PDA

View Full Version : Vurderer og selge 300GD

magne m
10-17-2008, 19:57
Vurderer og selge bilen nå etter noen tusen km, bilen har virket bra og starter og går hver dag uten noe problem. Det er byttet til 300td motor fra 123, og det er automat. Bilen er pusset noe opp utvendig, med store skjerm breddere og 33-12.5. Bilen er heiset med BL og heve sett.

Rossi
10-17-2008, 20:27
Som tittel sier vurderer jeg og kjøpe en GD, det er byttet til 300td motor fra 123, og det er automat. Bilen er pusset noe opp utvendig, med store skjerm breddere og 33-12.5. Bilen er heiset med BL og OME.
Er det negativt/positivt med automat?
Merket at det var noe dårlig gass respons når jeg ruset den, er disse sånn eller er det noe galt?
Har aldri vært borti disse før, er det mye en bør se etter?
Hva kan denne være vært?

Hei Magne og velkommen til Pirate4x4:smile:

Er omtrent umulig å si noe om ev verdi på en gammel G uten å se og kjøre den selv.....
Normalpris på 80-talsG ligger en plass mellom 5 og 80K kr.......:wink_animate:
5K er som regel for delebil og regne mens 80 er en rimelig strøken bil uten vibrasjoner i drivverk og minimalt med rust:smile:
Har du noen bilder og mere info fra prøvekjøring så kan det være enklere å gi et fornuftig prisnivå.
Min G har automat og det synes jeg er kongebra! Mye enklere med offroadkjøringen når man kun har to pedaler å tenke på. Hvis kassen er fra 123-Mercedes og i bra stand er den i det nermeste udødelig så Automat er bra synes jeg, dessuten ska automaten tydeligvis bruke mindre drivstoff på bykjøring......:smile:

Motoren er ikke noen 16V sportsbil nei men om din er normal eller slapp er umulig å si fra tastaturet!
Er bilen godkjent med hevingen??

Mere info er ønskelig som du ser:wink_animate:

magne m
10-17-2008, 21:21
Takk for hurtig svar, har ikke prøve kjørt den enda, var bare en kjapp tur og kikket på den i dag. Det er ikke noe rust og sånn ved første øye kast, vet at den har blitt sveiset noe for kort tid siden ( i såfall gjørner bak ) Den er ikke godkjent med heving, har vært på eu kont i sommer.
Det er 4 nye crom ekstra lykter fra hella foran på den, får og event med bøyle til og mont foran.
Tenkte det kunne være moro og prøve noe annet enn en asfalt skraper for en gangs skyld:smile:

Rossi
10-18-2008, 01:57
Takk for hurtig svar, har ikke prøve kjørt den enda, var bare en kjapp tur og kikket på den i dag. Det er ikke noe rust og sånn ved første øye kast, vet at den har blitt sveiset noe for kort tid siden ( i såfall gjørner bak ) Den er ikke godkjent med heving, har vært på eu kont i sommer.
Det er 4 nye crom ekstra lykter fra hella foran på den, får og event med bøyle til og mont foran.
Tenkte det kunne være moro og prøve noe annet enn en asfalt skraper for en gangs skyld:smile:

Du bør prøvekjøre bilen! Sjekk for vibrasjoner i drivverket under aks og opp bakker, løft opp bilen og kjenn på hjullager, se på karosserifester, demperfester, fjærfester, o s v, sjekk att tanken er hel. sjekk att tenningslåset fungerer, relativt vanlig at vakumdelen er gåen. Se så att det elektriske er i orden, jordfeil er vanlig på disse gamle bilene, er vinduspussergjennomføringene hele? Billig feil men en del jobb å bytte.
Kjør bilen på løst underlag og fullt rattutslag med GA(4Lav) inkoblet, sand, gjørme eller lignende er bra, lytt etter kneppelyder fra drivknuter. Koble in sperrene, hvis lysene tennes i dashbordet er di sansynligvis i orden, det må ofte kjøres litt før di kobler seg in.

Under bilen kjenner du etter slakk i kryss og splines på mellomakslinger, fester til transferkasse, girkassefester, motorfester og generellt foringer. Se og etter knekte fjærer........

