PDA

View Full Version : HJELP!!! Får ikke av felgen :(

Rocker
11-07-2008, 13:14
Verkstedet får ikke av felgen min :(
De som satte felgene på(firma i Bergen)har satt muttrene så hardt til at det var et H...å få de av...men selvfølgelig...1 mutter vil ikke løsne :pissed:

Hva skal jeg gjøre nå?
Det går ikke å sveise på noe, på den muttra, for da sveises bolten også :(
Har svært lite lyst å ødelegge felgen, da den er strøken.

Finnes det noe verktøy-greier som f.eks. en hylse som man kan tre over muttra, som funker slik at jo mer man vrir den, jo hardere klemmer den rundt?

Kan jeg kreve at verkstedet som la om, og monterte felgene, ordner opp?

Severin
11-07-2008, 14:24
Jeg banka innpå ei 18mm kraftpipe og fikk løsna med muttertrekker. (Går ut fra at du har 19mm muttere).

ShuDuck
11-07-2008, 14:32
eller drille ut bolten?

Bergum
11-07-2008, 14:34
Kan du se midten av av bolten? Sett en slangestump innpå så du ikke får kontakt mellom hullet i slangen og mutteren. Kjør på med kjølespray.

Alternativt, Kjør på med kjølespray på felgen så nærme bolten du komer, på med rør som dekker bolten/muttern, og kjør på med varme.

Bruk slagtrekker av GOD kvalitet

BerntS
11-07-2008, 14:35
Drillet ut bolten på min på ZJ det er sikkert samme dritten:smile:

Elendig løsning fra Jeep på de hjul muttrene...

sven
11-07-2008, 14:49
forstår dette som at biolten sitter så hardt at du ikke klarer å skru den av....

Da bruker du en latmannsarm med riktig pipe på(og evt forlenger slik at pipa har godt feste i mutteren)

så trer du et rør på latmannarmen... jo lenger ut fra mutteren du kommer jo kraftigere får du skrudd...

vær obs på at om du bruker forlenger må du sette på verktøyer slik at det ligger noenlunde vannrett med bakken, og med en jekk eller noe slik under der forlengeren møter latmannsarmen... dette for at du kun skal få roterende krefter på mutteren, slik at du ikke vrir pipa av mutteren...

Rocker
11-07-2008, 17:03
Takk for forslag alle sammen :eyemouth:

Glemte å skrive at mutteren var 19mm i utgangspunktet, men nå går det 17mm innpå :pissed:
Muttera er botimot rund :(

Måtte bruke latmanns-arm på alle de andre mutterne, bortsett fra en, som verkstedet klarte å få løs(20 min med muttertrekker...ble glødende utstyr)

Hvis jeg driller ut bolten som BerntS foreslår....da må jeg ha ny bolt?
Hm...det er venstre bak, så da er det vell ny trommel:question::pissed:
Hvordan får jeg den på plass?
Tror ikke jeg får til dette alene jeg :(

Men verkstedet må vell ha et ansvar her:question:
Var jo samme boltene som sto på fra før, på de felgene...la jo bare på nye dekk på de felgene:question::question::question:

Maylinn
11-07-2008, 18:08
Takk for forslag alle sammen :eyemouth:

Glemte å skrive at mutteren var 19mm i utgangspunktet, men nå går det 17mm innpå :pissed:
Muttera er botimot rund :(

Måtte bruke latmanns-arm på alle de andre mutterne, bortsett fra en, som verkstedet klarte å få løs(20 min med muttertrekker...ble glødende utstyr)

Hvis jeg driller ut bolten som BerntS foreslår....da må jeg ha ny bolt?
Hm...det er venstre bak, så da er det vell ny trommel:question::pissed:
Hvordan får jeg den på plass?
Tror ikke jeg får til dette alene jeg :(

Men verkstedet må vell ha et ansvar her:question:
Var jo samme boltene som sto på fra før, på de felgene...la jo bare på nye dekk på de felgene:question::question::question:

Du kommer ikke til med vinkelsliper eller baufil så du bare skjærer spor i mutteren for så å kunne slå den av i biter..

Går greit å sette på ny bolt,trenger ikke ny trommel for det.
Er du heldig er det plass til å putte den inn fra baksiden,evnt.korte bolten ett par mm.
Vet ikke hvordan det er på din bil,men har bytta på både pajero og landcruiser både foran og bak og det var ikke noe problem..måtte som sagt korte mutteten ett par mm slik at jeg fikk tredd den i fra bakkant for jeg gadd ikke demontere banda og det.

