PDA

View Full Version : Clutchbytte

Zuki
05-03-2007, 17:09
Akkurat fått pakke med clutch. Finnes dessverre ikke centerforce til 410, kun 413. Derfor blei det mekonomen, for clutch må man jo ha.

4034

MEN skulle gjerne hatt den på bilen, og ikke i eske. Er klønemekaniker som vanlig, så et par spørsmål:

Er girkassa tung, dvs får en mann den ned fra undersida uten noe utstyr og uten å bli flat?
Er det pes eller plankekjøring å bytte?
Og ikke minst: Trenger jeg sentreringsverktøy, eller kan man ta det på øyet?

ShuDuck
05-03-2007, 19:46
Girkassa løfter du enkelt ned uten fancy hjelpemidler. Men det kan hende du blir litt arm i armene hvis du ikke har sentrert den riktig når du skal slenge den på. Vil anbefale deg en sentreringsverktøy, selv om det går fint uten... om du er heldig Thefinger

Yakuza
05-04-2007, 07:38
Girkassa løfter du enkelt ned uten fancy hjelpemidler. Men det kan hende du blir litt arm i armene hvis du ikke har sentrert den riktig når du skal slenge den på. Vil anbefale deg en sentreringsverktøy, selv om det går fint uten... om du er heldig Thefinger

girkassa trengs igrunn ikkje løftast ned. Sist eg bytta clutch berre flytta eg den maks bakover som ga meg 10-15cm å bytte clutchen på. har sentreringsverktøy.
har centerforceclutch også :) men den skal ikkje på før neste gong saman med 1600.

BerntS
05-04-2007, 07:56
Du lager enkelt et sentreringsverktøy med eletriker tape og en lang bolt....
Det blir iallefal innen for 99% :)

Tommy
05-04-2007, 08:58
Om du har en gammel råten girkasse liggende skajær av utgående aksel på denne og bruk til sentrering....

Og en ting til, her nede plukker stort sett alle ut motorene istedenfor girkasser for å skifte clutch, jeg synes det er enklere og kjappere...
selv om jeg vet endel her inne er uenig.... Thefinger Thefinger Thefinger

ShuDuck
05-04-2007, 12:58
girkassa trengs igrunn ikkje løftast ned. Sist eg bytta clutch berre flytta eg den maks bakover som ga meg 10-15cm å bytte clutchen på. har sentreringsverktøy.
har centerforceclutch også :) men den skal ikkje på før neste gong saman med 1600.

pleier bare å flytte min litt bak også, er enklest det. Å ta ut hele motoren er enkelt nok, men man må ja ta av kjøling(og tappe), gassvaier,choke, motorfester, eksos, luftfilter, dynamo++. Mens om man sklir girkassa bakover er det kun mellomakslingen + 6 bolter før man kan bytte clutchen. Men det er selfølgelig mer behagelig å skru på det når alt er ute av bilen, istedet for å presse ølmagen opp mot ramma under bilen Thefinger Thefinger

Knut G
05-04-2007, 14:13
Jeg har brukt å ta ut motoren. Da har man en god unnskyldning for å få gjort reint, og malt opp div, samtidig.

Har du fått ølvom, Shu? Tror helst det var Tommy du siktet til ;)
hehehe

Zuki
05-04-2007, 23:22
Kassa er i alle fall nede nå, ikke vanskelig, men mye jobb. En bolt på det bakre festet til kassa klarte å sysselsette meg i alle fall i en time. Men nå kan jeg i alle fall spyle reint i clutchhuset og skifte den. Det blir morradagens jobb...

Zuki
05-05-2007, 14:05
Clutch-gudene var med meg i dag, i forhold til i går, så det gikk forholdsvis smertefritt. Måtte ta en telefonrunde for å høre hvilken vei den lamellen skulle stå, for den gamle ramla ut sammen med trykkplata så jeg ikke fikk sett hvilken vei den sto. Men ellers var dette ganske intuitivt og ikke så vanskelig, bare masse jobb!

Men et spørsmål enda:

Det blei bedre nå, det skal sies, MEN jeg synes enda clutchen tar litt vel langt ute når man slipper den. Hva er normalt? Den begynner å ta ganske tidlig, men er ikke "ferdig" før ganske langt ute. Wiren er vel bortimot så slakk den kan bli, og hvis jeg strammer den tar vel clutchen enda lengre ut? Er det normalt at den trenger såpass lang vei fra begynnende kontakt til "total kontakt"?

Bergum
05-05-2007, 18:02
Bilde av vilken vei den skal eller?

Zuki
05-05-2007, 18:37
Den splines'en i midten stikker litt ut på ene siden av lamellen, men på andre siden går den kant i kant med lamellen. Den siden hvor det stikker litt ut skal tydeligvis mot gearkassen, det funka i alle fall. Stemmer dette, dere som vet?