Karosseriet ruster en del, hjørner bak, kanaler, skjermkanter, under fremruten og dører er det ofte mye rust på.

Hvis alt dette er i orden vil jeg si du har et greit eksemplar forran deg og da kan den være verdt en del, hvis f eks et par mellomakslinger er dårlige 8000-14000Kr/st, hjullager er slitne 1000kr/st, drivknuter er slakk i 4000-5000kr/st begynner det raskt å RASE i verdi!!!
Vil fortsatt ha noe mere info om bilen, hvor gammel er den f eks? Km? Bilde?

Det høres ut som om det er mye galt med disse bilene men det er ikke sant! Er få biler som er så slitesterke som Gelændewagen men hvis di ikke blir tatt vare på så slites di selvfølgelig som alle andre biler. Det er vrakene du bør se opp for! Blir raskt dyrt når du kjører G-wogn hvis den er dårlig i utgangspunktet men billig hvis du finner tak i en bra:smile:

magne m
10-18-2008, 07:23
Ok, skal få sett litt nærmere på den. nå vet jeg litt mer hva jeg skal se etter.
Bilen er vel en 84 mod, glemte og se på km stand, motor har gått 170-180 tusen km. Kommer event tilbake med bilder etter jeg har prøve kjørt den.

Rossi
10-18-2008, 10:03
Ok, skal få sett litt nærmere på den. nå vet jeg litt mer hva jeg skal se etter.
Bilen er vel en 84 mod, glemte og se på km stand, motor har gått 170-180 tusen km. Kommer event tilbake med bilder etter jeg har prøve kjørt den.

Kilometertelleren slår over på 99999 dessverre så der finner du nok ikke så mye spennende:shaking:
Hvis kilometer stemmer på motoren har den MANGE kilometer igjen før den er ferdig å det er jo positivt:smile:
84-modell betyr att den har oppdaterte akslinger og nyere interiør....

magne m
10-18-2008, 19:55
Er det reg reim eller kjede på motoren? Må dette event gjøres noe med eller skiftes?

Rossi
10-18-2008, 23:17
Er det reg reim eller kjede på motoren? Må dette event gjøres noe med eller skiftes?

Er 90% sikker på at det er kjede i motoren og den trenger du ikke gjøre noe med med det første.........
Regner med at noen annen kan svare med 100% sikkerhet:smile:

Rossi
10-19-2008, 09:10
Denne du titter på?? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15190907&sid=xz4cabURlq9098441&WT.svl=Link

Iver460
10-19-2008, 17:27
MB har alltid kjede, i alle fall i på alle motorer i G-wagen.

Å kjenne slark i mellomakslinger, både i splines og knuter, har jeg vanskelig for å tro du får til.

Chevysub
10-19-2008, 17:33
Denne du titter på?? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15190907&sid=xz4cabURlq9098441&WT.svl=Link

Den er slettet nå ihvertfall

Rossi
10-19-2008, 18:24
MB har alltid kjede, i alle fall i på alle motorer i G-wagen.

Å kjenne slark i mellomakslinger, både i splines og knuter, har jeg vanskelig for å tro du får til.

Var det jeg trodde ja...:smile:

Hvorfor ikke det da?? Man merker jo om det er helt ferdige kryss og splines eller om dem varer en stund til:question:

Iver460
10-19-2008, 22:13
Det er bare min erfaring. Jeg hadde en mellomaksling mellom hovedkasse og fordeler som var fullstendig kasserbar, unnenfra var det vanskelig å kjenne noe spesiellt. På de andre mellomakslingene jeg har hatt ute og inspisert har det vært vanskelig å kjenne noe av betydning uten å rengjøre og smøre opp for så å prøve å vri de i flere retninger. Så etter min mening rister du tenna av pga vibrasjoner ved kjøring før du klarer å kjenne noe ved å røske og rive mens mellomakslingene sitter på bil.

Av sjekke-feil vil jeg også nevne varmeapparatvifte, kanskje den kjipeste G-jobben!

magne m
10-22-2008, 07:35
Ser at det ligger noen biler med bensin motor ute for salg også, hvordan er disse i forhold til bilene med diesel ?

