PDA

View Full Version : Radio og amatørradio... noen spm

twoface
02-03-2009, 23:50
Heisann.
Har akkurat fått fingrene i radioamatørenes abc og såvidt fått åpnet boka med en plan om å få meg lisens som radioamatør... har kiket litt på diverse radioer rundt om å spurt noen kjenninger om råd... dette er noe jeg har funnet som jeg tror vil være en bra pakke :

-Yaesu FT-857D HF/VHF/UHF MOBIL APPARAT
-Yaesu ATAS-120 Automatisk mobilantenne for Yaesu mobil apparat 7-440MHz.

Noen med kjennskap som kan kommentere (gjerne med begrunnelse) om dette ville være et ok valg? Evt tips om annet utstyr ?

OZ3BTO
03-18-2009, 21:05
Heisann.
-Yaesu FT-857D HF/VHF/UHF MOBIL APPARAT
-Yaesu ATAS-120 Automatisk mobilantenne for Yaesu mobil apparat 7-440MHz.

Noen med kjennskap som kan kommentere (gjerne med begrunnelse) om dette ville være et ok valg? Evt tips om annet utstyr ?

Jeg har 2 x FT857 .. En i hjemmet og en i bilen og er super glad for dem
Har fået dem åbnet så de også køre CB band.. med op til 100watt :smokin: Dette er dog ikke legalt

Antennen har jeg ikke men har hørt at den virker fint med radioen men er bestemt ikke optimal til HF band dog god på VHF/UHF
Men ingen mobil antenner er jo optimal til HF

Såfremt du vil køre HF fra bilen er den ok men bruger du mest VHF/UHF så ville jeg finde andre antenner
Der kan jo sættes 2 antenner til FT857 .. en til HF og en til VHF/UHF

Bergum
03-18-2009, 21:50
Mobilantenner vil alltid være et kompromi.
Skal du ha skikkelig kjøring i bil, er det monobander sm er tingen, dog er dette noe herk, da du må skifte antenne når du skal skifte bånd.

Greit nok for kosekjøring da :-)

Si i fra om dere finner en Monobander for 11m med 5/8 dels gjenger i bunnen :-)

73 de LA2KOA alias Tjodleik

RonMaster
03-25-2009, 17:19
Permo har MFJ 1710 med 3/8 som lette går og justere til 11meteren, gikk fint på min bil. Er ikke sikker om, men mener det finnes overganger mellom 5/8 og 3/8 gjenger ;-)

AT 120 er ok antenne for 20meter og høyere, men er ikke noe for de lavere båndene.

Skal du ha en sikkelig mobil antenne så se på www.hiqantennas.com, jeg har 6/160, en sikkelig monster.

PS! kjørte VK7GK i dag tidlig fra bilen i 90km/t på E 18, LP ca 32000km mellom Tasmania "sør av Australia" og Stokke LP veien, morro når det fungere fra bilen også.

RonMaster
03-25-2009, 17:21
Glemte og kommentere radioen.

Yeasu FT 857 her jeg aldrid hatt selv, men har ett intrykk av at det er en flott radio.

Har selv Icom IC-7000 i bilen, topp radio etter min mening.