PDA

View Full Version : hi lux

Reinsberg
11-02-2008, 14:20
trenger noen råd og menninger..
har hat suzuki før.. både vitara og lj80

er ute etter en bil som både kan brukes i sammenheng med privat bruk og i jobb samenheng..
jobber i anleggs bransjen så behovet for 4wd og høy bakeklaring er til stede når man skall kjøre på steder der ikke veiene er ferdig byget enda..

har og lest igjenom begge postene fra Island som Blom har laget,,
dette er noe som og frister ganske my og prøve lit lenger frem i fremtiden..

liker hvordan mk1 luxene ser ut men er lit bekymret over at lengden på hytta kan bli for kort.. har hat skoda pickup fra før og den funket jo egentlig greit med tanke på fot plas..

mk2 luxene med x-cab er veld lit bedre når man tenker på fot plasen

mk3 med 4 dører og 4-5 seterhadde og vert og fåretrekke..

osså kommer vi til dele tilgang og godkjent heveset som og viktig for meg
hvilken årsmodel er det letest og biligst og skaffe slike deller til?
noen av disse som er mer holdbar en andre? kjente feil eller mangler

må og bruke bilen til og pendle til jobb 8 mil hver dag så børe vere noendlunde og kjøre etter vei

har ikke så mye og bruke på bil akurat nå etter huskjøp og at det kommer en arving inn i bildet om noen måneder..

takker på forhånd på gode råd og meninger...

knut e
11-02-2008, 14:35
nå har jeg aldri eid hilux selv, men har kjørt litt hilux i jobb sammenheng, det var mk3. den er i mine øyne stiv og vond hvis man skal bruke den såpass mye til langkjøring som du har tenkt er min mening men ikke noe problem av den grunn, men jeg mener det finnes alternativer, forrige bilen in var en gm campo 3,1td det er biler som er mye mer behagelig og går utrolig mye bedre enn hilux i tilegg ikke så mye dyrere, og du finner dem billig hvis du leter litt, tilbake til hilux så er jo hilux unektelig tøff og se på, da den ser veldig høy ut noe den også er men jeg mener det er litt bedrag fra toyota sin side for transferkassa stikker jo langt ned midt under bilen så i praksis er den ikke noe særlig høyere enn andre pickuper, pris på hevesett er nærmest en tommelfinger regel at på en bil med bladfjører er det dyrt, men litt billigre hvis den ikke har, nå har all hilux bladfjører bak men fra mk3 og nyere er det ikke bladfjører foran, selv er jeg litt svak for bladfjører men rent komfort messig og prismessig er det vel igrunn litt bedre med hiluxen med ifs og torsjonsstaver kontra stiv aksel og bladfjører. man får også felger på bgnor med tüv godkjenning som gjelder for hilux på 33x12,5r15 og det er i mine øyne det beste grunnlager for hilux motfor de andre japanske 4x4 pickupene

knixen
11-02-2008, 14:42
trenger noen råd og menninger..
har hat suzuki før.. både vitara og lj80

er ute etter en bil som både kan brukes i sammenheng med privat bruk og i jobb samenheng..
jobber i anleggs bransjen så behovet for 4wd og høy bakeklaring er til stede når man skall kjøre på steder der ikke veiene er ferdig byget enda..

har og lest igjenom begge postene fra Island som Blom har laget,,
dette er noe som og frister ganske my og prøve lit lenger frem i fremtiden..

liker hvordan mk1 luxene ser ut men er lit bekymret over at lengden på hytta kan bli for kort.. har hat skoda pickup fra før og den funket jo egentlig greit med tanke på fot plas..

mk2 luxene med x-cab er veld lit bedre når man tenker på fot plasen

mk3 med 4 dører og 4-5 seterhadde og vert og fåretrekke..

osså kommer vi til dele tilgang og godkjent heveset som og viktig for meg
hvilken årsmodel er det letest og biligst og skaffe slike deller til?
noen av disse som er mer holdbar en andre? kjente feil eller mangler

må og bruke bilen til og pendle til jobb 8 mil hver dag så børe vere noendlunde og kjøre etter vei

har ikke så mye og bruke på bil akurat nå etter huskjøp og at det kommer en arving inn i bildet om noen måneder..

takker på forhånd på gode råd og meninger...

