PDA

View Full Version : g og godkjenning

jossa
12-11-2008, 17:49
hei sveis.. skal bli med i g klubben og kjøpe meg en g tenkte jeg..

har forstådd det sån at man får godkjent body lift vist man har 2" klosser (litt usikker på høyden) og 12.9 bolter

hva får man godkjent av heving på fjærene (og hva koster det?)

hvor store dekk får man godkjent?

har jo prates med deg mattis om ting og tang.. og er jo ikke sikker på om jeg kan benytte meg av det da.. men det kan vi jo prate om en gang jeg er der ute.. så jeg lurer på hva som er normen i dag.. og hva man kan realistisk sett få godkjent..

mercemann
12-11-2008, 18:49
hei sveis.. skal bli med i g klubben og kjøpe meg en g tenkte jeg..

har forstådd det sån at man får godkjent body lift vist man har 2" klosser (litt usikker på høyden) og 12.9 bolter

hva får man godkjent av heving på fjærene (og hva koster det?)

hvor store dekk får man godkjent?

har jo prates med deg mattis om ting og tang.. og er jo ikke sikker på om jeg kan benytte meg av det da.. men det kan vi jo prate om en gang jeg er der ute.. så jeg lurer på hva som er normen i dag.. og hva man kan realistisk sett få godkjent..

Realistisk og helt sikkert er: 40mm bl + 40mm fjærer. 33" dekk på 8" felg Orginal fanger med vinsj. Skjermutbygging.

Diverse motorer kan også godkjennes.

Etter hvert e det sansynligvis mulighet til 35" dekk, 50mm heving med spacere over fjærene. Flyttede fremre karosserifester, og en del flere motoralternativer.

jossa
12-11-2008, 20:58
ok.. og sånt som BL er det bare og heve med hjemmelaget og så rulle ned på BT og vise og så vips? sku jo tru de krever noen pappirer på det..

og hvor får man kjøpt "godkjente" fjærer da.. eller shims eller kopper eller hva det er da..

hvordan motor er "opp" fra 3L turbo diesel?
kan en ikke turbo 3L diesel godkjennes med turbo for eksempel?

mercemann
12-11-2008, 21:19
ok.. og sånt som BL er det bare og heve med hjemmelaget og så rulle ned på BT og vise og så vips? sku jo tru de krever noen pappirer på det..

og hvor får man kjøpt "godkjente" fjærer da.. eller shims eller kopper eller hva det er da..

hvordan motor er "opp" fra 3L turbo diesel?
kan en ikke turbo 3L diesel godkjennes med turbo for eksempel?

heimlaga bl går nok greit så lenge det e bra kvalitet. Papirer må tell, men det finnes jo.

Godkjente fjærer kjøpes på vtp.no større motor enn 300td må vel bli v8 eller 3 liter bensiner.

jossa
12-11-2008, 22:34
:idea:

finnes det en v8 diesel?

ola-la! :D :grinpimp:

ka du ska ha for chilien da?

mercemann
12-12-2008, 14:22
:idea:

finnes det en v8 diesel?

ola-la! :D :grinpimp:

ka du ska ha for chilien da?

Finnes v8 diesel ja, men det blir nok ikke enkelt å sette inn. Men bensin8er er mulig.

Chilien e vond å selge. Dessuten e den nedribba. Den har kosta oss alt førr mye te at du gidd å tenke på å betale det før den en gang. ;)

jossa
12-12-2008, 17:56
hehe... ok glømme chillien da..

vet du av en g da? send på pm om du gjør da.. gjerne lang..

å prøvde å søke litt å fant bare en ny og moderne diesel v8 fra stjernekompaniet...

men finnes det en moderne diesel som ville vært "lett" å montert og få godkjent? er vel bare vekt og HK dem ser på?

tenke mæ det kunne vært no ja.. :)

Lundblad
12-12-2008, 22:03
hehe... ok glømme chillien da..

vet du av en g da? send på pm om du gjør da.. gjerne lang..

å prøvde å søke litt å fant bare en ny og moderne diesel v8 fra stjernekompaniet...

men finnes det en moderne diesel som ville vært "lett" å montert og få godkjent? er vel bare vekt og HK dem ser på?

tenke mæ det kunne vært no ja.. :)

E vel en del ombygginge som må te før å få plass te en v8 motor i motor romme på G vognen?
Får vel R6'era på 177 dieselhesta.

