PDA

View Full Version : et vakum spørsmål

Roxy
01-21-2009, 22:18
Som så mange andre opp gjennom tidene har jeg litt problemer med vakum innslaget til skiftegaffelen i framakslingen i min 87 mod cherokee. Spørsmålet mitt er: er det vakumpumpa til bremsene som også lager vakumet til skiftegaffelen?

ole kristian
01-22-2009, 08:44
nei, det er den runde kapselen som sitter under fanger på passasjersiden. den er også til varmeapparatet

sivrt
01-22-2009, 10:19
Den flasken under fangeren lager ingenting, det er et vakuum reservoar.

Hvis jeg ikke tar helt feil her så lages vakuumeet til skiftegaffelen av transferkassen. Det er derfor man må bygge om skiftegaffelen når man bytter motor fra 2,5 til 4.0 med en 242 transfer. Du har muligens en NP207 kasse.

Jeg vet om en nyoverhalt NP207 med 4:1 lavserie til salgs. Orginalt har den 2.72:1

Roxy
01-22-2009, 12:07
ohh nice, det hørtes fristende ut.. Sikkert dyr..? dette er 1er bilen min, så prøver å ikke bruke den til offroad, annet enn i jobbsammenheng.. he he, jeg overhala deler av framakslingen og skifta o-ringene i vakumklokka i overføringen til skiftegaffelen i høst, da fungert alt som det skulle i noen mnd, helt til vintern kom for fult og hadde virkelig bruktfor 4x4 da har vakumet en tendens til å bli borte ved høy hastiget/ høyt turtall igjen.. noe som er meget irriterende.. jeg tror dermed ikke det er slangene mine som er problemet.. så må prøve å finne ut av det.. ellers har jeg jo en posi lock liggende..

Amund
01-22-2009, 12:16
Da er det tanken. Motoren genererer vakuum på tomgang og ved lite pådrag, men ved full spiker er det 0 vakuum, derfor lagres det i tanken under fangern.. den er ofte knust når bilen har vært ute for uhell, og blir ofte bare plugga eller fjerna... sjekk om vifta begynner å blåse opp på frontruta når du gir full gass, typisk mangel på vakuumtank!

Roxy
01-22-2009, 13:05
aha, da må jeg ut å kikke litt etterpå..