PDA

View Full Version : Spørsmål om regelverk, fra 2 ferskinger

Amund
05-03-2007, 21:43
Hei, prøver å hjelpe en kompis med å få bilen godkjent i trial, men jeg er jaggu ikke sikker sjøl. Så vi trenger noen tips til hvordan.

Først, hvor 'tett' må gulv og torpedovegg være? Torpedoveggen bør vel være vanntett/oljetett, det forstår jeg, men hvor nøye er gulvet? Er noen løsninger i denne bilen som gjør det litt vanskelig å lage det 100% tett, bl.a. at bremsevæskebeholder står i/under gulvet. Må det være tett mellom/bak setene?

Hvor høy skal veggen mellom bensintank og førerrom være? Kan setene festes i gummifester a la motorfeste? Er dette OK festing av bensintank, en dobbel jekkestropp? Må batteriet være bygd inn (gelebatteri) ?

Og til slutt, karosserikravet i promod. Kenth har planer om å lage en geländewagen-front, men hvordan i svarte skal man få denne til å ligne på en GW bak og fra siden, hvordan skal dette tolkes og hva skal man gjøre? Litt synd å kaste bilen og...

Amund
05-03-2007, 21:47
bil

Holten
05-03-2007, 21:49
1. Kan setene festes i gummifester a la motorfeste?
2. Er dette OK festing av bensintank, en dobbel jekkestropp?
3. Må batteriet være bygd inn (gelebatteri) ?

Skal prøve og svare litt da.

1.Tror det, bare det er sikkert fast montert!
2.Jepp, mange som bruker den løsningen :)
3.Nei, når det er Gele-batteri så trenger det ikke å bygges inn, det må bare ha beskyttelse over polene!

Og, angående gulvet, så skal det være en heldekkende Alu plate (2mm) eller stål (1mm)

Mere vet jeg ikke Thefinger

EDIT: Hør på Tommy..viste jeg ikke hadde trengt til å svare :p

Tommy
05-03-2007, 21:53
Hei, prøver å hjelpe en kompis med å få bilen godkjent i trial, men jeg er jaggu ikke sikker sjøl. Så vi trenger noen tips til hvordan.

Først, hvor 'tett' må gulv og torpedovegg være? Torpedoveggen bør vel være vanntett/oljetett, det forstår jeg, men hvor nøye er gulvet? Er noen løsninger i denne bilen som gjør det litt vanskelig å lage det 100% tett, bl.a. at bremsevæskebeholder står i/under gulvet. Må det være tett mellom/bak setene?

Hvor høy skal veggen mellom bensintank og førerrom være? Kan setene festes i gummifester a la motorfeste? Er dette OK festing av bensintank, en dobbel jekkestropp? Må batteriet være bygd inn (gelebatteri) ?

Og til slutt, karosserikravet i promod. Kenth har planer om å lage en geländewagen-front, men hvordan i svarte skal man få denne til å ligne på en GW bak og fra siden, hvordan skal dette tolkes og hva skal man gjøre? Litt synd å kaste bilen og...

Skal forsøke å svare
Torpedoveggen er viktig, ellers ville jeg lagt et deksel over både girkassen og bremseveskebeholderen...
Det trengs ikke å være tett mellom setene og bak setene men alle bevegelige deler samt vannrør og drivstoffrør bør være godt skjermet..

Veggen bak må minst være opp til toppen av karroserisiden, ca 20-30 cm bør holde, kun slik at bensin ikke kan renne inn til fører og codriver.
Setene vil nok ikke bli godkjent på gummifester, då bør det i såfall være gjennomgående bolt. om tanken står slik at den står skikkelig fast ved hjelp av jekkestroppen så er dette ok.. Batteriet trenger ikke bygges inn, men du MÅ dekke til plussen i det minste.

Du ser jo hvordan regelen tolkes når det gjelder karroseri.. en G-Wagen er jo rimelig rette plater rundt baut....så det skal vel ikke så mye til før man kan si at det ligner..

Håper dette var til hjelp..

Amund
05-04-2007, 18:12
Du ser jo hvordan regelen tolkes når det gjelder karroseri.. en G-Wagen er jo rimelig rette plater rundt baut....så det skal vel ikke så mye til før man kan si at det ligner..

Håper dette var til hjelp..

Takk, det hjelper veldig. Men lurer fortsatt på bakenden, denne har jo 'dovetail', dvs. sidene skrår innover mot ræva. Det gjør jo ikke en gelandewagen. Hvordan bør dette bygges bak? Hva mener du må gjøres? Ikke så lett å lage den firkanta i stussen uten å bygge om hele rørramma...

Veldig vanskelig å vite hvor strengt man skal tolke dette, skal man tolke det 100% kan jo aldri denne bilen kjøre promod, med mindre man trer et helt gw-karosseri over....

Blesvik
05-04-2007, 19:05
Takk, det hjelper veldig. Men lurer fortsatt på bakenden, denne har jo 'dovetail', dvs. sidene skrår innover mot ræva. Det gjør jo ikke en gelandewagen. Hvordan bør dette bygges bak? Hva mener du må gjøres? Ikke så lett å lage den firkanta i stussen uten å bygge om hele rørramma...

Veldig vanskelig å vite hvor strengt man skal tolke dette, skal man tolke det 100% kan jo aldri denne bilen kjøre promod, med mindre man trer et helt gw-karosseri over....

Min bil ble godkjent med dovetail..