PDA

View Full Version : Godkjenning av større dekk på xj?

Superbeast
10-28-2008, 17:00
Dette er vel diskutert 1017 ganger før, men jeg prøver meg! (Finner ikke noen fornuftig tråd)

Lurer på hvordan jeg bør gå frem for å få 275/70r16 (tilsvarer vel ca. 31") i vognkortet, skulle helst hatt større med engang.

Har ikke tuv på felgene 16x8 procomp med backspacing 4,5 -0mm offset....

Holder det å ha med "kopier" av tüv papirene til 33 på wrangler og evt. argumentere for at det er samme forstilling og bremser på xj?
Eller er jeg helt på trynet nå?

http://www.amcdino.de/technik/gutacht_pdfs/Gutachten_CJ_Wrangler.pdf

Det går vel ann å få tak i noen bedre kopier enn dette?..

Er det noen i det heletatt som har fått godkjent mer enn 235/75 15 eller 30" godkjent.... isåfall er jeg og sikkert endel andre veldig interesert i hvordan man går frem?

Rocker
10-28-2008, 18:37
Står litt om det i denne (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=17856) tråden.
Ellers kan du ta kontakt med BGNor...de har peiling, eller Amund her på forumet :smokin:

Severin
10-28-2008, 21:48
Det er vel ganske vanskelig å få til på XJ, amcar anbefaler og blir noen ganger hørt. Ellers er det TUV-godkjente felger som kan hjelpe deg.
Håper du lykkes:smile:

Rocker
11-09-2008, 10:56
Leste på et annet forum, at hvis du har 225-75-15 i vognkortet, kan du få godkjent 31" dekk?
Noen som kan bekrefte dette?

Utdrag fra innlegg av abt.lola:

"Jeg hadde laget et regneskjema for dekkene som viste at de iht STRO boka var økt med 4,9%.
Noe som skal være innenfor reglene.
I vognkortet står det 225/70-15, i dokument fra importøren står det alternativt 225/75-15. Noe som jeg tok utgangspunkt i ved beregninger. I og med at 31/10,5-15 regnes som lett lastebilhjul har det en annen faktor.
Og det hele blir på 4,9% økning.
Tilsynet brukte bøkene sine grundig for å se på dette. Og kunkluderte med at jeg hadde regnet riktig ut i fra altenativ dimensjon fra importøren. Men de måtte ta utgangspunkt i det som stod i vognkortet. Og der var det for stor økning!"

Tommy
11-09-2008, 12:28
Det høres riktg ut...

Amund
11-09-2008, 20:56
Du får ikke endret originaldimensjonen (med mindre noen trøkker på feil knapp). Og det er alltid originaldimensjonen (eget felt i vognkortet) som de 5% teller ut fra. Alle alternative dekkdimensjoner blir bare stående som undertekst i vognkortet. Dette er jo egentlig logisk, ellers kunne du bare brukt en årslønn på å troppe opp på biltilsynet hver dag og legge på 5% til du var oppe i 49"! :smile:

Men, cherokee'en får større og større originaldimensjon jo nyere de er... min '86 har 195/75-15 om jeg ikke husker feil... nyere har 205, 215 og tror noen av de seineste har 225 (men muligens 70-profil). Så det letteste er å selge bilen og kjøpe en som har 225 i vognkortet! :laughing: (Det var en spøk, men sier litt om hvor lett dette er... :()

På den annen side finnes det noen mulige utveier. Amcar kan skrive ut papirer og anbefalinger, men det er ikke garantert at biltilsynet bryr seg. BG Nor skaffer TÜV-godkjente felger til YJ og TJ, som godkjenner opptil 35" dekk på YJ og opptil 32" på TJ, det burde gå an å argumentere seg fram til at XJ'n også kan ha samme hjul (samme bremser, samme aksel, samme sporvidde, samme innpress originalt, samme hjuloppheng som TJ (som utvilsomt er en oppgradering fra YJ'n mtp bremseegenskaper), noenlunde samme vekt - trolig i XJn's favør) - men igjen så er ingenting garantert da TÜV-papirene gjelder spesifikke bilmodeller og de har full rett til å nekte alt annet.

Madbutcher
02-25-2009, 17:41
Nå har ikke jeg hentet bilen min enda.. men når jeg legger inn reg nr på mekonomen sine sider kommer det opp noe info om bilen, Under der det står informasjon fra statens vegvesen:

DEKKDIMENSJONER

Dekk foran: 225/75 R 15
Hastighetsindeks foran: S
Lastindeks foran: 91
Dekk bak: 225/75 R 15
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 91

Betyr det at jeg kan få godkjent 31"?