PDA

View Full Version : Nye Dork Rulator Trial Cup 2009; REGLER, SPØRSMÅL & SVAR:

jan terje
02-04-2009, 12:58
Siden svært mange DORKer er ved god helse får vi etterhvert flere over 40 år.
Det har i en tid hvert jobbet i kulissene med å få ettablert en egen rulator trial cup, og nå er navn og regelverk på plass. (NB! Regelverket vil bli strammet inn og justert neste vinter etter en diskusjon der vi skjeller hverandre ut)

NYE DORK RULATOR TRIAL CUP 2009:

Cupen vil gå over 3 runder, hvorav 2 kan strykes. Første runde blir i Egersund men vi har ikke fått på plass arrangører for de 2 siste rundene enda.
Vi oppfordrer klubber til å søke.

Det vil bli delt inn i 3 klasser:

Orginal:
Her skal rulatoren være helt som den ble levert fra produsent.
Kun montering av påkrevd sikkerhets utstyr tillates.

Modifisert:
Håndtak kan endres for opptimal vinkel i ulent terreng. I tillegg er det tilatt å fjerne orginal montert handlekurv og/eller bjelle/annet varslings utstyr.
Påkrevd sikkerhets utstyr skal være montert. Nivåregulering tillates ikke brukt i seksjonene.

PROTO:
Her kan rulatoren være fritt oppbygd, i tillegg tilates gummiknotter erstattet med stålpigg.
Påkrevd sikkerhets utstyr skal være montert. Nivåregulering tillates brukt i seksjonene.
STYREBREMSER TILLATES FRA JANUAR TIL MARS 2010

Tillegsreggler:
Høreapparat, lesebriller ol. skal være forsvarlig festet.
Isbrodder under skoene tillates i samsvar med veitrafikk loven.

Prikkbelastning:
For mye somling med småmynter i kassen på Rema-25 prikker.
For lang tid over fotgjenger felt-20 prikker.
Om gebisset faller ut-50 prikker.
Gjenfortelling av samme historie fra du var barn (5 ganger eller mere) 100 prikker.
Brutt seksjon-100 prikker.

Løpet avlyses om det er ferre enn 60 deltakere.

NY TILLEGGS REGEL:
Man kan være co pilot fra det året man fyller 37år.

Norsk Rulator Trial er organisert i Norsk Rulator Forbund (NRF).

Forslag eller synspunkter på regelverket bes sendt på mail til arnerulator@nrf.nl i god tid slik att endringer kommer med i NRFs Rulator bok 2010.

jan terje
02-04-2009, 13:26
DELTAKER LISTE #1 NYE DORK RULATOR TRIAL CUP 2009 EGERSUND 17 APRIL:

Listen blir oppdatert:

Arne
02-04-2009, 16:27
For oss som er litt eldre er dette en spennende tråd.
Jeg har fått tilbud om å bytte inn Formula vogna i denne her, men synes jeg må betale litt for mye i mellom.

http://www.scienceofthetime.com/images/cool/cache/pimp-rollator2-420x496.jpg

Chevy-Sheriff
02-04-2009, 16:51
Den vogna må inn i en ny klasse : FormulaRulator.....:grinpimp:

Geir
02-04-2009, 18:42
Wow !!!

jan terje
02-04-2009, 18:56
Siden Arne nå går svært langt i å lette på sløret, så ja: det jobbes også med en egen Formula/Sports Rulator Cup!
Her har DORK gitt Arne (51?) frie hender i å sette opp regelverket.
Kjenner jeg Arne rett, kommer han til å sende sjokkbølger inn i de fleste eldre sentere med sine mange harde sikkerhets tiltak.
Men utøverne får brøle det de orker, Arne skrur bare ned lyden på høreapparatet og lar det stå til-intet skjellsord skal stoppe den karen nei!

arctic
02-04-2009, 19:09
En liten rullatorlink....

