PDA

View Full Version : Er dette et bra kjøp eller ikke ?? Angående Patrol drivverk.

Zuki_Tov
11-02-2008, 22:13
Kikker litt etter Patrol aksler til min Suzuki SJ offroad prosjekt !! :smokin:

Har funnet noen, der får jeg med foraksel, bakaksel, mellomaksler, blafjærer og felger til disse akslene ..

For dette må jeg gi 2500, ville dette være ett bra kjøp/lønner dette seg ???
Tenkte dere innpå her hadde litt peiling på dette !?

Toro
11-03-2008, 15:22
løp å kjøp!!

Mikael
11-03-2008, 15:35
Hvordan er det egentlig med sperrer på de akslene ? Er det lamellsperre der ?

Akslene er fra en '86 mod., så er vel fra type 160..

Jan
11-03-2008, 15:39
Du får kjøpt ARB. Kun utslitt diffbrems bak.

Mikael
11-03-2008, 15:42
Funker det å sveise den framre diffen, og sette den i bakakselen ?
Så sette den bakre lamelldiffen foran ?

Tror nok ikke Zuki_Tov har råd til ARB enda Thefinger

epa b loco
11-03-2008, 16:12
nei, funker ikke.:(

Zuki_Tov
11-03-2008, 18:09
Stemmer, stemmer.. Nå blei jeg endel klokere! Kanksje finne noen HiLux aksler istedet ?? Er bedre framkommlighet med de ? For da kan jeg sette Framre diffen bak å sveise den, og bakre diffen fram .. Lurer på om dette kommer da til å ha bedre framkomlighet ?!?!

Kaare
11-03-2008, 21:05
Du får ikke noe bedre enn Patrol-aksler (hvis vi ikke skal se bort fra portaler :eyemouth:). Men går det virkelig an å montere Patrol-aksler på en liten zuki?!

Zuki_Tov
11-03-2008, 21:13
Du får ikke noe bedre enn Patrol-aksler (hvis vi ikke skal se bort fra portaler :eyemouth:). Men går det virkelig an å montere Patrol-aksler på en liten zuki?!

Jada, det går helt fint det, selvom Zuki'n er liten, går det ann å bygge :smokin::smokin:

Men har ett spørsmål angående de akselene jeg skal kjøpe. Det er lamell sperre bak. For å få detta beiste best mulig fram i terrenget så er ikke aakkurat lamell sperre noe å spare på. Går det ann å få sveiset den,(eller ta ut lamell sperra) og få sveisa slik at det blir 100% sperre bak ??

Kaare
11-03-2008, 21:17
Der må noen andre inn å svare. Jeg kjenner bare Y60/Y61 akslene og da helst med ARB. (...og det funker noe helt hinnsides!)

Amund
11-03-2008, 21:20
Jada, det går helt fint det, selvom Zuki'n er liten, går det ann å bygge :smokin::smokin:

Men har ett spørsmål angående de akselene jeg skal kjøpe. Det er lamell sperre bak. For å få detta beiste best mulig fram i terrenget så er ikke aakkurat lamell sperre noe å spare på. Går det ann å få sveiset den,(eller ta ut lamell sperra) og få sveisa slik at det blir 100% sperre bak ??

Alt kan sveises! :wink_animate:

Min mening om diffbremser (hvis det dreier seg om et rent terrengprosjekt som ikke skal på veien) er at en diffbrems er alltid for slapp til å virke i røft terreng, selv når du strammer de så mye at de blir som en sveisa aksel... og da er det mye lettere å sveise den...

Eneste ulempe med patrol-aksler i forhold til Toyota er at det er litt vanskeligere å finne nye drivknuter når de ryker... og deler generelt tror jeg. Kanskje også derfor du sjelden (aldri) finner toyota-aksler så billig som dette :smile:

epa b loco
11-03-2008, 21:25
jeg har brukt patrol 160 akslinger på min zuki, og det funker helt fint, men som amund sier, det er ikke enkelt å finne noen forsterkede deler til disse. Y60 er jo sterkere, men mye dyrere. Fordelen med toyota akslinger er vekt og at man kan kjøpe forsterkede deler(les stikkakslinger+cv-ledd).

Vil jo selfølgelig anbefale ARB, men det koster. Evnt kan du jo kjøpe mine, ferdig med ARB og skivebrems bak. Hvis du har er sett med volvo-portaler så kan vi bytte:beer:Thefinger

Zuki_Tov
11-03-2008, 21:51
Alt kan sveises! :wink_animate:

Min mening om diffbremser (hvis det dreier seg om et rent terrengprosjekt som ikke skal på veien) er at en diffbrems er alltid for slapp til å virke i røft terreng, selv når du strammer de så mye at de blir som en sveisa aksel... og da er det mye lettere å sveise den...

Eneste ulempe med patrol-aksler i forhold til Toyota er at det er litt vanskeligere å finne nye drivknuter når de ryker... og deler generelt tror jeg. Kanskje også derfor du sjelden (aldri) finner toyota-aksler så billig som dette :smile:

Hehe, ok. Ja, dette er et rent Offroad prosjekt. Kommer ALDRI på norske veier igjen.

Ja, det jeg trodde at diffbrems var for slappe i terrenge, det var derfor jeg lurte på om det idet hele tatt gikk ann å sveisen den? :smile:

Men om det er mulig å sveise den så gjør jeg jo selvfølgelig det :smokin:

Zuki_Tov
11-03-2008, 22:02
jeg har brukt patrol 160 akslinger på min zuki, og det funker helt fint, men som amund sier, det er ikke enkelt å finne noen forsterkede deler til disse. Y60 er jo sterkere, men mye dyrere. Fordelen med toyota akslinger er vekt og at man kan kjøpe forsterkede deler(les stikkakslinger+cv-ledd).

Vil jo selfølgelig anbefale ARB, men det koster. Evnt kan du jo kjøpe mine, ferdig med ARB og skivebrems bak. Hvis du har er sett med volvo-portaler så kan vi bytte:beer:Thefinger

Ja, stemmer. Det er sant at det sikkert ikke finner så mye forsterkede deler. Men det får gå. Skal ikke ha så rå motor at jeg vrenger de stikkaksler osv.. Vi satser på det Patrol aksler tenker jeg..

ARB: Hadde bare lommeboka strekt til, så hadde jeg nok håra opp ARB ..

Hadde jeg hatt Volvo-portaler så hadde verden vært en helt annen..
Hvor mye skal du ha for dine akslinger da "epa b loco" ?