PDA

View Full Version : Bruk pigg på SUV og større

HardKåre
11-08-2008, 15:23
Til de av dere som trenger nye dekk i vinter: Bruk hodet.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=523824

Chevy-Sheriff
11-08-2008, 17:00
Dette vet vi....

Men de rødgrønne miljøfanatikerne vil jo ikke tenke sikkerhet.....

PIGGDEKKAVGIFT har de funnet på, og for vi som er så uheldige å ha bil over 3500 kg, blir jo utsatt for regelrett landeveisrøveri av disse......:pissed:

sven
11-08-2008, 19:10
at helårsdekk er grunnen til at "SUV"er er overrepresentert i uykker på vinterføre er pisspreik....

Hovedgrunnen er nok heller holdninga svært mange har om at man har jo firehjulstrekk, så vintern er ikke noen problem...

kjøre piggfritt på bil på vinteren ville jeg ALDRI gjort uansett bil.... funker bra der det er mye trafikk eller i snø, men så fort man kommer ut på litt isete veier er de bare søppel likevel...

Kaare
11-08-2008, 21:00
Har kjørt piggfritt på alle bilene jeg har hatt siden 1988 inkl på 4 Patroler å det har funka helt uproblematisk med bostedsadresse Oslo og omegn. Glatt når det er blank is, ja, men det var sjelden å da var/er det bare å kjøre deretter. Etter at vi flytta inn i marka å fikk 6 km grusvei som stort sett er blanke isen hele vinteren gjennom gikk vi derimot over til pigg på Patrolene. som sagt - det skal kunne stoppes også. Er stor forskjell å måtte kjøre på is 2-3 ganger i sesongen mot hver dag. Privatbilene (Subaruer) har derimot rullet piggfritt hele tiden også etter at vi flyttet hit. De klarer seg fint selv om det er is. Les lavere vekt og tyngdepunkt.

Men: Piggdekkavgift? Nei - den er jeg lite begeistret for. Var mye lettere å kjøre piggfritt før når fler brukte pigger og fikk harva opp isen litt for alle som kjørte piggfritt! Dvs min mening her er at folk bør få kjøre på det de selv foretrekker og ikke det "overformynderiet" sier de skal...

Rocker
11-08-2008, 21:56
Begynte å filosofere litt her jeg....

Hva er den verste miljøskaden egentlig?
At de som har behov for det (jeg bor på fjellet f.eks) kjører med pigger...VS...alt det :pissed: saltet de pøser på veiene?
Tenker nå på naturen...avrenning til sjø, vann og skader på fauna, fisk osv... (rusthull på eksosen noen?)

sven
11-08-2008, 22:03
årsaken til piggdekkavgiften er en lokal miljøsak knyttet til de store byene der støvet som rispes av asfalten blir hengende i luften og plager asmatikere og endel allergikere...

Amund
11-08-2008, 22:03
Hva er den verste miljøskaden egentlig?

Spør du meg er dødsulykker verre enn svevestøv :wink_animate:

knixen
11-08-2008, 23:48
Det sies også at svevestøvet piggdekkene lager er av så grov type at de blir liggende langs bakken og er ikke til skade for oss. Mens piggfrie dekk pisker opp mye farlig svevestøv pga konstruksjonen...

Lars'ern
11-08-2008, 23:57
Det sies også at svevestøvet piggdekkene lager er av så grov type at de blir liggende langs bakken og er ikke til skade for oss. Mens piggfrie dekk pisker opp mye farlig svevestøv pga konstruksjonen...

Også var du kjappere enn megThefinger

JHRacing
11-09-2008, 08:02
greit med pigg, men det folk ikke tenker på er at helårsdekk, altså dekk merket med (M+S) ikke nødvendigvis er et egnet vinterhjul, fordi de blir brukt hele året! men viss man ikke vil ha pigg, så kjøp iallefall PIGGFRIE VINTERDEKK, ikke "HELÅRSDEKK"
en annen ting som er viktig på vinteren er: BRUK HODET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
da tror jeg mye faktisk er gjort, uansett hva slags dekk man bruker!

JHRacing
11-09-2008, 08:05
det folk også glemmer når man kjører 4x4 på vinteren er at bilen tar seg JÆV..... bra frem, og det gjør den også.
men stopper ikke fortere en en volvo 240 av den grunn!!