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/srwcGS3fDTw&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/srwcGS3fDTw&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

arctic
02-04-2009, 19:13
En annen link med ting og tang til de over 40

http://www.enklereliv.no/products.aspx?mainCatId=1&subCatId=2&gclid=COaer867w5gCFQxUtAoduWeV1Q

Arne
02-04-2009, 19:24
Skisserer på offroadring et minstekrav for burkonstruksjonen:
Det benyttes massive stålrør i 29,0467 mm med minimum godstykkelse 14,0233 mm.

Skjermer blir selvfølgelig også påkrevet og skal dekke minst 172,11 grader av venstre bakhjul og 237,14 grader av høyre framhjul.

Minstevekt settes til 326,4 kg og betongfylte hjul tillates.

Bare en ting å si; Rullator ruler.............

jan terje
02-04-2009, 19:35
Ja godt å se att sikkerheten settes høyt Arne.....
Men svar meg på dette, du sitter som vår representant i NRF og har gått hardt ut mot deltakelse på uorganiserte løp/treff.
Hva sier du da til dette avslørende bildet av deg og Roar? Og, er Roar gammel nok? (Tror det er fra Dagali pga. all snøen)

Geir
02-04-2009, 20:25
Nå ser jeg kun frem til å bli 40 .....

....hva med juniorkjøring ?

Arne
02-04-2009, 20:46
Ja godt å se att sikkerheten settes høyt Arne.....
Men svar meg på dette, du sitter som vår representant i NRF og har gått hardt ut mot deltakelse på uorganiserte løp/treff.
Hva sier du da til dette avslørende bildet av deg og Roar? Og, er Roar gammel nok? (Tror det er fra Dagali pga. all snøen)

Gleder meg til å kunne konsentrere meg om NRF i tiden framover. Jeg har sett utrolig mye uvøren rullatorbruk, spesielt er dette utbredt på diverse kjøpesentre.

Dette spionbildet må være tatt fra satelitt under vår test av en ny ExtremeRullator like ved Kaukasus. Det skal sies at vi hadde spesialtilatelse fra FIR "Federation International Rullatore".

Roar blir forresten også 40 i år - tydeligvis et godt år for nygamle.................

jan terje
02-05-2009, 07:59
Kan nordmenn delta i ER (Euro Rulator)?
Tenker på dette med lisenser. Arrangøren av ER 2009, Warthburg Rozhqlathor Kloppf, er vel ikke organisert i FIR?

krüger
02-05-2009, 21:19
Fantastisk tiltag i europæisk offroad, vi vil følge dette nye tiltag nøje fra Hylke 4wd klub, vi har jo kun snuset lidt til området med andre hjælpemidler:beer:

jan terje
02-05-2009, 21:32
Synd att Danmark og Norge står så langt i fra hverandre i regelverket. Men vi jobber opp i mot NRF for å få i gjennom dispensasjon slik att også dansker kan delta i trailen på Rulator Jamboree.
Sett fra norsk ståsted er det lett å se att danskenes rullestoler er overlegne de norske rulatorne-de er mere komfortable for co pilotene.
Jobber dere med å få inn sporten i DRS? (DanskRullestolSport)

krüger
02-05-2009, 21:50
Jobber dere med å få inn sporten i DRS? (DanskRullestolSport)

Denne gren af vor sport har været diskuteret på møde i Dansk offroad sport, det ser ud til at DRS er ilde set i det danske offroad miljø, da flere har protesteret over at DRS uden tvivl vil hjemtage alle pokaler fra flexkonkurencer i Danmark (og resten av norden) fremover..

indtil videre lever dette som en underground/sub-kultur i Hylke omegn, der går dog rygter om deltagelse i Pirate Jamboree 09' med samme rullestols-setup

:beer:

jan terje
02-05-2009, 21:55
Selv om vi er organisert i NRF slipper vi ikke inn i det mere ettablerte trial miljøet.
Men det er åpnet for att Rulator Trial kan delta i rene oppvisningsløp fra 2013.

knut e
02-05-2009, 22:02
vil lystgass kunne kombineres med etanol innsprøytning i formula rulator, og blir det lov med påvulkede skovler under skoa? skulle ha muligheter for og bygge en heftig rulator på 16år.

skal føreren også ha et eget bur montert på bæremeis?