E vel å snakk om å få godkjent 350 motoren i Merca.

knixen
12-12-2008, 22:27
du får kjøpe lundblad sin buss... ;)

jossa
12-12-2008, 23:42
han skal vel ha en liten formue for den regner jeg med... en kompis av meg hadde fådd prisen 30 000 og det må jeg si gir meg bakoversveis for en gammel 4 hjulstrekker

men om han har en penere pris og komme med kan man jo vurdere den.. :)

Mikael
12-13-2008, 00:33
30000 er jo ikke så gærent for en G :idea:

En bekjent selger sin lange versjon for rundt 60k med 33", kufanger, rekke6 turbodiesel osv.

Rossi
12-13-2008, 00:33
han skal vel ha en liten formue for den regner jeg med... en kompis av meg hadde fådd prisen 30 000 og det må jeg si gir meg bakoversveis for en gammel 4 hjulstrekker

men om han har en penere pris og komme med kan man jo vurdere den.. :)

Lundblads Buss for 30K er BILLIG! Er ikke noen simpel HiLux vi snakker om her:shaking:
Den er sansynligvis blandt Tromsøs best holdte G-wogner dessuten:smile:
Hvis du finner en såpass bra G til 30K er det bare å slå til! Kjøpe G-wogn til 15K betyr som regel minst 25K og like mange tusen timer i reparasjoner før den er ok.......:(
Men go ahead! Kjøp en billigere så får du lære deg på den harde måten du og hvor dyrt det KAN være med Tysk kvalitet:grinpimp:

jossa
12-13-2008, 02:14
right...

det er nå så.. forsjellig oppfating der..

over til noe mere relevant.. den motorn Mikael reffererte til.. hvordan motor er det og er det mye modifisering for og få den i bilen å på kassa?
er det en sjelden og dyr motor foresten?

mercemann
12-13-2008, 04:23
right...

det er nå så.. forsjellig oppfating der..

over til noe mere relevant.. den motorn Mikael reffererte til.. hvordan motor er det og er det mye modifisering for og få den i bilen å på kassa?
er det en sjelden og dyr motor foresten?

For å gi deg et perspektiv. En G i chiliens tilstand bør du regne med mellom 10 og 15 tusen for. Lundizens G ca 50 tusen. Min G mellom 40-60 tusen. Ørjans G ca 50 tusen. Narves G når den er godkjent ca 35-45 tusen. Og da snakker vi ferdig pruta. En G i meget god stand med 6 cyl diesel 70-90 tusen. Dersom du kjøper en G type Chili snakker vi om påkostninger opp mot 20 tusen for å få en grei bil. Når det gjelder Lundizens G er det dekk og heving for 12-15k på den bilen. Den har i tillegg turbomotor, er rustfri og nylig lakket.

Den motorn Muikael snakker om får du for ti-tolv tusen inkludert girkasse. ¨Da trenger du motorfester, radiator. + + + + for å få en fungerende bil.

Det er en grunn til at G er dyrere en en gammel opprustet lux. Det heter kvalitet, sperrer, motor, og komfort.
Du kan sikkert få tak i en G i grei stand for 5-10k men da må du nok lete lenge. Å i så fall........ Lykke til.

Lundblad
12-13-2008, 10:07
For å gi deg et perspektiv. En G i chiliens tilstand bør du regne med mellom 10 og 15 tusen for. Lundizens G ca 50 tusen. Min G mellom 40-60 tusen. Ørjans G ca 50 tusen. Narves G når den er godkjent ca 35-45 tusen. Og da snakker vi ferdig pruta. En G i meget god stand med 6 cyl diesel 70-90 tusen. Dersom du kjøper en G type Chili snakker vi om påkostninger opp mot 20 tusen for å få en grei bil. Når det gjelder Lundizens G er det dekk og heving for 12-15k på den bilen. Den har i tillegg turbomotor, er rustfri og nylig lakket.

Den motorn Muikael snakker om får du for ti-tolv tusen inkludert girkasse. ¨Da trenger du motorfester, radiator. + + + + for å få en fungerende bil.

Det er en grunn til at G er dyrere en en gammel opprustet lux. Det heter kvalitet, sperrer, motor, og komfort.
Du kan sikkert få tak i en G i grei stand for 5-10k men da må du nok lete lenge. Å i så fall........ Lykke til.

Amen!

Æ lure på ka slags jåsskuk som trur han sku få bilen min før 30k?!
Æ fikk bud på 30 en gang, men svare mitt va vel nåkka som "HAHAHAHAH!"

jossa
12-13-2008, 12:46
ok.. hva heter den motoren? er det en moderne elektronisk innsprøytnings motor? og hva finner man den i? og ikke minst.. vil man kunne minske forbruket i en g betraktelig med en sån?

jada skjønne jo at vi har forsjellig syn på dette og det er greit og æ respektere forsåvidt det.. men da e æ heller han karn som fant sæ den billige men greie g'en som dukke opp en skjelden gang.. :)

Lundblad
12-13-2008, 13:05
http://www.benzworld.org/forums/g-class/1193056-om606-460-a.html

Forbruke e det siste æ kan klage på på min bil.
ca 1,3 blanda kjøring, med 35x12.5 med oppjustert pumpe.

