PDA

View Full Version : Utforming av kombinert slepefeste og feste til rørbakfanger?

Hans Holmboe
04-30-2007, 23:12
Jeg skal lage ny bakfanger til bilen min, den kommer til å likne på den på bildet under, men jeg vil i tillegg ha kraftige sjakler festet så jeg kan bli dratt løs når jeg har vært litt optimistisk med offroadsatsingen. Jeg har prøvd å lage skisser for hva jeg tenker.

Er det noen som har tanker rundt hvilke dimensjoner det grå festet bør lages i? Hvor mye gods bør det være rundt hullet til sjakkelen for at det holder? Hvor tykk bør et slikt feste være?

Jeg så på noen sjakler på nettet fra biltema, de hadde bruddgrense på 9000 kg og det sto at de hadde Ø 20 mm. Vil det si at bolten er 20 mm tykk?

De to 12 mm boltene er vist som feste til ramme, men de kan jeg godt dimensjonere opp.. Rørene som skal bli selve bakfangeren skal sveises i det grå festet som skrus i ramma.

Hans Holmboe
05-01-2007, 22:26
Er det virkelig ingen som har tanker rundt hvordan sånne fester bør dimensjoneres?

HardKåre
05-02-2007, 20:28
Hmmmm tenker du å la sjakkelfestet stikke ut bak fangeren???
Det tror jeg du bør revurdere... Blir skarpe stygge kanter der, vettu... nono
Det kan faktisk være nok til at kontrolløren på en utekontroll sender deg til BT på etterkontroll... newburn

Hans Holmboe
05-02-2007, 22:58
Tenkte å la den stikke ut litt ja, omtrent som på skissen. Men er de så opptatt av dette på bakfanger? Trodde det bare var forran...