PDA

View Full Version : 4x4..

da_
12-05-2008, 16:50
Har en pajero -84
På morran i dag ville ikke firetrekken på.. vridde om frihjulsnava og satte på inni bilen.. Kjørte til en kompis og prøvde å sette på der, da gikk den på.
Da jeg skulle hjem senere ville den ikke på.. ble irritert da jeg begynnte å spinne så tråkket flat pedal, da kom det et lite smell og firtrekken kom på..
Er det fordelingskassa som nærmer seg død?

Maylinn
12-08-2008, 19:19
Har en pajero -84
På morran i dag ville ikke firetrekken på.. vridde om frihjulsnava og satte på inni bilen.. Kjørte til en kompis og prøvde å sette på der, da gikk den på.
Da jeg skulle hjem senere ville den ikke på.. ble irritert da jeg begynnte å spinne så tråkket flat pedal, da kom det et lite smell og firtrekken kom på..
Er det fordelingskassa som nærmer seg død?

første som slår meg er at du har problemer med nava,men siden du vrei de,mener du vel at du har manuelle og da skulle de jo låse.hmmm.
Det du beskriver er gjerne de problemene som oppstår med automatiske nav som pajeroen opprinnelig kom med,men har du bygd om til manuelle er det litt rart.
første jeg ville sjekket var at man har olje på både gir/fordelingskasse(husk å sjekke begge) og akslinger,selv om det ikke skulle ha så mye å si for å få bilen i 4wd.
Neste tips ville vært å demontert/montert nava.

flott hvis du deler med oss andre hvis du finner problemet/fikser det.

Amund
12-08-2008, 19:37
Er frihjulsnava gamle? Ofte er de fulle av tykt/gammelt fett og olje, eller i motsatt fall helt tørre og rustne. Dette blir ofte verre når det er kaldt, eller så er det da du finner det ut :) Skru de fra hverandre og gjør rent, puss evt. bort rust eller anløp, smør inn med litt fett men ikke fyll det opp og prøv igjen. Men, før du legger masse jobb i det er det lurt å finne ut hva som funker og ikke, veldig enkelt om dette skjer hver gang du prøver 4x4:

Jekk opp et forhjul, samme hvilket. Kobl inn nava men ha kassa i 2wd. vri på mellomakselen forover og se hva som skjer, ta gjerne i litt hardt fram og tilbake for å sjekke om hjulet henger ordentlig med. Om hjulet er med nå er nava i orden. Sett kassa i 4wd, og se hva som skjer, nå skal mellomakselen sitte fast, dvs litt bevegelse er det men kontant kobling etter si ca 1/4 rotasjon. Hvis du fortsatt kan snurre forhjul og mellomaksel er feilen i kassa...

Om nava er ødelagte eller du ikke gidder har vi nye på BG NOR :smile:

da_
12-13-2008, 22:21
Ikke sett så mye mer på det.. litte gran.. akslene trekker, så er så og si 100% sikker på at det er nava, er frihjulsnav som må vris på ja.. ikke automatiske, skulle være noen som var forsterka og skulle tåle mye juling, er vel ca 2 år gamle.. Gammel dame som har hatt bilen fram til da, kun vært i skauen siste året og ikke så ofte eller i for overdrevent røft terreng..
Min bror hadde samme problem med sin pajero visste seg å være frihjulsnava, ikke automatiske på den heller, dette er forøvrig skaubil så sveiste bare nava på den.. ikke no forvarsel på at de var dårlige der heller.. bare plutselig kutta ut..
Den endte forresten opp på 38.5/14.5-15 hjul:
http://img3.nettby.no/users/l/o/c/locodaniel/files/DSC00392.jpg
Ikke helt ferdig på bildet..

Lagt min ut for salg forresten..
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2052444