PDA

View Full Version : Hjelp! problemer med ettermontering av diffbrems foran!! Volvo Feltvogn

rune
01-31-2009, 17:59
Har bygd om til diffbrems foran, har justert opp diffen slik at den har de riktige klaringene, montert sammen høyre siden, alt ok.
På venstre siden har jeg satt på plass stikkaksel og "knokkel" huset.
Men da jeg skal sette på navet og bremseskjold så mangler det ca 5-6 mm !
Det er akkurat som om stikkakslingen er blitt for lang, dvs at jeg ikke for den langt nok inn i den "nye" diffrensialen.
Noen som har montert brems foran og vært borti samme problemet?

Denne har jeg montert foran.
http://iloapp.rydningen.info/data/_gallery/public/0/1233421642_resized.jpg?width=640&height=480

Lenger inn en dette for jeg ikke stikkakselen!
http://iloapp.rydningen.info/data/_gallery/public/0/1233422231_resized.jpg?width=640&height=480

Og inn her skal egentlig denne kanten på navet/lager holderen også.
http://iloapp.rydningen.info/data/_gallery/public/0/1233422369_resized.jpg?width=640&height=480

Terje J
01-31-2009, 18:37
Vet ikke om jeg husker riktig, men er det ikke en lite pinne imidten av diffen der stikkakslene møtes på volvo akslene. Er ikke den som har sklidd ut å lager litt krøll da. Mye arbeid å få sjekket dette, men jeg er som sagt ikke sikker om jeg husker riktig.

Rune R
02-01-2009, 20:34
I dag har jeg demontert alt foran, igjen.
Skrudde ut diffen, kikket og målte, ingen ting galt.
satt inn stikkakslinger igjen og satt på navene.
Målte så hvor langt inn akslingene går, mellom akslingene der de møtes i midten er det ca 4mm trangere enn enn diffrensialen som jo har stått bak, er i midten mellom solhjulene :pissed:
Nøyere målinger viser at venstre stikkaksel er ca 4-5mm lengre i splines spora, samme med avstanden fra anleggsflata til simring og ut til enden...
Originalt så står jo kun krysspinnen i midten mellom solhjula og denne er jo tynnere en avstanden som er i diffen jeg vil ha i.
Løsningen ble en litt spansk en, nemlig frem med vinkel kutteren og korte inn stikkakselen først 3mm, prøve montere alt som er, var litt trang enda og deretter slipe av 2 mm til. Måle, skjekke at alt ser greit ut, simring ligger ann på riktig anleggsflate osv og skru det sammen, på med olje og YESS alt fungerer som det skal :beer:
Nå er det bare litt opprydding og ut å prøvekjøre, men det blir i morgen.
Ting tyder på at venstre aksel kan være byttet en gang, var bla nyere filt/gummi tetning på den siden en høyre, men årsaken til at den var lengre aner jeg ikke.

Amund
02-02-2009, 00:26
Hva slags sperre? Husker at Einar måtte ha (eller ta vekk) en spacer/mellomstykke inni der da han satte detroit locker foran i valpen, den var beregna for bakaksel og da var det noe forskjell på klaringene, er ikke helt sikker på detaljene men høres ut som det samme du driver med.

Tommy
02-02-2009, 07:13
Heisann Rune... disse har jeg køla mye med i min tid med volvo aksler...
Du har satt bakdiffen framme regner jeg med... i bakdiffen står det en liten tapp som gjør det mulig å skimse opp starmmingen på hjulagrene (Bak er det uavlastedet drivaksler med bare et lager på hver side som sitter på stikkakskselen. Den lille tappen spm står i midten av diffen skal være mulig å slå bort...
Ta ut diffen og sjekk med en lykt... en annen mulighet er å skjære litt av stikkakselen... det gjorde vi også..

Lykke til

rune
02-02-2009, 10:55
Har hatt alt ute flere ganger, stemmer at det står en liten tapp der, torde ikke slå den ut (forsøkte å skyve den over, men satt godt ja)
Endte med vinkelkutteren ja.

Zuki_Tov
02-04-2009, 19:05
Har hatt alt ute flere ganger, stemmer at det står en liten tapp der, torde ikke slå den ut (forsøkte å skyve den over, men satt godt ja)
Endte med vinkelkutteren ja.

Å nå fikk du det sammen ? Greit å vite til ettertid :smokin:

Rune R
02-05-2009, 21:23
Ja, da fikk jeg det sammen, tok å slipte vekk 4mm av venstre aksel, høyre trengte jeg ikke gjøre noe med.