PDA

View Full Version : dodge ram w300??

vegsir
11-24-2008, 20:33
har fått tilbud om å bytte sykkelen min i en w300, som er påsatt 44tommers dekk(er vel heva eindel da) og satt i en 6.2diesel motor. og stepsideplan+ sikkert litt til. skal visstnok være registrert som motorredskap, men etter litt søking fant jeg annonse der det sto at det måtte settes på et branpåbygg og vises hos biltilsynet for å få skilter. kan det bli vanskelig å få registrert den?og har den lov å kjøre på avgiftsfri diesel om jeg får registrert den som motorredskap?? hva er slikt noe verdt?

Mad Max
11-25-2008, 16:26
Er det den som står i Eidsvoll/Minnesund området?

Amund
11-25-2008, 18:29
Jeg hadde en International brannbil for noen år siden, motorredskap. Hadde lyst til å bygge om til pickup, og 2-seter i steden for 6. Fikk beskjed av biltilsynet at hvis noe annet enn navnet på eier'n skulle endres (f.eks. motor, lengde, egenvekt, antall sitteplasser) så måtte den registreres om til lett lastebil.

Alle motorredskap skal 'visstnok' ha en eller annen form for utstyr montert, som gjør den ubrukelig til alt annet, f.eks. svær pumpe foran rett i veiva, feieaggregat, støvsuger eller noe i den dur. Sto ikke noe i vognkortet mitt om hva det dreide seg om av utstyr, men mulig de har noen papirer på dataen sin, ikke vet jeg.

Regn også med å få problemer med å forklare hvordan en chevymotor havna oppi dodgen... :smile:

Men JA, motorredskap kan kjøres på grønn diesel. Men, du må betale bompenger, hvertfall litt.. jeg greide faktisk å prate meg ned til personbil-billett hver eneste gang jeg kjørte i bommen med den... og en gang gratis :grinpimp:

Bronx
11-25-2008, 18:59
Er det denne? http://www.zett.no/bil__til_salgs.html?objectId=1415143

Mad Max
11-25-2008, 19:06
Det er vel denne jeg mener også, den stod vel tilsalgs i Minnesund's traktene for en stund siden til 25 tusen.

Johnny Bravo
11-25-2008, 22:09
Jeg så den i motorbørsen nå nylig. Sendte en mail til eier og dette er det jeg fikk til svar:

Er ikke solgt, har fått mange telefoner. Beregnet for brannbil, siden den er motorredskap er den fritatt fra eu kontroller dvs. fritt frem med hjul og heving. Standen er veldig bra, ingen rust. Men som sagt litt jobb og sette på pumpe framme for å få godkjent da den fikk mangellapp på utekontroll siden den ikke hadde den montert og var brannbil. Deretter er det bare og kjøre, motor-gir-drivverk og elektrisk er tipp topp. Motr skiftet fra v8 bensin til v8 diesel, detter er dokumentert ingen problem å godkjenne. Kjøres lovlig på avgiftsfri diesel og fritatt årsavgift da den er veteran. Ikke fartsperre på brannbil motorredskap.

Johnny Bravo
11-25-2008, 22:23
Kunne tenkt meg bilen jeg, men hva omfatter et brannpåbygg? Pumpe framme skal jeg klare og ordne, men et brannskap bak er jo ikke lagervare om det orginale ikke er å oppdrive... Ellers er det sikkert en helt grei bil, koster jo ingenting å ha stående. Men helt uten rust har jeg vanskelig for å tro bare ved å se på bildene...

vegsir
11-26-2008, 06:49
Stemmer det Bronx. hm virker jo litt som risky buisness det her da, iom. at det ikke virker som om han har de delene liggende. men snakket med en som har litt peieling i går, og han mente at det burde gå og registrere den bare vannpumpe blei montert, og planet tatt av, evt ta på en kompressor el på planet.

men det kan jo nesten umulig være så enkelt og få skilter på det som han hevder, da hadde han gjort det for lenge siden. bilen blir vel verdt mere med skilter også.

virker forresten som en useriøs selger også, har ikke fått neo svar etter at jeg skrev at jeg regnet med at de vannpumpe greiene fulgte med og at det var en stor prisforskjell mellom det han ville ha for vogna og det jeg skal ha for sykkelen.:pissed:

Johnny Bravo
11-26-2008, 21:35
http://www.bilforumet.no/amcar/175835-slags-motor-skal-jeg-putte-i-76-dodge-ram.html

Ikke sikkert det er samme bilen, men det var jo påfallende likt det som er gjort med denne..

