PDA

View Full Version : veng fjører til essjådd 413

martinj
12-26-2008, 10:26
er det noen som har erfaring med erstatningsfjærer fra veng? jeg har slike på essjådden. å med volvo motor blir den litt tung på nesa. fjærene har seget litt synes jeg å jeg slår stadig diffen og mellomakselen opp i klutsjhuset og motoren. vil jeg kunne løse dette mod revolversjakler tro. det er jo blitt tillatt i standard nå:wink_animate:

BerntS
12-26-2008, 10:33
Tror ikke den vil bli særlig høyere nei.
Litt vil de heve men fjærene blir på en måte mykere siden de får litt lengre shakkel på en måte...
Men hvis du hadde lagt inn et ekstra fjærblad og forsterket veng fjærene...
Vet ikke om det er lov.. de er jo tunge de der volvo motorne ..

supersvein
12-26-2008, 13:10
Kanskje tiden rett og slett bare er inne for nye fjærer Martin (?)
...de vil jo bli signe når en har herjet litt med dem et par år.

sven
12-26-2008, 14:37
Lars hos MBB.dk har fjærer til ca 2500 for alle fire... de er stive, og jeg tror de egner seg godt til litt tung motor...

på min 410 hever de 4-5 cm, men der hadde fjærene godt og vel motsatt av original krumming.

martinj
12-26-2008, 15:40
sant det men de er bare brukt en sesong, og har stått på bukker stort sett i hele sommer. de var mye høyere når de var nye, må jo regne med at de siger litt spesiel når det er en del tyngre motor en det de er beregnet for. så jeg lurer på om jeg skal prøve å kompansere det med revolversjakler. trenger høyden og ikke minst fleksen.

martinj
12-26-2008, 15:55
skal bare få i meg et par øl til. så er det på med varmedressen å ut i den jevla kalde garasjen. begynner på diffen bak siden den kødder med meg. men jeg må løse det fjørproblemet også. i fjor kompenserte jeg litt med å løfte motoren maksimalt, men nå ligger luftfilteret helt i mot panseret. så jeg må nok gjøre noe med fjørene. enten nye fjører eller sjakler. eller kansje begge deler:pissed: får jeg bilen litt høyere med sjakler blir det vel noe bedre flex også håper jeg på. stivere fjører er jo nevnt her. men vi er jo alltid på jakt etter max flex. åssen er det med stivere fjører på en så lett bil da??

Holten
12-26-2008, 16:33
Nye sjakler? Er da ikke lov å heve med sjakler? Eller går det bra så lenge den har orginal høyde under buken?

martinj
12-26-2008, 20:16
sjakkler tillates forrlenget. det er de nye reglene. oppdatert 16 april 2008 masse mere også da. men det er jo et godt alternativ for meg:smile:

Ove
12-26-2008, 20:36
Regeltekst :

2.3 Fjærer/hjuloppheng
Originalt fjæringssystem og originale festepunkter skal benyttes, sjakler tillates forlenget.
Eventuelle krengningsdempere og/eller stabilisatorstag kan demonteres.
Ellers tillates ingen endringer.

Ser her at LENGRE sjakler tillates , men tror ikke at revolversjakler tillates .
Blir på en måte et tilleggssystem for orginale fjæringssystem .

Ikke tillatt i Modified , så er nok ikke det i Standard heller ....:wink_animate:

martinj
12-26-2008, 21:53
så er det dette med tolking da... står jo heller ikke hvor mye de kan forlenges. føler at det kansje er i gråsonen. kan jo være visse persomer hadde tiltet på det jaThefingerThefingerThefinger

Ove
12-26-2008, 23:09
Tolking er jo så mangt ja ....

Men det er en vesentlig forskjell på forlengede sjakler og revolversjakler .

Forlengede sjakler gir stort sett bare løft , mens revolversjakler forlenger fjærvandringen radikalt .

Der ligger den største forskjellen .

martinj
12-27-2008, 09:50
ja det er virkelig en forskjell på det. å er jo klart at det er mere fordeler å hente med revolversjakler. står ikke at det er lov.står heller ikke at det er forudt heller. men siden det står kun at de kan forlenges. så tolker jeg det slik at den orinale sjakkelen kan forlenges. altså ikke bytte ut den orginale med en som har en dobbeltfunksjon. takk ove. da sparte jeg de pengene på noe jeg ikke kunne brukt:smile:

BerntS
12-27-2008, 10:46
Har lest litt jeg og og det er ikke lov med revolver sjakler...
men lengre vil være lov :-)

Zuki
12-27-2008, 14:02
Bra valg, jeg synes det kommer ganske eksplisitt fram der at du kan forlenge sjaklene men ikke endre til annen type. Hadde nok blitt en protest eller tre med revolversjakler.