Arne
02-05-2009, 23:15
Lystgass tillates i ryggmontert bæremeis av sømfulle rør. Max én 0,2 mm dyse tillates i hvert nesebor. Methanol tillates kun for de som allrede har nedsatt syn. Eventuell "purge" ventil monteres mellom 8 og 12 mm fra munningen for kroppens naturlige methanutslipp. Catchtank anbefales.

Max mønsterdybde ved bruk av egenvulkede skosåler er 11,2 mm.

jan terje
02-06-2009, 08:13
Vil NRF gjøre som Rally Norway og oppfordre til kjøp av klimakvoter før løp?
Tenker litt på om ikke sporten vil nyte godt på sikt om en tidlig legger seg på en god miljø profil.

Geir
02-06-2009, 08:54
hvordan blir det med ombygging av styrebrems i denne cupen ?
- jeg vet ikke om håndbremsen på den rulatoren jeg har fått tak i påvirker alle hjul samtidig.

Kan noe av delene på rulatoren byttes ut i f.eks Lexan?

jan terje
02-06-2009, 09:00
hvordan blir det med ombygging av styrebrems i denne cupen ?
- jeg vet ikke om håndbremsen på den rulatoren jeg har fått tak i påvirker alle hjul samtidig.

Kan noe av delene på rulatoren byttes ut i f.eks Lexan?

Nå er vel Arne den som skal svare på dette, men i Proto skulle jeg tro det er tillatt.

Arne
02-06-2009, 09:25
Miljøkvoter er vurdert, men vi ser en stor miljøgevinst ved bruk av lystgass for å senke det normale utslippet av methan (les:tarmgass).

Bruk at kostnadsdrivende materialer som f.eks. lexan og titan vil bli totalforbudt. Med tanke på at mange utøvere her vil være trygdet, må vi holde kostnadene nede.

Chevy-Sheriff
02-06-2009, 10:13
Vil det snart åpnes for Junior førere ?

Jeg har blitt presset av Vier, for å fremme dette for NRF.

Forslaget går ut på å la juniorene (fylte 35 inneværende år), kjøre med co-driver som er fyller 50 i inneværende år.

Jeg tror dette vil øke rekruteringen og fremme sporten.

jan terje
02-06-2009, 10:55
Vil det snart åpnes for Junior førere ?

Jeg har blitt presset av Vier, for å fremme dette for NRF.

Forslaget går ut på å la juniorene (fylte 35 inneværende år), kjøre med co-driver som er fyller 50 i inneværende år.

Jeg tror dette vil øke rekruteringen og fremme sporten.

Leser du den stadig oppdaterte første posten vil du nå kunne se en egen mail adresse samt retningslinjer for hvordan nettopp du og andre kan bidra til den videre utviklingen av sporten:smile:
Når det er sagt, skal det i tillegg legges til att henvendelser til NRF vil bli behandlet diskret.
Blir innsendt materiale lagt ut på nettet vil NRF selvsagt anonymisere avsenderen for å ungå de værste person angrep i videre diskusjon.
Her er ett eksempel NRF motok i dag:

"Heisann.
Jeg fyller 41 år i dag og setter stor pris på lanseringen av denne nye sports grenen.
Men jeg mener att siden mange er svært korpulente etter fylte 40 bør det lages en egen klasse for dem over 95 kilo. Foreslår "Light Tøff Rulator" som klassenavn.
Mvh.
P.B."

jan terje
02-06-2009, 11:01
Fra Danmark tikket denne inn:

"Godei æle sæmen.
Jai mau lie si æt di bægrensinger i nordmæn hever lægt pau klæserne der gør det nest intil omoli faur en dænske til æt dæltæ, ær hælt hælt pau styr!
Nau det ær segt, ville dæ igge være pau sin plæss aou sæ Nordæn som en hælhed sau vi sliper odeslodding af ænkelte av di Nordiskæ lænd?
I Dænmerk hever det ælti været aksepteret med håntæj i fri vinkæl, hvornår vil I nordmæn fylje æfter?