Rossi
10-22-2008, 09:58
Ser at det ligger noen biler med bensin motor ute for salg også, hvordan er disse i forhold til bilene med diesel ?

GE280 er visst en del mere fres i men dette ska vises på forbruket sier dem som har. Har hørt tall som MINST 1.4l/mil....:smokin:

Det ble ikke turbodiesel på deg alltså?? Va den ikkeno å ha eller??

magne m
10-22-2008, 19:05
Har ikke fått prøve kjørt den enda, må bytte styre demper (knekt) og syl til sperra forann også knekt først.( vært en tur i skogen før den her hehe...)
Så derfor tenkte jeg det var greit og utvide horisonten litt, bare sånn for og se.

Rossi
10-23-2008, 15:15
Har ikke fått prøve kjørt den enda, må bytte styre demper (knekt) og syl til sperra forann også knekt først.( vært en tur i skogen før den her hehe...)
Så derfor tenkte jeg det var greit og utvide horisonten litt, bare sånn for og se.
Styredemperen og sperre trenger du jo ikke for å prøvekjøre den, er jo ikke akkurat voldsomt dyre deler det er snakk om...... Dessuten greit å bytte!
Mye viktigere å sjekke bilen for vibrasjoner og andre dyre ting........

Du burde, hvis du har råd, kjøpe styredemper fra 463. Den ska være betydelig bedre en den til 460......

magne m
10-23-2008, 19:35
Da må jeg spørre, hva er forskjellen på 463 og 460.
Hva koster delene event?

narviboy
10-23-2008, 19:59
460 er den gamle typen fram til ca 91mod og 463 er den nye fra 91 og opp=)
vet ikke norske priser, men i usa koster det vel rundt 200dollar pr styredemper + en brankett ca 100dollar.

Rossi
10-24-2008, 00:10
Du trenger denne
http://www.eurotruck-importers.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_72&products_id=479

og denne

http://www.eurotruck-importers.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_72&products_id=480

hvis du vil ha den nye forbedrede styredemperen:smile:

magne m
10-24-2008, 20:39
Da har jeg vært ute og prøve kjørt, må si det var litt av en opplevelse for en som ikke er vant til og kjøre en sånn stor og høy bil. BL og OME er det papirer på, men ikke godkjent i vognkorte. Syntes den dro lenge på gira før den giret, og den giret ganske hardt. Kunne virke som at det var en vibrasjon ved sakte fartpå 2wd, virket som det kom bakfra. Var litt slakk i begge forhjuls lager. I tillegg til at styredemperen er knekt, så er parallel staget bøyd, retter dere dette eller må det byttes? Sylinderen til sperra foran er den mulig og få den brukt? Var noe dø gang på rattet(nesten som og se på film) er dette normalt?

Rossi
10-24-2008, 22:24
Da har jeg vært ute og prøve kjørt, må si det var litt av en opplevelse for en som ikke er vant til og kjøre en sånn stor og høy bil. BL og OME er det papirer på, men ikke godkjent i vognkorte. Syntes den dro lenge på gira før den giret, og den giret ganske hardt. Kunne virke som at det var en vibrasjon ved sakte fartpå 2wd, virket som det kom bakfra. Var litt slakk i begge forhjuls lager. I tillegg til at styredemperen er knekt, så er parallel staget bøyd, retter dere dette eller må det byttes? Sylinderen til sperra foran er den mulig og få den brukt? Var noe dø gang på rattet(nesten som og se på film) er dette normalt?

Giret den like hardt på alle girene eller var det spesiellt mellom noen av dem?? Hvordan var den når du la i revers? Tok det lang tid før den begynnte å dra alltså.....
Vibrasjonen, vilken hastighet, under akselerasjon eller hele tiden? Var du under bilen og kjente på mellomakslingene? Slakk i noen av dem?
"Vi" bruker vel oftest rette stag som bøyer seg men det kommer litt ann på hvor i verden "vi" befinner oss, jeg har aldrig bøyd noen stag siden jeg kjører som en søt liten pike............:wink_animate:
Sperredelen du vil ha er ikke noe problem å få brukt, tror "vi" har liggende noen stykker på lager.
Skal ikke være MYE døgang i rattet men det er ikke helt uvanlig nei.
Styresnekke er dyrt og nesten umulig å få tak i bra brukt så hvis den er ferdig har du en stor utgift der ja...... Hvordan virket foringer og sånt?
Hvilke dekk ruller bilen på? Hvis det er veldig store hjul blir det jo litt ekstra døgang men det ska ikke oppleves som du beskriver det, hvis ikke du er vant til sportsbiler fra før av da...:smile:
Etter min mening høres det ikke ute som om du bør betale noen voldsomme penger for den.......
Det er veldig vanskelig å si noe om en bil man ikke har sett på selv dessverre

magne m
10-25-2008, 09:20
Syntes den giret ganske hardt på alle gira, kan det lønne seg og bytte olje og filter kansje? Død gangen i ratte må jeg sjekke en gang til da skjønner jeg i og med at det blir dyrt. Hva med hjul lager foran er det noe stor sak og bytte? (var ikke mye slakk men liker og sjekke ut sånt når en event skal handle) Det var ganske nye 33/12.5-15 på(ganske grove,glemte og se på merke)på sorte 10x15 stål felger.BL og OME er også ganske nytt. Var under bilen og sjekket foringer og aksler og det meste så bra ut. Vibrasjonen merket jeg bare ett par ganger var ved sakte fart, uten belastning. Merket ikke noe i større fart. Sånn lett omregnet så må jeg gi ca 40 000 for den(skal bytte i en annen bil som jeg har stående) Glemte selfølgelig og ta med kamera så har bare ett bilde på telefon.

Rossi
10-25-2008, 10:23
Syntes den giret ganske hardt på alle gira, kan det lønne seg og bytte olje og filter kansje? Død gangen i ratte må jeg sjekke en gang til da skjønner jeg i og med at det blir dyrt. Hva med hjul lager foran er det noe stor sak og bytte? (var ikke mye slakk men liker og sjekke ut sånt når en event skal handle) Det var ganske nye 33/12.5-15 på(ganske grove,glemte og se på merke)på sorte 10x15 stål felger.BL og OME er også ganske nytt. Var under bilen og sjekket foringer og aksler og det meste så bra ut. Vibrasjonen merket jeg bare ett par ganger var ved sakte fart, uten belastning. Merket ikke noe i større fart. Sånn lett omregnet så må jeg gi ca 40 000 for den(skal bytte i en annen bil som jeg har stående) Glemte selfølgelig og ta med kamera så har bare ett bilde på telefon.

Hvis den girer hardt på alle girene kan det være noe ganske enkelt ja, min girer veldig hardt og sent mellom andre og tredje. Jeg regner med att kassen har begynnt å slure på clutsjen og att noen derfor har skrudd på vacuumet for å få den til å gire hardere for å slippe sluret......
Filter og olje er det første man sjekker ja!
Det ska og sies att disse gamle automatkassene ikke er kjent for å gire silkemykt heller men det ska ikke føles ubehagelig.
Hjullager og drivknuter bytter jeg på ca 3-4timer/side og jeg er ikke akkurat noen voldsomt erfaren mekaniker, har forsåvidt gjort jobben et par ganger nå men det er en ganske grei jobb hvis du har skrudd en del før.
Sjekk og om kingboltlagrene er bra, meget mulig att di og må byttes hvis du har slitte hjullager, det er faktisk mulig att det er kingboltlagrene som lurer deg til og tro att det er slakk i hjullager...... Det finnes hele overhalingskit til bilen og neste gang jeg ska serve akslingene kjøper jeg ett sånt tenkte jeg.
http://www.fourbyfourclub.com/W460SuspensionParts/W460BearingKit.htm
Hvis det bare er litt slakk er det meget mulig att du kan stramme lagrene litt og kjøre en stund til før du bytter, jeg strammet på ene siden forran og har kjørt sikkert 10000km siden da:smile:
Høres bra ut med brukbare foringer og sånt! Det koster noen kroner og er en god del jobb og skifte alle foringene på bilen.....
Hvis vibrasjonene du opplevde var kun i sakte fart uten belastning TROR jeg ikke det er noe galt med mellomakslingene på bilen, kan nok isåfall heller tenke meg att det er ubalanse i hjul eller lignende men jeg kan ikke garantere noe...
Hvis du kjører uten styredemper og har null vibrasjoner i rattet høres det jo ut som om det står bra til i forstillingen.
Slakk i styringen bør du nok se på ja, hvis det er styresnekken som er oppbrukt er den som sagt dyr men det er langt fra sikkert att det er den som er problemet på bilen.
Det er ikke noen voldsomt nøyaktig styring på Geländewagen og hvis du er vant til "vanlige" biler er det mulig att du synes den er mere slakk en den kanskje egentlig er:question:

Di felgene som sitter på bilen, var det borret nye hull i dem? Hvis ikke er jeg litt intressert i å vite hvor man får tak i sånne!!

Hvor i verden befinner du deg med Geländewagen"problemene" dine??

magne m
10-25-2008, 14:54
Da har jeg tatt bilen med hjem for en ny sjekk ( er en bekjent som selger bilen ) Vibrasjonen kan faktisk være så enkelt som de grove dekka, har kjørt lenger med den i dag , og kunne kansje virke sånn da. Var jo ikke så dyrt det overhalings kitet da, så da er det jo ikke noe sånn krise vis det er noe galt der. Merket ikke noe spes med rist/vibrasjon i rattet når jeg kjørte nå nei, så er kansje ikke så gærnt. Den giret heller ikke så hardt nå som den blei ordentlig varm, men drar forsatt lenge på gira syntes jeg.
Holder til i Skien.
Felgene ser ikke opp borret ut, kan event sende deg ett bilde på mms vis intr. ( kan finne ut hvor de er kjøpt også, vet hvem som har bygd opp bilen også)

magne m
10-25-2008, 15:17
Vært ute og kikket litt på død gang nå, ser nok ut til at det er i orden, er nok en sammen heng med store hjul og at forstilling ikke er helt i orden enda. Men en annen ting ganske hard bremse pedal, normalt?

Rossi
10-25-2008, 20:54
Må si att den høres bedre og bedre ut Magne M!!

På meg virker det som et bra kjøp:smile:

Bremsene er ganske tungbremsede på Gelændewagen hvis det er det du mener med harde bremser:question:

magne m
10-26-2008, 10:32
Ja var det jeg tenkte på. kan nok hende at det blir en handel.

Rossi
10-26-2008, 11:07
Ja var det jeg tenkte på. kan nok hende at det blir en handel.

Bra plan:smile:

Har du noen planer for bilen eller?

Rossi
10-26-2008, 13:08
Sånn ser den ut

30596

Må nok si jeg synes det ser meget bra ut:smile:

magne m
10-26-2008, 18:32
Store planer er det ikke enda, skal starte med og ordne styring og gå over den så den blir helt topp teknisk. Ellers så er den jo ganske riktig så vi får se hva som skjer. Har litt lyst på stor takgrind men vi får se, først må jeg handle den :smile:

Lundblad
10-26-2008, 22:31
Den var flott!

Roy HP
10-26-2008, 23:48
Den kvite G'en har 33/12,5 dekk men kor mye heving, lure på kor mye æ skal heve min og kor store dekk men det så jo bra ut med 33 tommera. Og skulle ha hatt nån 8" x 15 eller 16 men det funke vel med mine 7x15 alu og 33/12,5 dekk. Nån syns punkter hadde vært fint:idea:

Rossi
10-27-2008, 09:04
Den kvite G'en har 33/12,5 dekk men kor mye heving, lure på kor mye æ skal heve min og kor store dekk men det så jo bra ut med 33 tommera. Og skulle ha hatt nån 8" x 15 eller 16 men det funke vel med mine 7x15 alu og 33/12,5 dekk. Nån syns punkter hadde vært fint:idea:

Med 33" treng du egentlig ikke å heve i det hele tatt såvidt æ har forstått det. 33" er en perfekt størrelse for Geländewagen men det er ikke alltid man er smart nok til å la fornuftet styre:shaking:
Min bil ruller med 35 12.5 15 på originale 7" felger og det fungerer helt fint, dem sier det er bedre med litt smal felg når man ska tappe luft, dekkan holder seg bedre på felgen.......

Den hvite har BL og hevefjærer så da er den vel hevet minst 8cm da........