Om du finn dæ en billig G som e skilta,eu ok, lite rust å med brukbart drivverk har du faen mæ skutt gullfuglen.

Billig G (Beklagelig, men sant) e ofte et resultat av en gammel sliter, med mye rust å dårlig drivverk.
Sikt heller høyere å få dæ en bil du slepp å bruke fler 1000 på før å få brukbar, FØR å så stasje den opp med hevesett å store dekk.

Bare et tips :)

mercemann
12-13-2008, 13:08
Den motorn hete om 603. Treliter turbodiesel på 147hk. Finnes i G, S-klasse og E klasse fra 1988-1997. Der finner også en 3liter 24v turbodiesel på 177hk. Finnes i e klasse etter 97. 147hkern er ikke noe elektronikk på mens 177 har elektronisk styrt pumpe.

Rossi
12-13-2008, 13:22
ok.. hva heter den motoren? er det en moderne elektronisk innsprøytnings motor? og hva finner man den i? og ikke minst.. vil man kunne minske forbruket i en g betraktelig med en sån?

jada skjønne jo at vi har forsjellig syn på dette og det er greit og æ respektere forsåvidt det.. men da e æ heller han karn som fant sæ den billige men greie g'en som dukke opp en skjelden gang.. :)

Du finner ikke en grei G til 15K hvis du synes det er billig nok...........
Kanskje du finner en ok til 25K hvis du er litt heldig og har uendelig mye tålmodighet:shaking:

MB 300 GD swb
12-14-2008, 22:17
Den motorn hete om 603. Treliter turbodiesel på 147hk. Finnes i G, S-klasse og E klasse fra 1988-1997. Der finner også en 3liter 24v turbodiesel på 177hk. Finnes i e klasse etter 97. 147hkern er ikke noe elektronikk på mens 177 har elektronisk styrt pumpe.

Dette er litt feil. 147 hk motoren er aldrig levert i G (12 ventilert rekkesekser) Den kom foresten i -85. Det er bare 177 hk (24 ventilert med elektronisk styrt 5 trinns aut kasse.) som er levert i g av treliters turbo. Ellers er 3,5 liters turbo diesel som er levert, eller 290 turbo.

mercemann
12-15-2008, 00:17
Dette er litt feil. 147 hk motoren er aldrig levert i G (12 ventilert rekkesekser) Den kom foresten i -85. Det er bare 177 hk (24 ventilert med elektronisk styrt 5 trinns aut kasse.) som er levert i g av treliters turbo. Ellers er 3,5 liters turbo diesel som er levert, eller 290 turbo.

Du har helt rett. 603 kom selvsagt som 350 i G.

jossa
12-20-2008, 16:07
passer disse forsjellige motorene på motorfestene og på kirkassa i en g?

Roy HP
12-20-2008, 16:18
Ser jo det att den G-ule G-wogna som gamlingen kjøpte til 5000 var ett skikkelig RØVER kjøp med innbruds prisThefinger. Fikk da med åtte helt nye dekk på "orginale" alufelger:D

mercemann
12-20-2008, 19:04
passer disse forsjellige motorene på motorfestene og på kirkassa i en g?

Alt ettersom hvilken motor og kasse som er i vogna orginalt. Mange forskjellige motorfester ute å går. Girkasser også for den saks skyld.

mercemann
12-20-2008, 19:05
Ser jo det att den G-ule G-wogna som gamlingen kjøpte til 5000 var ett skikkelig RØVER kjøp med innbruds prisThefinger. Fikk da med åtte helt nye dekk på "orginale" alufelger:D

Skammelig :grinpimp:

Roy HP
12-21-2008, 03:38
Men æ vet av en delebil i alta til 5000

Lundblad
12-21-2008, 14:33
Men æ vet av en delebil i alta til 5000

Lang,kort,bensin,diesel,manuell,automat?

Roy HP
12-21-2008, 16:27
Lang 300 diesel,litt skada på høyre side foran, greit innteriør rød av farge. stor kilometer stand

Lundblad
12-21-2008, 16:39
Vet du om den e kjørbar?

Roy HP
12-21-2008, 20:21
Nei det e æ ikke sikker på...

Lundblad
12-21-2008, 23:57
Om du kjenne fyrn, kan ikkje du sjekke me han å gje mæ beskjed? :)

Roy HP
12-22-2008, 00:47
Du kan jo for så vidt sjekke sjøl, han hete Jan Hansen og driver med linjebygging i alta.. æ meine han bor i øvre alta