...ble vel innført i formel 1 noen år tilbake ?

Åsa-nisse
10-15-2008, 14:26

Head And Neck Support

http://www.apexperformance.net/cartgenie/Side%20View%20Orange%20500%20Pixels.jpg

jonny puma
10-15-2008, 14:55
ok.. takk for svar..:smokin:

Thunderbolt
10-15-2008, 17:20
Som nylig "skadet" etter rundkast (noen mente kanskje jeg var det fra før:smile:).........har jeg litt å si om dette.

HANS hjelper oss faktisk ikke noe serlig da den kun beskytter mot strekk og fremoverkast. I våre høye hopp og landinger så er faren for kompresjon av nakken større og da virker den ikke.
Vi må i så fall bruke HANS og krave samtidig og det vet jeg ikke om er kompatibelt.
Legen som undersøkte meg bekreftet at det var veeeeeldig bra at jeg brukte krave som beskyttet mot ytterligere kompresjon av ryggen.

Jeg tror det er bedre å se på om vi kan innføre krav om DEIST sin krave eller en minimums tykkelse på kraven. Jeg ser det er mange som kjører med syltynne kraver og disse hjelper ikke mye.

HANS ble i utgangspunktet konstruert for å beskytte mot at førere brakk nakken pga strekk når de krasjet i høy hastighet.

fastfoot
10-16-2008, 07:57
Er ikke helt enig når det gjelder HANS
I regelverket til MTRA (Monster Truck USA) står det att man skal bruke HANS eller godkjent nakkekrave, og de hopper og spretter/velter har vel de fleste sett.
WRC bruker HANS og de får greit m kompresjon i rygg avd. når man ligger i 200 km og hopper og lander
Jeg menere att vi ikke skal avfeie HANS fordi det kanskje er dyrt og noen har sterke motforstillinger mot det.
(Priser i USA er fra 600 $ og oppover)

Hvis dette er en ting som kan være med på å redde nakken våres synes jeg det er noe vi bør se nærmere på

supersvein
10-16-2008, 08:08
Høres ut som dere driver med en livsfarlig sport som dere burde slutte med egentlig :wink_animate:
Røyker dere også Thefinger Thefinger Thefinger

Palle
10-16-2008, 18:15
En af mine kammerater reddede livet, med en krave i denne stil
http://shop.thumpertalk.com/ProductDetails.asp?ProductCode=APP_EVS_RCEVO

Han røg med ca 110kmt, ind i en telefonmast, med hovedet først!!

Thunderbolt
10-16-2008, 19:42
Når det gjelder pris så har det kommet en modell som heter HANS Sport og som er mye billigere så prisen er ikke det store slik jeg ser det.

WRC - jeg spurte Henning S om dette i fjor og han mente at de kjente godt når de hadde kjørt løp med mye hopp....for ikke å snakke om et hjuloppheng til 1mill som tar det meste.

Det beste er vel om noen får testet dette i Formula Offroad for å se hvor bra det funker eller ikke. Jeg er som sagt veldig bekymret for kompresjoner hvor HANS ikke virker i det hele tatt.

JHRacing
10-16-2008, 21:58
Står vel ingen plass at det er forbudt med HANS i formula! da er det jo opp til en selv?? men blir vel kanskje litt vel mye med HANS + en diger nakkekrave!
men som ole skriver, ser jeg også at det hadde hjulpet når man hopper høyt og lander på front, er ikke lett å holde hode innenfor vingene på stolen da!