Bilen ligger forøvrig tilsalgs på offroad.no også nå

vegsir
11-26-2008, 21:56
http://www.bilforumet.no/amcar/175835-slags-motor-skal-jeg-putte-i-76-dodge-ram.html

Ikke sikkert det er samme bilen, men det var jo påfallende likt det som er gjort med denne..

Bilen ligger forøvrig tilsalgs på offroad.no også nå

ja stemmer det er den bilen:shaking:

Johnny Bravo
11-26-2008, 22:03
isåfall så kan man jo snart montere hva som helst på den bilen, for han sier det ikke står noe spesifikt i vognkortet og at den har gått som tau-bil, eller bergningsbil etter den var brannbil. Bare å hive på to monstervinsjer da, det er jo uansett kjekt å ha Thefinger

vegsir
11-26-2008, 22:24
isåfall så kan man jo snart montere hva som helst på den bilen, for han sier det ikke står noe spesifikt i vognkortet og at den har gått som tau-bil, eller bergningsbil etter den var brannbil. Bare å hive på to monstervinsjer da, det er jo uansett kjekt å ha Thefinger

nja iflg han jeg snakka med så kan det ikke være noe form for lasteplan. men tuingsbil kunne vel ha gått. hadde vært en gjill bil å ha ja. så sant den var grei å få registrert, og den har lov til å kjøre på avgiftsfri diesel. men virker jo som om eier plutselig ikke var så interesert i byttehandel:shaking:

bucholzi
11-30-2008, 08:32
Hvordan den kan se ut og brukes avhenger nok litt av hvordan de har tolket regelverket lokalt. Jeg fikk beskjed i Tromsø om at motorredskap både skulle ha en spesifikk funksjon og bruk. Det vil si at bilen skulle være innredet og utstyrt for å gjøre en jobb:

Jeg hadde tidligere en chevrolet k20 som var brøytebil, men som hadde intakt plan. Det hadde vært sveiset fast et lodd på planet, men det var fjernet samme ettermiddagen som bilen hadde blitt godkjent som motorredskap. Jeg fikk streng beskjed av mitt lokale biltilsyn om at bilen alltid måtte være komplett (med brøyteskjær på) og at jeg måtte regne med at jeg ville få mangellapp på planet i en kontroll: Planet eller gulvet i planet måtte bort, og loddet på plass. Det var ikke lov å frakte noe (inkl. passasjerer) i bilen som ikke var relatert til funksjonen den skille ha, og det var bare lov å bruke den til det den var bygd til eller transport til verksted/drivstoff-fylling.

Det finnes/fantes en lastebil også i Tromsø, med registrering som motorredskap: eieren turde ikke engang å ta av skjæret når bilen skulle på service om sommeren, han kjørte lastebilen med plogen til verkstedet og satte det av utenfor istedetfor hjemme, fordi han var redd for at han kunne miste registreringen på bilen (som var gull verdt så lenge bilen fungerte).

Når det gjelder det øvrige tekniske så skal bilen være slik den er typegodkjent: du kan ikke endre hjulstørrelse eller heve den eller bytte motor.. Alt må godkjennes på linje med en vanlig bil og siden registreringsformen er borte så er endringer i praksis umulig.

MEN han som kjøpte bilen hadde snakket med sitt lokale tilsyn og de så ingen grunn til at han ikke skulle kunne bruke den som enhver nyttebil, så lenge han ikke demonterte utstyr, bare hektet av plogen fra hurtigfestene. Så han var kokfornøyd, men for meg var registreringen verdiløs.

Så jeg kan garantere deg at du ikke finner noe svar her, du må ta en telefon til ditt lokale biltilsyn.

Red_Baron
12-09-2008, 17:05
Takk for denne tråden. Tenkte å bytte i hiluxen min, men nå ble jeg mer i tvil.

hmmm... Kan jo være kjip og bare si rent bytte, og la være å regge, bare bruke den i skauen. Er jo lov å hente ved?? hmmm VEDFRAKTER?? trenger plan da gett!

Hvor mye syns dere den er verdt?