Skjalg
12-27-2008, 19:04
er det noen som har erfaring med erstatningsfjærer fra veng? jeg har slike på essjådden. å med volvo motor blir den litt tung på nesa. fjærene har seget litt synes jeg å jeg slår stadig diffen og mellomakselen opp i klutsjhuset og motoren. vil jeg kunne løse dette mod revolversjakler tro. det er jo blitt tillatt i standard nå:wink_animate:

Kjører med Veng erstatningsfjærer på min bil med Volvo Motor.
Kjenner ikke igjen symtomene du beskriver. Men den er tung i nesa ja.
Subber i skjermene ved full fleks men det er upoblematisk.

martinj
12-27-2008, 22:10
merkelig altså. den slår i ved hopping og landing, og hvis jeg har en litt hard oppbremsing. har snart slitt hull i clutcjhuset:pissed::pissed:

Skjalg
12-28-2008, 11:19
Jeg har B21 mulig ikke den bygger like mye. Må være trangt mellom aksling og clutch hus hos deg da. Men har dette oppstått gradvis..

Sven Arne
12-28-2008, 11:54
Kanskje gummiklossene som sitter oppå akselen og stopper mot ramma er borte?Har sett endel uten denne klossen, men strengt tatt skal den vel være på plass siden det ikke står at det er lov å fjærne den....

Sven Arne

Skjalg
12-28-2008, 14:24
pROBLEMET ER HELT SIKKERT AT DU HAR arb BAK.
dEN MÅ DU GI TIL MEG SÅ ER PROBLEMET LØST HIHI

martinj
12-28-2008, 18:52
stemmer det sven arne. men de er på plass gitt. lurer rett å slett på om akselen kan vri seg opp i bakkant ved oppbremsing. om det kan være et defekt feste eller foring. det er jo bakkanten av akselen. altså der flensen som fremre mellomaksel går inn i diffen. som slår opp i clutsjhuset. motorn beveger seg jaffal ikke. får nok kikke nermere på dette i morgen. arb bak ja. har ikke du det skjalgThefingerThefinger

martinj
02-08-2009, 07:29
tror jeg må komme bort å prøve bilen din sjalg. he he. skjønner ikke dette her.
har foressten kjøpt nye erstatningsfjører men ikke fått montert de enda. blir spennende å teste det. motoren kan jo ikke stå for lavt heller???

Skjalg
02-08-2009, 08:07
Martin, hvor mye klaring har du normalt der hvor du sier det subber ved belastning.
Kanskje du kan legge ut et bilde av det. Så kan jeg måle avstand på min bil.
Du må gjerne prøve min bil til sammenligning en dag. Bare hyggelig det:smile:

martinj
02-08-2009, 21:26
skal få på de nye fjørene og måle da. nå ligger jo selvfølgelig bilen i biter,
men du har jo samme vekta på din motor så jeg skjønner ikke dette her. begynner å bli lei. jeg skal ha det i orden nå:smile::smile: hadde vært moro å prøve en ordentlig vinnerbil. skal vi bytte kansjeThefingerThefinger

Skjalg
02-08-2009, 21:51
Må si at jeg heller ikke skjønner hva problemet er med klaring på din bil.
Men skal legge meg under bilen min en dag å knipse et bilde av klaring mellom aksel og girkasse.
Joda bilen er bra bygd den og har fungert over all forventning iår.
Det ble lagt ned endel timer før sesongen for å få ting på plass.
Det tok litt tid før jeg skjønte hva denne bilen egentlig er god for:smile::smile:

Jørgen
02-08-2009, 23:25
tror nok problemet ditt martin er at du har satt motoren midt i å kansje litt for mye oppreistThefinger

martinj
02-09-2009, 20:20
ja godt mulig jørgen.det har jeg jammen aldri tenkt på:pissed:
dette må sjekkes nærmere:smile:

Jørgen
02-09-2009, 21:15
jeg har satt mine motorer litt over til venstre. blir litt bedre plass da. har ikke hatt noe prob med bunnpanen, men det blir fort litt trangt mellom gearkasse å eksos på maks innfjørringThefinger

Skjalg
02-09-2009, 22:18
..men det blir fort litt trangt mellom gearkasse å eksos på maks innfjørringThefinger

Kan du forklare litt her? Hvorfor forandrer klaringen seg mellom gearkasse og eksos ved innfjæring? Mener du mellomakslingen?

martinj
02-10-2009, 18:52
øøøh dette skjønte jeg ikke helt:question::question:

Skjalg
02-10-2009, 19:59
Ikke jeg heller! Hva er det du ikke skjønner:question:

Det var den biten med:
litt trangt mellom gearkasse å eksos på maks innfjørring
jeg hadde vanskelig for å skjønne.
Det må vel være plass til mellomakselen det er snakk om tror du ikke det, Martin:idea:

Skjalg
02-10-2009, 20:27
Var ute en tur og bøyde meg for å ta et bilde under trialbilen.
Bilen står riktignok flatt på bakken uten noe flex.
Det er god klaring til girkassa som du ser.

35599

Jørgen
02-10-2009, 22:43
er nok mellom akselen jeg mener jaThefinger. når høyrehjulet pendler helt inn så hadde jeg prob med at den tok i motor å kasse. men nå hadde ikke jeg noen stopper på daThefinger. ved å flytte motoren litt til venstre å legge den litt ned mot høyre så var problemet vekk for meg ihvertfall. håper dere skjønte litt mere nå. he he:smokin:

martinj
02-11-2009, 19:34
ser at du har bedre klaring her en meg skjalg. å veldig godt godt tips jørgen tusen takk skal dere ha.
dette skal prøves:smokin: regner med at motoren min står helt i midten ja:pissed: