PDA

View Full Version : Rustfrie skruer, nagler etc.

snaggletooth
10-26-2008, 23:36
Driver å spekulerer på hvordan jeg kan lage mes mulig rustsikre løsninger på prosjektet mitt (snaggletooths hi-lux under prosjekt-kategorien)
Tenkte å høre om noen hadde erfaringer med diverse begrep innenfor rustfrie bolter, nagler, muttere og blindmuttere.

På Clas ohlsson har de rustfrie bolter med betegnelsen DIN 933. Rustfri A4 syrefast.
Er disse laget av rustfritt stål eller er det et belegg på dem som beskytter mot rust(galvanisering etc.) isåfall vil bolten ruste om den kappes eller slipes på noen måte, men tåler belegget banking og skraping etc?

Har også tenkt å bytte ut mesteparten av fastsveisa bolter med blindmuttere (nagler med hull i midten og gjenger) En normal mutter som er svaisa fast må jo som kjent grunnes invendig for at den ikke skal ruste, men dette blir skrapt bort etter noen runder med bolten inn og ut og så er en like langt.
Rustfrie bolter er vel ikke gunstige å sveise fast? eller?

Blind-naglemutterne til wurth fåes enten i aluminium eller i stål; et sted oppgitt som stål el.sink og et annet sted som stål, gulkromatert
Aluminium er spinkle greier hvor gjengene fort dras over pluss at disse irrer vel mot stålet i bolten en skrur inn? har iallefall erfart at det skjer på skiltinnfestingene på bl.a. mercedes benz der denne løsningen er brukt.

Men noen som kjenner til hva El.sink. og gulkromatert innebærer? Er dette en god rustforhindrer?

Ser at nagler ofte kombinerer gulkromatert stål og aluminium. Kan ikke huske å ha sett en rusten eller irra nagle på en bil før, så dette skulle vel funke ganske bra da? eller noen som har andre erfaringer?

Håper noen ahr synspunkter og erfaringer å dele her:smile:

GRIZZLY
10-27-2008, 22:48
Driver å spekulerer på hvordan jeg kan lage mes mulig rustsikre løsninger på prosjektet mitt (snaggletooths hi-lux under prosjekt-kategorien)
Tenkte å høre om noen hadde erfaringer med diverse begrep innenfor rustfrie bolter, nagler, muttere og blindmuttere.

På Clas ohlsson har de rustfrie bolter med betegnelsen DIN 933. Rustfri A4 syrefast.
Er disse laget av rustfritt stål eller er det et belegg på dem som beskytter mot rust(galvanisering etc.) isåfall vil bolten ruste om den kappes eller slipes på noen måte, men tåler belegget banking og skraping etc?

Har også tenkt å bytte ut mesteparten av fastsveisa bolter med blindmuttere (nagler med hull i midten og gjenger) En normal mutter som er svaisa fast må jo som kjent grunnes invendig for at den ikke skal ruste, men dette blir skrapt bort etter noen runder med bolten inn og ut og så er en like langt.
Rustfrie bolter er vel ikke gunstige å sveise fast? eller?

Blind-naglemutterne til wurth fåes enten i aluminium eller i stål; et sted oppgitt som stål el.sink og et annet sted som stål, gulkromatert
Aluminium er spinkle greier hvor gjengene fort dras over pluss at disse irrer vel mot stålet i bolten en skrur inn? har iallefall erfart at det skjer på skiltinnfestingene på bl.a. mercedes benz der denne løsningen er brukt.

Men noen som kjenner til hva El.sink. og gulkromatert innebærer? Er dette en god rustforhindrer?

Ser at nagler ofte kombinerer gulkromatert stål og aluminium. Kan ikke huske å ha sett en rusten eller irra nagle på en bil før, så dette skulle vel funke ganske bra da? eller noen som har andre erfaringer?

Håper noen ahr synspunkter og erfaringer å dele her:smile:

Heisann. Det er mange begreper når det gjelder skruer o.l
Kan prøve å forklare noen.
DIN 933. Rustfri A4: DIN 933 = typen skrue. f.eks type hode og om det er helgjenger eller delgjenger.
A4= syrefast, dette er typen stål som er brukt i skruen.Som navnet tilsier er dette den typen som er mest rustbestandig.
A2= rustfritt, dette er også typen stål. Er også rustbestandig.
Vz= Varmgalvanisert. Det er et zinkbelegg som er lagt utenpå ved hjelp av en prosess hvor delen først blir lagt i syrebad for å fjerne urenheter, og så dyppet i en gryte med varm zink. Dette vil feste seg på delen og lage et beskyttende lag. Kromaterte skruer o.l er også et belegg som blir lagt utenpå, men dette er "tynnere" en f.eks Zink.
Når det gjelder blindmuttere så leveres de i aluminium, stål med ulike kromateringer,el-zink er lignende som galvanisert, men påført ved hjelp av en elektronisk prosess, rustfritt(A2) og syrefast(A4). Rustfrie og syrefaste blindmuttere er såpass hare å presse på plass at du må ha en kraftigere tang til dette enn f.eks de som fåes hos f.eks. Biltema. Biltema sine er beregnet for aluminium. De kraftigere går gjerne på luft og koster noen kroner mere. Sjekk hos jernvareforhandlere. Det er ikke noe problem å sveise fast rustfrie/syrefaste muttere, men da vil du kunne få rustanngrep der hvor du sveiser, med mindre du sveiser med rustfritt.
Håper dette var litt til hjelp, du kan jo også høre med en jernvarehandel og få hjelp der. De bør ha litt greie på hva de selger.

snaggletooth
10-27-2008, 23:12
Takk, dette var til stor hjelp.
Så jeg kan sveise Syrefaste a4 muttere med mig sveis til vanlige stålplater?
Er det da jeg får den fæle grønne røyken? eller er dette ved galvaniserte ting?

Om jeg sveiser muttere får jeg jo på maling etc rundt ytterkant av mutteren der den er sveisa. sålange rustbeskyttelsen på innsiden av mutteren (gjengene) ikke tar skade av varmen fra sveisinga så funker jo det.
Men som jeg skjønner er da a4 syrefast igjennomgående rustfritt så det vil egentlig bare være sveisen som kan ruste? eller?

GRIZZLY
10-31-2008, 21:53
Takk, dette var til stor hjelp.
Så jeg kan sveise Syrefaste a4 muttere med mig sveis til vanlige stålplater?
Er det da jeg får den fæle grønne røyken? eller er dette ved galvaniserte ting?

Om jeg sveiser muttere får jeg jo på maling etc rundt ytterkant av mutteren der den er sveisa. sålange rustbeskyttelsen på innsiden av mutteren (gjengene) ikke tar skade av varmen fra sveisinga så funker jo det.
Men som jeg skjønner er da a4 syrefast igjennomgående rustfritt så det vil egentlig bare være sveisen som kan ruste? eller?

Både syrefaste (A4) og rustfrie (A2) kan sveises til vanlig stål med mig. Det er kun sveisen og nærliggende område som må behandles etterpå.Du kan jo spraye på f.eks Ferromaks inni mutteren.Den vil trekke inn i sprekker som du ikke når med lakk.:smile:

Den fæle grønne røyken får du når du sveiser galvanisert stål, det er faktisk zinken som brenner. Sveiser du mye galvanisert uten skikkelig avsug kan du bli zinkforgiftet. Det føles som en vanlig influensa med feber og hodepine.:puke::crybaby2:
Dessuten ødelegger du rustbeskyttelsen når zinken brenner opp.:(