PDA

View Full Version : Aksling kryss XJ

Roy HP
01-03-2009, 16:58
Fikk inn min gamle XJ på litt service, må skifte kryssan i framakslingen og spørsmålet mitt e vist æ skrur av selvelager holdern kan æ da trekke ut akslingen ut uten og ta av selve (ka det no hete?) ytterste delen av akslingen den man styre med?? blei kanskje littrotat det dær:laughing:
Tok nån bilda mens æ dreiv på.
Skal også heve litt mere mens æ har bil inn på bukken, terraflex avstandklossa og eventuelt lengre sjakla bak.

sivrt
01-03-2009, 17:46
Du trenger bare å fjerne hjullageret foran og så trekke ut stikkakselen gjennom hullet der lageret sitter. Du trenger en 36mm pipe til mutteren i senter av hjullageret og en 13mm 12-kant pipe til selve lageret.

Hva slags sjakler er det du skal montere og hvor mye hever de?

sivrt
01-03-2009, 17:50
Her har du en link til en JCN artikkel om hvordan skifte kryss i en Dana30

http://www.jeepclubnorway.no/index.php?option=com_content&task=view&id=288&Itemid=26

Roy HP
01-03-2009, 18:20
Når æ ser på den forklaringa så skjønne æ koffør hubben ikke kommer løs fordi om æ har en ganske grov tesj..
Takk for tipset, kor lang sjaklan e:question:, tja lang syns æ kan ta og måle dæm i morgen

Amund
01-04-2009, 00:17
Du trenger ikke røre den store muttern, selv om alle sier det :) Jeg har aldri rørt den, og bytta mange kryss. Den store utfordringa nå om dagen er å finne 1/2 pipe med tolvkant til de tre boltene på baksida, det går med 13mm 12-kant hvis de ikke er så rustne men den er fort gjort å dra over. Så er det bare å banke pent og forsiktig (og deretter hardt...) på flensen hjulet sitter på, vips og joho så er det ute.

Roy HP
01-04-2009, 01:12
Så æ treng ikke og ta av hubben fra akslingen i det hele tatt bare nappe ut hele skiten:question::question:.
Vel å merke etter æ har tatt av de tre boltan på baksia....

Roy HP
01-04-2009, 01:17
Du trenger bare å fjerne hjullageret foran og så trekke ut stikkakselen gjennom hullet der lageret sitter. Du trenger en 36mm pipe til mutteren i senter av hjullageret og en 13mm 12-kant pipe til selve lageret.

Hva slags sjakler er det du skal montere og hvor mye hever de?

De sjaklan e vel to tommer lengre enn standard så det blir vel ei tomma i løft..
Pluss de 75+mm fra Trail master

Amund
01-04-2009, 16:06
Så æ treng ikke og ta av hubben fra akslingen i det hele tatt bare nappe ut hele skiten:question::question:.
Vel å merke etter æ har tatt av de tre boltan på baksia....

uuuh du trenger ikke ta stikkakselen ut av lageret, bare skru ut de tre boltene bak og bank ut hele hjullager og hele skiten. Så kommer stikkakselen med ut

sivrt
01-04-2009, 22:15
Det er riktig som Amund sier, man trenger ikke løsne hub`en fra akselen. Jeg bare gjør det siden jeg synes det blir enklere å banke ut kryssene.

Roy HP
01-05-2009, 18:51
Da va begge kryssan skifta og æ e begynnt med å heve JEEP'en litt til, gikk helt greit å få laus greier'n, vanskligst e egentlig å få ut kryss i skrustikka aleina. Blir liksom ei hand for lite:smile:.