PDA

View Full Version : oljelekk

Chri-ha
02-03-2009, 19:29
Har et spørsmål ang en 98 mod grand cherokee 2,5 td

Da frua til en kompis var ute på en kort tur idag stoppa bilen. Hun fikk startet den, og så gikk den et par minutter, for så å stoppe igjen. Hun kom seg imidlertid ikke hjem da batteriet gikk tom for strøm. Så vi regna med det var fryst diesel. (-20)

Jeg ble med kompisen å kikka på det, og vi fyra den på startkabler 4-5 ganger og da gikk den et par minutter for så å stoppe igjen.

Vi ga ettehvert faen, og slepte bilen hjem til han. Der satte vi på motorvarmer+ en 3,3 kw varmeovn i motorrommet, for å tine den. Skrudde også opp det plastdekslet under dieselfilteret og tømte det. Pumpa ut endel diesel, og satte på igjen dekselet under. deretter lufta vi.
Men vi fikk fremdeles ikke bilen til å gå mer enn et minutt eller 2.

Da vi så flytta bilen noen meter så vi plutselig en oljedam på 2-3 dl under bilen. Røyk noe jævelig også. Da vi dro opp peilepinnen kom det et helvetes overtrykk.
Var ikke trykk i tanken til kjøleveska. Men den så mørkegrønn ut. Turte ikke åpne radiatoren.

Kikka så etter olje på motoren. Så ingenting oppå. Ser ut som det kommer i bak-kant. Men klarte ikke finne ut akkurat hvor. (mørkt- kaldt- ute)

Etter at jeg dro, mente kompisen min han så olje oppå katalysatoren også.

Så mitt spørsmål er hva f... er dette? Har toppen gått el?