Vi sees,
PBJ"

jan terje
02-06-2009, 11:10
Fra Sverige denne:

"Tjenare grabbar:)
Ja-a, hvad ska man seia til det Norska reggelværkket? Det e beklagtigt att for oss svenskar att se att nordmennen inte tar høydare før dom svenska Spindel Rullatorna.
Dom e ju uptimalliserade får bergiga landskåp, før inte att seia stenar som ju dera har mengdor av.
At våra byggen ska klassas ut or dom etablerade norska rullator miljøn tror jag kun vil flytta utøvarne från gatan okk under jorden.
Håppas ni kan se pån det heranne.
Snakkis.....
LD."

Vi ser NRF nå får en del pepper fra de nordiske land. Håper dette roer seg til Nordisk Rulator i 2010.

Chevy-Sheriff
02-06-2009, 11:40
"Heisann.
Jeg fyller 41 år i dag og setter stor pris på lanseringen av denne nye sports grenen.
Men jeg mener att siden mange er svært korpulente etter fylte 40 bør det lages en egen klasse for dem over 95 kilo. Foreslår "Light Tøff Rulator" som klassenavn.
Mvh.
P.B."

Ett meget godt forslag !

Det bør være ekstrastrevere for pondus, veltesikre ølboksholdere og flytende kateter

jan terje
02-08-2009, 15:10
Her er enda ett skrekk eksempel på forslag som kommer NRF i hende:

"Godag.
Jeg mener att om man har portaler i Modifisert bør høyden på håndtakene begrenses til 15cm.
Om ikke vil det slå veldig uretferdig ut for oss andre.
Chevy Lensmann"

Arne
02-08-2009, 16:13
Igjen viser det seg at bruk av nettet til å diskutere regler tar en helt feil vending. Jeg oppfordrer alle til å bruke varmeflaskepost, telegraf eller PMS hvis de vil bli hørt...............

En ting som heller ikke er diskutert er jo pauser for bleieskift. Dette vil nok komme mer på banen når vi innfører "Speed-rullator" som egen gren. Her er mangelen på en skikkelig "Up&Go" for seniorer påfallende.

jan terje
02-08-2009, 19:02
Litt of topic, men finnes det sportsgrener i det hele tatt som det passer seg å diskutere reglene i på nettet?

Tommy
02-08-2009, 19:08
fikk jo flott rullator i førtiårsgave, lakkert rød og sølv, med vel fungerende styrebremser... synes dette var et kjærkomment tilbud...

Jan
02-08-2009, 19:11
Du får ta den med oppover og teste ut forskjellig drivstoff, husk tørrdrakt. det vet vel du?

Palle
02-08-2009, 20:12
Igen lidt offtopic.

Men her er en lille teaser på, hvad der kan komme i næste udgave af SE & KØR

Kan nævne at drivstoffet i dette tilfælde var Underberg og Lystgas(Jimmi's hjemmelavedecrossbonedcrossboned) med afterburneren tilThefingerThefingerThefinger

jan terje
02-08-2009, 20:24
WOW!!!
Her er det full gass ja! Merker meg att sikkerhetskravene for co-pilot er lavere i Danmark i forhold til norsk rulator trial.
Eller kansje ser jeg feil. For co-pilot har ikke belte på? Eller kan det erstattes med bukse seler og hårnett?

Arne
02-08-2009, 20:49
Igen lidt offtopic.

Men her er en lille teaser på, hvad der kan komme i næste udgave af SE & KØR

Kan nævne at drivstoffet i dette tilfælde var Underberg og Lystgas(Jimmi's hjemmelavedecrossbonedcrossboned) med afterburneren tilThefingerThefingerThefinger

Men Palle, dette er vel ingen rullator - her ser vi jo faktisk en sitterulle med 16" bakhjul. Dette er langt utenfor hva vi kan tillate i Norge.
Får likevel pluss for at både sitter og dytter bruker hjelm og flammesikkert undertøy.

krüger
02-08-2009, 20:51
der var under dagens test-løb givet dispensation for visse sikkerhedskrav, helt unormalt i Hylke 4wd regi, men dette var grundet svære vanskeligheder med at skaffe sikkerhedsbælte til co-driver i vinterjakke, rullestols trial'en i DK skal faktisk kun køres i de varmere dele af året, vi vil her følge auto-trial og
4x4 challenge kallenderen.

