PDA

View Full Version : Lurer litt på å dra igang en Test på Challenge

Marius Myhre
01-27-2009, 10:23
Vi er en en gjeng i Offroad Kubben KNA Telemark som lurer på å dra igang en Test på Challenge her i Norge.
Da vi har tro på denne konkurranse formen.

Legger egentlig ut denne Tråden bare for å få litt mere info og slik at vi kan få litt mere kjøtt på beinet.

Vi sitter på et område på ca 180mål som klubben leier.
Dette området er forsikret etter NBF sine regler for TT,Biltrail.
Og ettesom jeg da forstår så dekker dette da også Challenge.
Så dette skal være i orden.

Området er meget variert fra fjell og grus til dype myrer. Så skulle være noe for en hver smak.

Så lurer på om det er interesse for dette. Vi gidder jo ikke å legge ned masse jobb også kommer det ingen.
For litt info om oss og bilder fra området så kan dere se på linken under.

http://www.telemarkoffroad.no/

http://pirate4x4.no/forum/forumdisplay.php?f=76

Kan vi eventuelt kjøre en del av dette som skattejakten vår ?
Se link:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=17329

Et enkelt kart over området:

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=19468

Vi ønsker eventuelt å kjøre dette på våren 2009. Da vi har Formula løp på høsten.

Håper på mest mulig innspill og masse tilbakemeldinger da alt bare er i planlegnings stadiet. Men vi håper virkelig på å kunne gjennomføre dette.

MVH

Marius Myhre
Leder Terrengkomite

truls t
01-27-2009, 14:55
høres gøy ut... vi stiller om kjartan sier ja til å løpe som winchape..:smile:

Kaare
01-27-2009, 22:58
Får jeg skiltene på Y60'n igjen innen dette er jeg med! Kjempetiltak!

Bergum
01-28-2009, 09:14
Dette høres helt topp ut....

Marius Myhre
01-28-2009, 10:18
Takker for tilbakemeldinger.

Ja er gira på å få dette til vi også
Har lest litt mer på regelverket angående Challenge må si at jeg liker mye av det. Men vi har også i det siste sett mye Finnene og deres Bil Orienterings konkurranser og vi lurte på om vi kunne blandet dette inn i samme konkkuransen.

Eks:
Med å la hele området være en spesial etape.
Postene er gjemt rundt i området enten på GPS punkter eller merket på kart eller ikke merket i det hele tatt.

Med at man for poeng for hver funnet og dokumenterte post
+Poeng for berging av konkurrent

Denne formen kjørte vi en test på i høst og blei veldig populær.
Men kan være litt vanskelig å håndheve sikkerhet. Da en del av ansvaret blir flyttet over på førerene. Angående hvor man kan og ikke burde kjøre.

MVH

Marius Myrhe

sandviper
01-29-2009, 18:10
kan jeg så kommer jeg

bdmdos
03-06-2009, 18:21
....bra ide ..... om i har frågor / spørgsmål . så kontakt os i dk ... ;-)

Hilsen Bo

+4521481931

www.danskoffroadsport.dk

søderberg
03-06-2009, 19:44
Dette ser intresant ut, ikke sant Truls!
Pga jobb annenvar helg og familje+hus+hunder+mm så er det fint om det settes datoer så fort som muligt før min del. Hoper dette blir av, og att dette passer inn i kalendern før kona mi, så jeg kan komme.

Mvh Jonas

truls t
03-13-2009, 13:52
jada jonas,, dere feiga jo ut i romhjula så er det vel kansje en mulighet for å møtes her.. kjartan er vel klar håper jeg..

Marius Myhre
03-16-2009, 19:35
Takker for alle tilbakemeldinger:smile:

Ja vi har bestemt oss og kommer til å prøve dette.:eyemouth::eyemouth:
Gjelder bare å finne en dato som passer best.
Vi lurer litt på begynnelsen av juni.

Har lest litt på regler og liknende og en ting som vi lurer litt på?:question:
Er det med bredden på løyper "porter". Det står skrevet i regelverket at det må være 5meter mellom portene.
Vil dette si at hele løypen må være 5meter bred hele veien?
Da vi har mye skog i terrenget vårt så kan dette føre til mye tømmerhogging.
Skjønner jo at man skal komme fram med noe annet enn en Suzuki.
Bare lurer. Skjønner jo at det har med sikkertheten å gjøre men hvor firkantet skal vi være på dette?.

Vi vill også gjerne ha inspill på klasse inndeling.

Vi ser muligens for oss 2 klasser.
En for rimelig orginalebiler og en for ombygde biler.

Skal vi skille dette på dekk størelse eller skal vi legge andre kriterier til grunn.

Eller å lage en eksterm og en snill(pyse)"rosa" løype.
Så kunne man velge eventuelt selv hva man ønsket å stille i.

Håper på litt tilbakemeldinger på dette.
Vi ønsker jo å lage dette sammen med dere og ønsker derfor flest mulig inspill.