Toyota er flott, for det første fordi det er så gode biler. For det andre fordi det er fantastiske biler... :smokin:

Og det lages utrolig mye forskjellige deler til de, Det finnes godkjente hevesett til alle modeller hilux. Skillet mk 2-mk3 endre forhjulsoppheng fra stiv foraksel på mk1 og mk2, til uavhengig fjæring (IFS) mk3. Dette øker komforten men reduserer styrken på drivlinjen foran. På stiv foraksel er det 8" diff på ifs er det 7,5". Men det fungerer svært godt.

Så er det hvor mye du tenker å heve, til mk1 og mk2 finnes det 2" ome hevesett til ca 8000. Til mk3 får du også 2" hevesett fra ome til ca 6-7000.. Men det hever kun bak, ikke foran da det er uavhengig fjæring og torsjoner. Her kan man justere litt, men ikke mye da den blir jævlig å kjøre med. Det finnes også 4" hevesett som er godkjent, men det koster endel ca 18-20. Det består av ganske mange deler så jeg skjønner godt prisforskjellen.

Alle modellene er enkle å få deler til. Karosseri deler blir værre jo eldre de er.

Den største feilen er som regel rust. Rammerust samt karosserirust som varierer utifra utgave. Spesielt bak på ramme og i kanaler og evt under lister o.l.

På diesel utgavene så er det viktig å sjekke forbruk av kjøleveske, da det indikerer om motoren er frisk.

Du bør også teste 4wd på barmark og lytte etter ulyder. Kan fort være litt... mk3 luxer bør du sjekke foringer o.l. i forstillingen da det kan både være dyrt og mye arbeid å skifte. Men det er sjelden de er gått, de er bra konstruert.

Du finner nok endel mk3 med ettermontert turbo, og det er å foretrekke. Stooor forskjell...

Lykke til! og bare spør om det er mer du lurer på... :wink_animate:

Reinsberg
11-07-2008, 15:17
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15130813&sid=xz3cabbeJO6932659&WT.svl=Bilde

lurer lit på 4 dørs utgaven.. stemmer det at alle platen av denne modellen er av glasfiber?

hvor mye må man heve en slik bil for og eventuelt få plass til 35" dekk?
og isåfall er det noen sjangs og klare og få slike dekk skrevet inn i vognkorte?
hørt om diverse felger med TUV og slikt stemmer det?

svakheten på driverke på disse er veld framasklingen. og hvordan hadde det da vert og fåt montert en stiv aksling med bladfjærer istede for IFS`n ?

skall eventuelt bruke en slik bil som familje bil og trenger at alt skall være godkjent og ikke noe tull slik..

Reinsberg
11-07-2008, 15:32
suns foresten det er mye penere når de blir kappet plass til dekk en at bilene ser ut som en jævla monstertruck med pingle hjul

knixen
11-07-2008, 15:43
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15130813&sid=xz3cabbeJO6932659&WT.svl=Bilde

lurer lit på 4 dørs utgaven.. stemmer det at alle platen av denne modellen er av glasfiber?

hvor mye må man heve en slik bil for og eventuelt få plass til 35" dekk?
og isåfall er det noen sjangs og klare og få slike dekk skrevet inn i vognkorte?
hørt om diverse felger med TUV og slikt stemmer det?

svakheten på driverke på disse er veld framasklingen. og hvordan hadde det da vert og fåt montert en stiv aksling med bladfjærer istede for IFS`n ?

skall eventuelt bruke en slik bil som familje bil og trenger at alt skall være godkjent og ikke noe tull slik..

suns foresten det er mye penere når de blir kappet plass til dekk en at bilene ser ut som en jævla monstertruck med pingle hjul

Du trenger ikke heve for å få plass til 35" hjul, men ivrig kapping i skjermer og torpedovegg så går det fint å få plass til opp til 38". Å få de vognkortet er svært vanskelig, du får 31" uten problem i vk. Det finnes felger med tuv, men de sier bare noe om innpress ikke dekkstørrelse. Men da får du 15x10-44 felger i vk. Da trenger du skjermbreddere.

