PDA

View Full Version : Owatrol...virkning og fremgangsmåte?

Rocker
01-08-2009, 18:29
Lurer på å smøre sånn Owatrol under bilen min til sommeren, men lurer på diverse...

Er dette like bra som Tectyl mtp beskyttelse mot rust?
Noen som har en "oppskrift" hvordan jeg går frem mtp gammel Tectyl osv?
Skal Owatrol blandes med bengalakk, og i så fall hvilket forhold, og mengden lag?
Bør det være "rent" før man legger dette på?

Som dere ser har jeg lite peil på dette, så en "fullstendig oppskrift", eller gode råd angående rust-beskyttelse, hadde vært snadder:eyemouth:

Tom K
01-08-2009, 18:41
en skikkelig renspyling først, så kan du feks blande owatrol og benga, eller owatrol og tectyl :grinpimp:

Rocker
01-08-2009, 19:25
Owatrol og Tectyl:question::question::question:

Fant denne:

Den er bare å male på med pensel.
Start med ett lag 90 % owatrol blandet med 10% bengalakk(farget lakk som alle maler/jernvarehandlere har).
Neste lag med 50/50 blanding, så 70/50, sist 100 % bengalakk. Da har du bygget opp et sjikt som dreper eksisterende rust og beskytter for fremtiden. Denne oppskriften er ikke fasit, men en anbefaling.
Flere lag er sikkert også bra om du vurderer det.

Tom K
01-08-2009, 19:29
Har ikke prøvd det selv, men det skal vist funke bra

Rocker
01-08-2009, 19:34
Tenkte jeg skulle slippe tectyl...er jo noe forbaska kliss å holde på med.

martinj
01-08-2009, 19:50
uansett hva du skal ha på bilen din må det vare rent, tørt. og rustfritt. er det ikke det, pakker du det bare inn. du stopper aldi rust ved å påføre noe som helst av stoff. det må sandblåses eller stålbørstes med maskin. når alt er borte innkludert det som er i porene kan arbeide med rusthindrende grunning begynne. enten det ene eller andre slaget. jeg hadde gått for corroless og tectyl. eller epoxy og tectyl. at tectyl er noe kliss..... ja abolutt. men er det værre en benga og owatrol??? alt som skal påføres under bilen er stort sett noe klissete greier lykke til:smile:

Rocker
01-08-2009, 21:29
Takk for det:smokin:, men etter hva jeg har funnet ut om Owatrol så langt, så skal det visstnok stoppe rusten...er dette feil, mener du?
Ikke for at jeg har noe rust å snakke høyt om akkurat...

Hva er Corroless?

martinj
01-08-2009, 22:09
det er jo ikke noen vits i å stoppe rust hvis ikke du har rust. men å forebygge.
blande owatrol og benga oppå tectyl. skjønner jeg ikke vitsen med.
jeg ville gjort reint der det er begynt å ruste, og det tectylen er slitt bort.
å tectylert alt sammen.bengaen stivner å det gjør ikke den gamle tectylen som er under den, da vil bengaen sprekke opp å ikke vare til noen hjelp.

coroless er en rust kossosjonhindrende grunning du får kjøpt i de fleste malingsforhandlere. jeg har veldig god erfaring med den å jeg kjenner mange andre som har det...:smile:

Rocker
01-08-2009, 22:29
Mente selvfølgelig forebygging:eyemouth:

Hm...er vell lettere å gjøre rent der tectylen er slitt bort, enn å ta bort Tectyl, så den er jeg med på.

Tenkte bare at det var enklest(og billigst) å smøre på Owatrol, istedetfor Tectyl, da jeg ikke har kompressor, sprøyte osv for å legge Tectylen....eller kan jeg pensle på det også?
Blir det orntlig det da?

Tom K
01-08-2009, 23:02
Tectyl kan pensles rett fra litersboks, men da bør det vær en del + grader, ellers så blir det som å prøve å smøre ei fersk loffskive med kald margarin :grinpimp:
Men biltemas sprayboks med tectyl er også bra, finnes som tynnflytende til dører og hulrom og tykk understellsmasse

Rocker
01-08-2009, 23:25
Ok...skal gjøres i sommer, så varme er ikke noe problem:eyemouth:
Da går jeg for Tectyl, og sånn Corroless som martinj anbefaler.
Skull bli bra det da, forhåpentligvis.

Skal jeg legge mange lag da...2 lag Corroless og 2-3 lag Tectyl kanskje?

Tom K
01-08-2009, 23:29
Ok...skal gjøres i sommer, så varme er ikke noe problem:eyemouth:
Da går jeg for Tectyl, og sånn Corroless som martinj anbefaler.
Skull bli bra det da, forhåpentligvis.

Skal jeg legge mange lag da...2 lag Corroless og 2-3 lag Tectyl kanskje?

gjør skikkelig rent å sprut på Brunox der det er rust, legg på et par lag med Corroless rust grunning å legg på så mye tectyl at alt er dekket :wink_animate:

Rocker
01-08-2009, 23:34
Brunox?

Er ikke rust enda, bare overflate-brunt som blir borte når man gnur finger`n på det:smokin:

Bergum
01-08-2009, 23:37
og rustfritt. er det ikke det, pakker du det bare inn. du stopper aldi rust ved å påføre noe som helst av stoff.

Det kommer ann på hva du pakker inn.
Om rusten settes inn med for ex våpenolje, og dette pakkes i et stoff som hindrer olja i våpenolja å fordampe, ved for exz å legge på først ren våpenolje, så en blanding av 50% våpenolje og Motorolje, så ren motorolje utenpå, så kapsle dette inn i ovatrol/benga (vi snakker om små mengder oljer...) så vil du ha en rustflekk, som aldri kan utvide seg.....

Tom K
01-08-2009, 23:43
Brunox er en type epoxy som forsegler rusten, men all løs rust må fjernes, funker kun hvis det er rent og tørrt

Tom K
01-08-2009, 23:44
http://www.billakkspesialisten.no/brunox/informasjon.htm

Rocker
01-08-2009, 23:49
Da blir det altså slik:

Først gjøre alt rent, pent og tørt.
Brunox
Corroless
Tectyl

Da skal bilen være sikker mot rust en stund, med ordentlig grunnarbeid:eyemouth:

Takk for hjelpen gutter :smokin:

Tom K
01-09-2009, 00:00
grunnarbeidet er det aller viktigste her, rent og tørrt, rent og tørrt, rent og tørrt osv osv :grinpimp:

Rocker
01-09-2009, 00:11
Yess Yess....:bounce:

martinj
01-09-2009, 07:18
det skal nok bli bra skal du se:smile: husk hansker og kjeledressThefingerThefinger

Rocker
01-09-2009, 11:28
Hvafforno!!!?
Nei, shorts og briller får holde...:bounce2:

Tom K
01-09-2009, 11:30
slikt arbeid bør utføres i naken tilstand, og gjerne med en sånn tut i ansiktet som de hadde i gamle dager når de kjørte moped :grinpimp:

Rocker
01-09-2009, 11:32
:eyemouth::laughing::eyemouth:

martinj
01-09-2009, 14:38
:grinpimp::grinpimp::grinpimp:

HardKåre
01-09-2009, 17:29
sant nok, har du klær på vil du jo bare ødelegge dem i prosessen.