dagen idag var en test på om der er grobund for at slå dette stort op i DK..

vi kender jo alle til den økonomiske krise, og bla. her kan vi se muligheder, idet rullestolstrial kræver meget mindre racebusser bla

krüger
02-08-2009, 21:02
vi kan kun offentliggøre få billeder fra idag, da DRS (DanskRullestolsSport) stadig ligger i skarpe forhandlinger med Hylke 4wd omkring visse regler, også heriblandt klasseindeling:question: det er noget vi self. følger nøje, og jeg har fået bekræftelse fra chef-redaktøren af Se og Kør, at dette vil blive offentliggjort snarrest i bladet.

indtil da er her lidt fra kørefeltet

Palle
02-08-2009, 22:44
Nu er det nye SE & KØR udkommet: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22319

Geir
02-09-2009, 07:47
Fantastiske bilder !!

bare 8år igjen til jeg kan kjøre rulator-cupen , og planleggingen er allerede i gang :smile:

BerntS
02-17-2009, 10:32
for oss som er for unge til å være med vil der bli oppvisnings løp i Danmark...?

Følger spent med i utviklingen , godtas forfalskede legitimasjon eller kan eg bare låne min bestemors pass og så stille i rekrutt rullator?

Geir
02-17-2009, 12:17
Ulisensiert trening ???

http://www.aftenbladet.no/lokalt/988834/Seig_morgentrafikk.html

jan terje
02-17-2009, 12:37
for oss som er for unge til å være med vil der bli oppvisnings løp i Danmark...?

Følger spent med i utviklingen , godtas forfalskede legitimasjon eller kan eg bare låne min bestemors pass og så stille i rekrutt rullator?

NEI!

jan terje
02-17-2009, 12:38
Ulisensiert trening ???

http://www.aftenbladet.no/lokalt/988834/Seig_morgentrafikk.html

Synd att ikke alle ser hvor mye en ulykke under slik egenorganisert rulering kan ødelegge for oss i det seriøse miljøet.

BerntS
02-17-2009, 16:00
Da må vaktmesteren være den offisielle føreren fra Team Anti stress....:idea:
Vi andre får stå på sidelinjen og heie :beer:
Er det noe påmelding eller ???
Hvordan er det med fortolling av rullatorer inn i danmark, går det som hjelpemiddler eller racer utstyr???

Chevy-Sheriff
02-17-2009, 16:35
35854

vaktmester
02-17-2009, 19:06
35854

Hvilken klasse kommer denne ekvipasjen i?
Fryktløs og proffesjonell kjøring, er det her snakk om bruk av alternativt drivstoff?
Hvilken størrelse må man ha på handlekurven for å kjøre i bussfilen?
Er det tillatt med boggi på bakhjulene?
Hvis man ønsker å ta med en hammer for å knuse hvedlyktene til biler som kjører for tett bak, kan denne ligge løst i handlekurven eller må den festes forsvarlig?

:eyemouth:Hilsen Lasse:eyemouth:
Bjørgvin Ruhltator Club
Campingrullatorbygger

Chevy-Sheriff
02-17-2009, 21:14
Klasse? tjs, sikkert proto, siden reglene for standard og orginal er såppass difuse......:grinpimp:

Alternativ drivstoff er brukt - oppskrift er hemmelig Thefinger

De andre reglene må ansvarlig person i NRF svare på, jeg hakke snøra peiling :smokin:

KJELLIS
02-18-2009, 00:08
35854

hehe det er sikkert en foran med rulator i den andre fila også (kø der også) haha......:laughing:

Chevy-Sheriff
02-18-2009, 08:28
hehe det er sikkert en foran med rulator i den andre fila også (kø der også) haha......:laughing:

Helt riktig! :smile:

Han leder, det er vending i øverste rundkjøringa på Strømsveien, men pitstop hos BG-Nor

Geir
02-19-2009, 07:54

jeg vil heller tro at det vi her ser er en trimmet eldre dame i rullator som klasser inn i proto
- og at det fremst i køen i andre retning er en eller annen Spider som tester maksfarten.