PDA

View Full Version : Høy og lavgear.

Oddimann
02-01-2007, 14:18
Heisann dere.
Som de fleste(tror jeg) vet så holder jeg på med en K-5(trodde det var en -88 mod,men det er "bare en -86 mod).Jeg har lest en del om fordelingskasser og gear inne på det "gammle forumet",men er det noen som kan gi meg noen stikkord ang:Høy gear og Lavgear?Jeg kommer ikke til å kjøre i skog og mark,så asfalten er nok mitt "felt".Men når skal jeg bruke lavgear og høygear? Bratte bakker,er det da man bør ha lavgear? og på vanlige veier så holder det med høygear?På isete bratte bakker bør man ha 4w på,men må man ta hensyn til lav og høygearder og?Hadde vert fint å fått en forklaring på dette,siden jeg er rimelig grønn når man skal bruke ditt eller datt til det rette formålet.
Har en mistanke at det er noen her inne som vet :D :D
Ha en god kveld alle mann!!

tigger
02-01-2007, 14:29
primært blir 2H brukt og ved problemer brukes 4H til vanlig bruk vil du aldri trenge 4L det er bare i ekstreme tilfeller hvor en trenger "masse" kraft og liten hastighet.
anngående veksling mellom 2H og 4H så varierer dette med hvordan oppsettet ditt er har du manuelle nav så kan du veklse uavhenging av fart så sant de er koblet inn :p , har du autonav så skal du ikke veksle til 4H over 40mph, samt at disse skal rygges av etter bruk.
ved bruk av 4L skal bilen stå rolig og i N ved veksling.
Håper det var litt til hjelp (eller har jeg misforstått sp.målet:p ;) )

Chevy-Sheriff
02-01-2007, 14:46
Tigger summerte dette flott.

Jeg kan jo komme med litt tilleggsinfo om fordelingskassa di:

Uavhengig om det er '86 eller '88 modell, kassa heter New Prosess 208 (NP208)
Dette er en kasse i aluminiumslegering, veier ca.35 kg og som har kjededrift til framakselen.
Den skal ha automatolje (ca.3 liter) som smøring.

Kassa er solid. Men er svak for yttere påkjenninger pga alu.legering.
Skal man ut i skogen, sørg for å ha skliplate under traversen for beskyttelse.
Ellers er det noen plastforinger til overføring (shiftegaffel) inne i kassa som kan bli slitt.
Lekasje fra bakre simring (slip-yoke til mellomaksel) er også vanlig etter mange år.
Husk å etterfyll/sjekk oljenivå. Kassa liker ikke lite olje.

Mvh. Sheriffen

Red_Baron
02-01-2007, 14:46
Som Tigger sier, trenger du "aldri" lavserien på en K5! Kjekt å bruke hvis du skal trekke ett eller annet ræl av en bil ut av grøfta eller noe. Gjerne større biler osv.

Men er det sinnsykt glatt, kan det være greit å gå på med lavserie opp en liten bakke, eller hvis du skal inn til hytta over skauen etc!

Personlig bruker jeg bare 2H når jeg kjører på veien, men er det på snøfylte traktorveier e.l. kan det en sjelden gang brukes 4H. Hvis du kjører med 4x4 inne på "tørr" vei, kan du merka det forhjula hopper bortover asfalten og at det "klyper" når du svinger hardt. Du kan knekke kryssa. Og hvis du parkerer med 4x4 på kan du også merke at den er kjip å få i gir igjen. den blir liksom hengende veldig i kassa. Vet ikke hvor farlig dette er, men høres ikke spesielt pent ut når det knaker som f og bilen nesten hopper.

Håper dette også ga deg litt svar! :)

Klatti
02-01-2007, 14:56
Et lite generelt tips.

Når du skal opp en bratt glatt bakke er det selvfølgelig en fordel å ha trekk på alle 4hjul, men når du skal ned kan det være en fordel ikke å ha det.

Oddimann
02-01-2007, 15:11
Snakker om kjapp respons,gjør dere ikke annet enn å sitte med dataen eller:) :)
Hvis jeg forsto det rett nå,så er det når jeg har den i 2-H så er det bare bakhjula som er i sving?
Og så har jeg manuelle nav,og de sto på "lock" når jeg overtok bilen.
Men jeg burde vel sagt hviken kasse jeg har,en 205,men den skal byttes ut med en 208 og 400 gear,pga.en 454 med tiden.Men den 205 kassa,den var j##### tung.Jeg klarte å løfte den,men å bære den inn i garasjen? ikke fanden.Så det løste jeg med å løfte den opp på ett akebrette som låg lagelig til:D :D .Da ropte jeg til meg sjøl og sa:skip ohoi å alt det der og dro den inn.Tenkte at den der skal ikke på plass igjen nei.
Den 205 kassa,har den og kjede drift?
Kan jo skyte inn at den 205en er det sveisa en del på nede i foten.Så jeg er på jakt etter en ny fot eller så hvis det kansje er noen som trenger en 205 ,så ...... kan vi bytte?Gjør ingenting om 208 kassa må overhales,det hadde jeg tenkt å gjøre uansett.

Chevy-Sheriff
02-01-2007, 15:24
205 kassa er den mest solide part-time kassa du får tak i.

Det er ikke kjede som i 208 og 203, men gear-sett som overfører til franaksel.

Desverre har denne kassa bare 2:1 utveksling, 208 har 2,6:1

Den veier nok 90kg, men er så å si uknuselig.

Jeg har en 208 og bytter gjerne med deg.

Red_Baron
02-01-2007, 15:56
Generelt gearkasse spørsmål:

Jeg har 4 trinns manuell i Dynga. Er det masse forskjeller ute og går der?
1. og 2. gear er veldig lave, men 3. spessielt er veldig høyt. i en bratt motbakke hvor man gjerne skal ha litt fart, klarer ikke motorn å dra skikkelig. må legge den i 2. igjen og holde meg i 50 ca... 6,2 dieselpurke.. Aner ikke hvordan fordelingskasse det sitter der, men tror det skal være en 208? Hvis det er sånt opplegg der da...

Chevy-Sheriff
02-01-2007, 16:09
K5 ble levert med NP208 fra '81-'88
'88-91 ser kassa helt identisk ut på utsiden, men den heter nå NP241.
Denne har 2,7:1 i utveksling

4speed manulell heter :SM465 og utveksling i 1.gear er superlavt; 6.55:1

Chevysub
02-02-2007, 01:25
Generelt gearkasse spørsmål:

Jeg har 4 trinns manuell i Dynga. Er det masse forskjeller ute og går der?
1. og 2. gear er veldig lave, men 3. spessielt er veldig høyt. i en bratt motbakke hvor man gjerne skal ha litt fart, klarer ikke motorn å dra skikkelig. må legge den i 2. igjen og holde meg i 50 ca... 6,2 dieselpurke.. Aner ikke hvordan fordelingskasse det sitter der, men tror det skal være en 208? Hvis det er sånt opplegg der da...

Husk at med store hjul så blir den fort lav hvis giringa er høy :)

Du får jo aksler med forskjellig utveksling også vet du.

Dynga mi hadde nok hatt godt av litt møyere utveksling, med til gjengjeld så går den i tredje gir overalt også da :cool:

Chevysub
02-02-2007, 01:33
LAT, ikke LAV, he he