PDA

View Full Version : Anlegg i bussen

Tommy
01-17-2009, 11:09
JEg har et rimelig svært anlegg i bussen, men det har ikke fungert særlig bra... mase lyd men dårlig utnyttelse av all watten...

Når vi i vår skal oppgradere litt innvendig så har jeg lyst til å fornye og bygge dette skikkelig... men jeg har overhodet ingen peiling...
Noen som er flinke på dette som kan tenke seg å hjelpe til...
holder til på Sørlandet...

Rocker
01-17-2009, 12:25
Nå bor jeg litt langt unna, og ikke er jeg spesielt flink til dette heller, derfor kan jeg gi deg et tips i det minste :)

Skal du kjøpe nye greier, kan du kikke på DENNE (http://mds.se/) siden.
Jeg har handlet der selv, og kan stå inne for produktene deres.
Prisene er de samme, bare omregnet i Nkr, og sendes ut fra lager i Norge.

Skal du ha mye, bør du ta kontakt med de, og forhandle litt pris...det vil lønne seg :eyemouth:

Tommy
01-17-2009, 19:22
Takker for tipset....
Problemet er at jeg trenger en som kan fortelle meg hva jeg skal ha og hvordan det jeg har kan bygges best mulig sammen med eventuelle nye ting..
Så om noen føle kallet....

Skjalg
01-17-2009, 19:34
Fortell gjerne litt om hva du har og hvilke endringer du vil gjøre?

Det som generelt er viktig med bilstereo (12V) er tykk nok tversnitt på strømkablene. Både pluss og minus er like viktig.
Det hjelper ikke med en stor forsterker hvis den ikke får strøm.

En enkel formel for effekt er viktig:

P=UxI

Hvor P er effekt i Watt, U er spenning i Volt og I er strøm i Ampere.

Eks:

120W= 12V x 10A

Dersom spenningen synker må strømmen øke for å opprettholde effekten.
Det er umulig med for tynne kabler. Da går bae effekten opp i varme istedet. Tykkelsen avhenger av hvor lange de må være. Dette finnes det tabeller for. Jeg ville valgt min 16 kvadrat helst tykkere fra strømkilde til forsterker.
Oppgraderer du litt her vil garantert anlegget du har få mye bedre virkning.
Forutsatt at høytalerne er hele med bra kabling der også.

Lykke til med prosjektet.

martinj
01-18-2009, 00:11
jeg måtte bygge ordentlig lyd i båten tommy. du får si i fra hvis du trenger hjelp. anlegg er blitt billigere med årene, heldigvis. tør ikke tenke på hvis jeg hedde hatt bussThefingerThefinger....
anlegg er gøyThefinger

Tommy
01-18-2009, 00:13
Anlegget som står i bussen er bra... men langt fra oprimalt... kostet vel ca 25000 for 4 år siden...

martinj
01-18-2009, 09:27
hva er det du vil endre på? og hva vil du eventuelt bygge nytt eller byttte ut?

pajero 35
01-18-2009, 09:57
mye bra tips her ja, men ikkje glem justeringer, det er halve lyden :smile:
Selv det beste anlegg spiller ræva om det ikkje er rett justert :smile:

Tommy
01-18-2009, 12:26
hva er det du vil endre på? og hva vil du eventuelt bygge nytt eller byttte ut?

Vi har noen dårlige høytalere og et frontsett vi har koblet bort... tror noen av høtaleren er ferdige og da trenger vi nye, vi må se på plassering av subber og høytalere samt ledninger til at..... altså det meste

Hyper
01-18-2009, 12:43
Hva slags utstyr har du nå som fungere?
Har handla en del utstyr av Eltek www.dynabel.no til både hjem, bil, båt, har høytalere i mange forskjellige prisklasser og muligheten for å skreddersy delefiltere etc.

Tommy
01-18-2009, 12:50
har to forsterkere.. som jeg mener fungerer greit.. det vil si at vi fikk litt plunder med annlegget sent i fjor.. men hva som er problemet aner vi ikke... jeg har 4 subber... de står nok ikke optimalt.. alle fire i en liten kasse....

Har vel 6 6/9 høtalere... disse er jeg ikke fornøyd med... tror rett og slett flere av de er sprengt...

Har et frontsett med høtalere og diskanter, dise har vi koblet bort da vi ikke syntes at de fungerte noe greit...