Så dette tror jeg du klarer helt fint selv..

Rocker
11-07-2008, 20:49
Gi Gass tok kontakt med meg i kveld, og skal hjelpe meg å ordne dette :)
Det er bare SÅ JÆVLI KULT med sånne som ham...stiller opp uansett liksom :D

Da ordner det seg :smokin:

Takk til alle, for alle forslag:smile:

sven
11-08-2008, 00:52
kan komme med et lite forslag til....

dersom det er muttere der det er presset på en "kopp" for å dekke senteret, eller det er muttere med åpen ende(du ser bolten i senter av mutteren) kan dere bruke en drill for å splitte mutteren..

man borrer da to 2-3mm hull i mutteren, altså sett fra enden skal hullene være i mutteren mellom bolten og utsiden av mutteren...

når du har borret et lite hull på hver sideav bolten, borrer du opp med et borr som er så stort at du fjerner alt materiale i mutteren... når du har borret igjennom med dette og er det bare til å meisle mutteren av.

er man litt forsiktig og ikke borrer med for stort borr og ikke for dypt får man minimale skader på bolten og ikke noen i det hele tatt på felgen....

Rocker
11-08-2008, 10:26
Takk for forklaringen Sven.
Da skjønner jeg bedre hva Gi Gass prøvde å forklare meg :eyemouth:
Dette burde gå greit hvis man er forsiktig, det er jeg enig i :smile:

Rocker
11-12-2008, 17:58
Da har jeg vært hjemme hos Gi Gass i dag.
Han hadde noen svindyre piper med kniver inni, og det tok vell max 5 min. før han hadde ordna det :smokin:
Det var "gutten" sin det :eyemouth:

TAKK Jan :smokin:

Tommy
11-12-2008, 18:05
piper med kniver inni???

Rocker
11-12-2008, 18:27
Jepp...kniver inni :)

Var noe spesial-greier som kosta 1500,- for 6 stk piper/settet.
Jeg har aldri sett noe lignende før.
Når pipa var satt på muttra, og vi la press på den, så skar disse knivene seg inn i muttra og fikk tak.
Tror det var 4 kniver inni, som lå i en "spiral".

Kanskje Gi Gass kan legge ut et bilde når han ser dette :question:

Gi Gass
11-12-2008, 20:12
"This is the shit" :smokin:

Tommy
11-12-2008, 20:15
Hvor får du kjøpt de der??

Gi Gass
11-12-2008, 20:31
Hvor får du kjøpt de der??

De jeg brukte er svindyre, 1500+mva, men du får billigere her:

http://www.smarttools.no/shop/shop.php?action=full&id=225
http://www.smarttools.no/shop/shop.php?action=full&id=272

Vet ikke hvordan kvaliteten er på disse... Får stort sett det du betaler for, men spørs jo veldig mye på bruken også.. :wink_animate:

Tommy: var vist ikke så dumt at jeg kunne ligge inn bilder.. crossboned

Rocker
11-12-2008, 20:57
Tror jeg kjøper et sånt sett etterhvert, så slipper jeg å "tyte" på Jan en annen gang :eyemouth:

sivrt
11-19-2008, 14:46
Du får akkurat samme settet på Biltema i kjempekvalitet til under 500,-. Har sikret meg et sånt et selv faktisk, helt uvurderlig når man trenger det som mest..

Rocker
11-19-2008, 14:58
Biltema?
Hm....får sette meg ned og finlese katalogen jeg.
De har visst mye jeg ikke visste jeg trengte :smokin:
Takk for tips sivrt :smile:

Noclass
11-19-2008, 15:07
Du får akkurat samme settet på Biltema i kjempekvalitet til under 500,-. Har sikret meg et sånt et selv faktisk, helt uvurderlig når man trenger det som mest..

Har du nummeret til Biltema på detta?

Lettere å finne da:D

Vier
11-19-2008, 15:23
Har du nummeret til Biltema på detta?

Lettere å finne da:D

19-1269

Rocker
11-19-2008, 15:33
Vier var kjappest :eyemouth:

9 stk. avtrekkere med 3/8" firkantfeste og 1 stk drivdor.
Størrelser: 8-10-11-12-13-14-16-17-19mm
Pris: 449,-
Kun for håndkraft:smokin: