PDA

View Full Version : lite elektrisk vifte-prosjekt

4springar
02-10-2009, 04:58
Ønsker å koble om viftestyringa til en bedre løsning.

Har nå en 24v vifte som styres av og på via et rele og en bryter i dashen.

Planen er:TRE-Trinnsbryter med valgene:
1-På (til vinsjing bla)
2-Termostatstyrt (til langcruising, slipper å holde øye med temp, og når bilen står å gjør seg varm...)
3-Av. (offroad, og andre ganger det er kjekt å ha av vifta.)

Ønsker også å ha en bryter med lys på de forskjellige valgene, evt bare lys ved PÅ funksjon.

Kom med forslag til hele prosessen, gjerne el-skisser for de som har peiling på oppkoblinga av hele rukkelet.

Hvordan gjør jeg det med temp-føler-plassering () og oppkobling for at dette skal være stabilt?
er det nok med en slangemuffe med tempsensor, og hvor finner jeg en som er tilegnet mitt bruk?
Bilen er en 81mod HJ60 LandCruiser 2Hmotor

ShuDuck
02-10-2009, 13:59
Har koblet det slik som dette på min, bryteren er i tre posisjoner, opp er automatisk styrt av temsensor, midten er av, og ned er på. Biltema har sensor til å sette på kjøleslangen, den burde gjøre jobben. er høyeffekt også så en kan la vær å koble gjennom et relè

Chevysub
02-10-2009, 21:05
Hos lmctruck.com får du kjøpt justerbar termostat til el vifte. Man setter bare en probe gjennom raddisen (trer den bare imellom kjølerøra) og kobler den til vifta, og til batteriet, og vips, du styrer selv temperaturen (justerbar) når vifta skal slå inn. Har det på Subben min og det funker helt konge.

Og det koster ikke stort.

Bogger
02-14-2009, 23:17
hva er problemet med kunn temperatur styring? satarter etter behov og går ikke mer enn nødvendig?

Hyper
02-15-2009, 07:39
hva er problemet med kunn temperatur styring? satarter etter behov og går ikke mer enn nødvendig?

Skal du kjøre i gjørme/dypt vann så er det en fordel å kunne skru av vifta

Bergum
02-15-2009, 09:26
Det er vel egentlig motsatt han mener.
På med temp sw og av.... En bryter...

4springar
02-15-2009, 14:53
Skal du kjøre i gjørme/dypt vann så er det en fordel å kunne skru av vifta

Jep!

Det er vel egentlig motsatt han mener.
På med temp sw og av.... En bryter...

jo, egentlig nok med to valg. ingen vits å kjøle om det ikke trengs å kjøle.