Planet på dbl cab (den med laaangt plan) er av glassfiber, dette pga norske avgiftsregler. Er usikker på om det gjelder den du har linket til. Ser ut som en fin bil.

Er enig i at proposjonene må være riktig for å få et bra stuk på bilen. Kan legge ved bilde av min 4runner med kun 2"BL og 37" dekk...

har jeg svart på alt?

Reinsberg
11-07-2008, 15:48
er enig i proposjonene må stemme...

men hvordan går folk da frem får og klare og godkjenne sine biler me støre hjul?

hvordan skaffer di dokumentasjon?

knixen
11-07-2008, 16:06

men hvordan går folk da frem får og klare og godkjenne sine biler me støre hjul?

Du får ikke godkjent store dekk i dag, det finnes ikke dokumentasjon. Det er godkjent en 4runner i høst med 4" trailmaster heving (tuv godkjent hevesett) og han fikk 35" dekk i VK. Men det er den eneste i senere tid som jeg vet om. Han slapp dokumentasjon på dekk, de mente det var feil med 31" og ba han komme med større. Vet ikke hvorfor, og tror de har fått beskjed om å ikke gjøre det samme igjen...

Så du må nok regne med å ha visningsdekk i tillegg... :wink_animate:

Reinsberg
11-07-2008, 16:34
takk for hjelpen!

må tenke lit over det så får vi se hva som skjer:smile:

knut e
11-07-2008, 17:00
bg nor fikk iallefall tak i felger med tüv opp til 33" på 4 runner og lux, send en e-post dit og hør. om det derimot er og få tak i fremdeles vet jeg ikke

Reinsberg
11-08-2008, 22:39
prøver og finne bilder eller garasje linker til noen hiluxer med 4 dører..

noen som kan hjelpe?

takker på forhånd:smile:

knixen
11-08-2008, 23:52

tøffeste dbl cab i norge! http://forum.h4k.no/viewtopic.php?t=1022

med original stiv foraksel...

Lars'ern
11-09-2008, 01:07
Eller så er denne ferdig bygget: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15388599&sid=xz4cabt1WtD150106&WT.svl=Bilde

Litt annen prisklasse en du hadde tenkt deg kanskje men :smokin:

HardKåre
11-09-2008, 16:06
tøffeste dbl cab i norge! http://forum.h4k.no/viewtopic.php?t=1022

med original stiv foraksel...
Bedritent forum, må registrere seg for å få lese linken... Og selv jeg registrerte meg for 2-3år siden så finner det ikke brukeren min...

Mikael
11-09-2008, 16:16
Er ikke prisen på den '07 AT Hiluxen litt stiv ?

Syntes jeg så en noenlunde lik en til 350k for litt siden jeg..

Lars'ern
11-10-2008, 00:19
Det finnes ingen andre Hilux med den spec'n, men det er noen som er ganske like. Det er også veldig mye utstyr på den bilen, men ja, den er dyyyr!

Reinsberg
11-15-2008, 11:04
har funnet meg en bil som er intrisang.. eneste jeg trenger nå er og overbevise kjæringa om at det er go plass for passasjerer baki en slik hilux..
har jo kommet oppi den sitvasjonen at man må ha barne stol om noen månneder. og er lit spent på hvordan det er og få plass til noe slik inni den?
vil helst site behagelig fremme i biln selv om de er en slik stoll bak..

noen som har en slik bil og har prøvd det eller har noen formenning om det?

Lars'ern
11-16-2008, 01:25
Har barnesete av "gamletypen" bak i min x-cab. Det er en stol som står rett vei, og som har rett rygg. Går greit det, samme plass foran.