Vi har også mulighet for å melde dette opp som et løp hvis det blir stor nok interesse for dette. Og ikke bare kjøre dette som en trening.

MVH

Marius Myhre
Terrengkomiten GMS (Grenland Motorsport Senter)
91199240

Blom
03-16-2009, 19:40
Slik jeg skjønner det, så foregår ikke Challenge i en spesielt definert løype, men heller det at en skal finne punkter underveis. det blir da opp til fører/kartleser å finne egnet løype, men selvfølgelig, det kan gjerne lages traseer man må igjennom, f.eks. over en tømmerbro, over en elv etc.

Jeg tror derfor ikke at bredde på 5 meter er det store temaet, heller det at en port/sjekkpunkt kan ligge oppå en fjellknaus og bilen må oppå den for å få stempel i boken. Eller midt utpå en myr, eller inni en skog der man må "slite" seg forbi stammene for å komme frem.

Mulig jeg tar litt feil her, eller ?

Kaare
03-16-2009, 20:35
Her er reglene for den finske offroad (orienterings) cupen: Mulig å hente noe herfra? Se: http://www.4x4cup.com/tiedostot/saannot/4x4CUP_Rules_2008-12-20.pdf

Hjemmesiden på engelsk: http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=english

Medusa
03-17-2009, 08:16
fikk du reglemanget jeg sendte over?

Amund
03-17-2009, 08:39
Jeg kommer! Må vel bli bergingsbil eller bare tilskuer, det er vel ikke noen klasse for firehjulssving tenker jeg, men det er ikke så farlig bare jeg kan være med å cruise litt rundt. :smile:

Marius Myhre
03-17-2009, 08:56
Hei

Ja fikk mailen fra deg Medusa.
Har også lest mellom reglene deres.
Dere heller vel mye mot hvordan Terreng Orientering kjøres i Finland og Sverige.
Det samme gjør vel Blom og Kaare også.

Men vi har Pr i dag ikke noen regler for dette her i Norge.
Når jeg leser angående gjennomføring av Spesialetapper paragraf 9.1 i Offroad Challenge.

Så forstår jeg dette som at det skal være en sekjson som er godt merket og innenfor sikkerthetskravene.. Nesten lik Biltrail men man kan bruke Winsj og gå ut av bilen og det går på tid i stede for prikker.

Jeg synes også Offroad Orientering høres mer morsom ut. Men føler at dette kan blir vanskelilg å gjennomføre. Når det kommer til sikkerthet.
Da vi ønsker at vi kan bruke Offroad Challenge eller TerrengTouring Regler på sikkerthet.
Skal vi slippe alle bilene løs til å leite etter poster over hele terrenget så har vi ikke noen mulighet til å sjekke om noen kjører på steder som de ikke burde kjøre. Eks en Toyota med Ståltak freser ut en brat skråning og ruller til bunn.

Bruker vi Biltrail Regler på sikkerthet så blir dette ikke noe problem lenger.
Men da føler jeg at vi stenger veldig mange ute fra morshomhetene.

Håper på flere inspill på dette.
Kan også ta en telefon til Janne og høre litt angående dette..

MVH

Marius Myrhe

bdmdos
03-19-2009, 18:10
challenge bør køres på kortest tid over en given strækning, chekpiont undervegs eller bare ved start og slut. Portene på 5 meter er måden man gør sporet "svært"......i dk siger vi 4 eller 5 meter i port bredde mener jeg, det er så man kan komme omkring hinanden om en stannar fast i porten.

Navigation for at finde den rette løype/spor kan være waypoints via gps, roadbook som i rallybiler, eller almindeligt kortudsnit man kører efter.

For at tvinge bilerne på en bestemt veg, kan man indlægge kontrol poster som skal indsamles.

Det fungere hos os....og frem for alt ....speed!! hastighet....og svære træk med winchen!!

Bo

truls t
03-24-2009, 15:57
orinteringssporten er jo gøy.. bare å henge ut klippetengen på varierendes plasser og merke de på kartet.. så er det bare å ta av og ut å klippe poster.. bakdelen med dette er att de som er kjent i området vinner pga lokalkunnskapene.. anngitte traseer som skal kjøres i rekkefølge er fint.. 15 biler og 15 traseer med start i alle traseeene på samme tid.. gøy for publikum.. er heller ikke så vanskelig å bruke offentlig vei heller.. svingraduisen og sidehelling med bind for øynene.. så gøy att man kan spy av det.. førstehjelps kunnskaper på landevei.. der er det mye vi kan lære.. se på danskene de har gjort dette en stund.. det er vel ett løp nå til helga i nordjylland.. ålborgs distriktet.. adventure challenge.. hvis jeg ikke tar helt feil..

sandviper
04-21-2009, 02:12
Har dere tenkt på noe dato, begynnelsen av juni nærmer seg...