Lundblad
10-27-2008, 14:21
Med 33" treng du egentlig ikke å heve i det hele tatt såvidt æ har forstått det. 33" er en perfekt størrelse for Geländewagen men det er ikke alltid man er smart nok til å la fornuftet styre:shaking:
Min bil ruller med 35 12.5 15 på originale 7" felger og det fungerer helt fint, dem sier det er bedre med litt smal felg når man ska tappe luft, dekkan holder seg bedre på felgen.......

Den hvite har BL og hevefjærer så da er den vel hevet minst 8cm da........

Enig med Rossi. 33 er en perfekt størrelse før G, orginalt.
Men hvor enig jeg er med at dekkene holder seg på 7" felgen når man tapper luft vet jeg ikke. Syntes jeg bestandig har et dekk eller 2 på utsiden av felgen når jeg kjører.
Godt mulig jeg kjører for hardt med for lite luft.. Thefinger

Rossi
10-27-2008, 15:11
Enig med Rossi. 33 er en perfekt størrelse før G, orginalt.
Men hvor enig jeg er med at dekkene holder seg på 7" felgen når man tapper luft vet jeg ikke. Syntes jeg bestandig har et dekk eller 2 på utsiden av felgen når jeg kjører.
Godt mulig jeg kjører for hardt med for lite luft.. Thefinger

Tror ikke det har med kjøringen din å gjøre Lundblad siden du kjører som ei pingleThefinger
Har mere tro på att det er felgene dine som er galt konstruert..............

magne m
12-03-2008, 08:57
Da er bilen kjøpt og er i daglig bruk, virker ganske greit nå som en er blitt vant med så stor bil.
Bare noen små ting igjen og ordne.

Mikael
12-03-2008, 09:44
Jasså, bor i Siljan ?
Opp å kjøre på Flittig du da :)

Tøff Gwagen ! :smokin:

Rossi
12-03-2008, 10:31
Gratulerer Magne!

Flott bil du har handlet deg:smile:

magne m
12-04-2008, 15:28
Jada bor i siljan, Må nok opp og prøve litt bare ordne opp i noen små ting først.
Mange takk, blir nok bra etter hvert.

magne m
02-02-2009, 07:08
Noen som kan være intr tru? kom med bud.

Zuki_Tov
02-02-2009, 10:01
Jøss, det er jo gamle bilen til nabo'n jo.. Den er virkelig tøff !!

Hvor mye kunne du tenke deg for deg ??

magne m
02-02-2009, 10:37
Tenkte meg og se på 65 000:smile:

Zuki_Tov
02-04-2009, 19:44
Tenkte meg og se på 65 000:smile:

Snakket med nabo'n som eide denne bilen tidligere. Han sier at det er en kjempe kul bil selvfølgelig, men at det var noen små feil ved den da han solgte den. Har du rettet opp noen feil ved den, eller hvordan er det ??

Kjøpte du bilen av en som heter Andreas ??

magne m
02-06-2009, 08:01
Kjøpte den av Andreas ja, har rettet opp på noen av feila, må nok bytte radiator da den blir noe for varm i mot bakker. Prisen kan kansje vurderes noe.

Zuki_Tov
02-08-2009, 20:23
Kjøpte den av Andreas ja, har rettet opp på noen av feila, må nok bytte radiator da den blir noe for varm i mot bakker. Prisen kan kansje vurderes noe.

Bytte av radiator ?? Er du sikker på at det er det som er feilen. sirkulerer det dårlig, slik at når den blir pressa eller jobber så blir den for varm. ?

magne m
02-09-2009, 11:12
Ja har hatt det oppe og sjekket, sirkulerer ikke i radiatoren bare. Er visst ett kjent problem på bilene.

Zuki_Tov
02-12-2009, 08:36
Kjørte nedover etter deg idag morges. Bilen din er virkelig kul :smokin:

Snakket med høyere makter, og de syns den hadde vært fin bil å hatt. :smile:

Zuki_Tov
02-12-2009, 17:10
Leser tidligere i tråden, at det måtte byttes styredemper og sylinder til sperra forran var deffekt. Er dette utbedret? Gjort noe med det?

Hva med styresnekka?