Sony spiller... husker ikke merket på alt det andre

martinj
01-18-2009, 13:28
da er det nok best å begnne skrætsj:smile:
må jo bare se hva en har plass til å handle ut i fra det. dynabel ja, der har jeg handlet en del, å jeg er kjempefprnøyd:grinpimp:

pajero 35
01-18-2009, 14:33
da er det nok best å begnne skrætsj:smile:
må jo bare se hva en har plass til å handle ut i fra det. dynabel ja, der har jeg handlet en del, å jeg er kjempefprnøyd:grinpimp:

Er også veldig fornøyde me de. kjempe service om en spørr om ting osv. :smile:

Tommy
01-18-2009, 14:44
Jeg har overhodet ingen snøring på annlegg men vil gjerne at det som er der virker og kjøpe det som trengs... men som sagt er jeg på jakt etter en som kan hjelpe med det...

Hyper
01-18-2009, 17:41
Har holdt på endel med anlegg hjemme, bil etc , problemet er at du er litt langt unna for å stikke innom sånn på kvelden seru Tommy, ellers hadde jeg gladelig stillt opp å hjulpet til.
Mange bygger seg bort desverre, ikke alltid masse stæsj er det beste, noen ganger er det enkle mer en bra nok og litt til.
Hvor store er subbene dine "? har du verdiene på dem? (står gjerne noe bak på magneten eller embalasjen) er det event plass til å dele opp i flere kasser?.
Noen ganger kan det være alfa omega å fase vende elementer slik at de ikke jobber mot hverandre.
Dere har 4 subber i 1 kasse har dere prøvd å snu polariteten på 2 av dem?
Da vil dere få en push/pull funksjon som gjør at bassen blir mere kontrolert, spiller ikke sååå høyt men kan få det riktige trykket punsjen som dere vil ha.
6x9" dere har kan dere vel gjøre noe med innkapslingen på om de står i for store rom. Mye småting som kan gjøres uten at det koster skjorta.
Du har nr mitt så slå event på tråden kanskje noen tips så er dere på riktig vei :smile:

krølle
01-18-2009, 20:37
Har holdt på endel med anlegg hjemme, bil etc , problemet er at du er litt langt unna for å stikke innom sånn på kvelden seru Tommy, ellers hadde jeg gladelig stillt opp å hjulpet til.
Mange bygger seg bort desverre, ikke alltid masse stæsj er det beste, noen ganger er det enkle mer en bra nok og litt til.
Hvor store er subbene dine "? har du verdiene på dem? (står gjerne noe bak på magneten eller embalasjen) er det event plass til å dele opp i flere kasser?.
Noen ganger kan det være alfa omega å fase vende elementer slik at de ikke jobber mot hverandre.
Dere har 4 subber i 1 kasse har dere prøvd å snu polariteten på 2 av dem?
Da vil dere få en push/pull funksjon som gjør at bassen blir mere kontrolert, spiller ikke sååå høyt men kan få det riktige trykket punsjen som dere vil ha.
6x9" dere har kan dere vel gjøre noe med innkapslingen på om de står i for store rom. Mye småting som kan gjøres uten at det koster skjorta.
Du har nr mitt så slå event på tråden kanskje noen tips så er dere på riktig vei :smile:

Hørte jeg studietur:idea::idea::beer::beer::beer::beer::smok in::smokin::smokin:

snaggletooth
01-19-2009, 23:31
Du kan gjerne ringe meg for tips Tommy.
99265971
lenge siden jeg har prata med deg nå, om du i det hel tatt husker meg da :tongue:

Nå bor jeg på Lørenskog som er ganske mange mil fra sørlandet
Men jeg er musiker og lydtekniker i tilegg til at jeg daglig jobber med bil så kan sikkert gi en del tips, men sånnt er lettere og raskere og forklare muntlig.

her er f.eks. annlegget jeg har bygget til meg selv
http://a254.ac-images.myspacecdn.com/images01/13/l_5f76bef23312ca16617956bc6d7dfbbd.jpg
og her er et jeg gjorde på bestilling til et glam rock band
http://a920.ac-images.myspacecdn.com/images01/119/l_1123863d37ba82095d1e5e8eb20cc387.jpg

Bare sånn for å skryte litt altsåThefinger