PDA

View Full Version : Jeep Cherokee 4,0

Madbutcher
02-15-2009, 16:54
Lurer på å handle meg 4X4 for første gang.. da er det en Jeep Cherokee 4,0 l som står på ønskelisten... med dette følger et par spm. Dyr forsikring?
Hvordan er det med priser på deler?
Ruster de fort?
Hva bør jeg se etter når jeg handler?

Takker for svar...:)

sivrt
02-15-2009, 18:33
1. Forsikringen er ikke noe verre enn de fleste biler.

2. Deler kan være dyrt hos merkeforhandler, men det finnes mange firma som selger slitedeler til disse bilene. Jeg har handlet mye i statene og det kan man spare mye på avhengig av kursen. Det finnes også endel brukte deler til XJ.

3. De ruster nok ikke mer enn en japse f.eks, men de er jo ikke helt nye lenger så noe vil det kanskje være. Sjekk i gulvet og i hjulbuer, spesielt i gulvet bak for- og bakhjul.

4. Jeg ville sett etter elektriske feil da dette kan være litt av på eldre modeller. Ellers er det laget en kjøpsråd tråd på JeepClubNorway sitt eget forum. Det finner du her: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/board,11.0.html

For å se tråden må du registrere deg som bruker på JCN forumet, det er helt gratis.

dynna
02-15-2009, 18:46
Bare og kjøpe det, du kommer til og elske bilen:smile:
Og helt riktig og velge en 4,0l ikke 2,5 tdi

Madbutcher
02-15-2009, 20:21
Takker for raske svar.. Jeg skal gifte meg om en mnd tid så regner med at jeg å dama (kona) får noe kr inn den dagen.. så akkurat nå er det å titte etter aktuelle biler.. dama har ikke lappen så jeg bestemmer 100% når det kommer til bil:)

Jeg har lenge hatt lyst på 4x4 men så langt har det kunn vært handlet inn Fwd her i huset.. jeg har altid elsket amcar å veteran biler.. så en gang i fremtiden blir det garantert AMC på meg.. men nå er det familiebil som gjelder, å liker det firkanta utsendet på Cherokee.. hehe..

en siste ting.. high output.. er det en spessiell modell eller noe?

sivrt
02-15-2009, 22:19
High output har en annen insprøytning bl.a. Den er også mer pålitelig og har 190hk mot Renix`en som har 177hk.
HO utgavene kom i `91 og er å foretrekke når det gjelder 4 literne.
Så High output har kun med motoren å gjøre, ikke trimlevel på bilen

Madbutcher
02-16-2009, 14:15
High output har en annen insprøytning bl.a. Den er også mer pålitelig og har 190hk mot Renix`en som har 177hk.
HO utgavene kom i `91 og er å foretrekke når det gjelder 4 literne.
Så High output har kun med motoren å gjøre, ikke trimlevel på bilenSå jeg bør kjøpe 91 eller nyere?:)

Rocker
02-16-2009, 17:13
Jepp....91 og nyere er det som gjelder hvis du går for 4-liter`n(som sivrt sier)

OT: står 195 hk i boka mi:eyemouth:

Madbutcher
02-16-2009, 17:18
Helt klart bestemt meg nå.. glana rundt på forumet her siden jeg kom hjem fra jobb.. blir helt klart Jeep på meg:)

Nå mangler jeg kunn kr på bok.. men det kommer:)

jangunnar
02-17-2009, 13:01
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16326545

Hel og fin bil.

martin
02-17-2009, 13:46
Det med ho utgava eller ikke har egentlig ikke så mye og si dem fant ikke akuratt opp kruttet på nytt der,HO utgaven fikk litt flere hester (nesten umerkbart),største ulempa med renixen er at tpsen ryker det merker du når du kjører at den "napper" som oftest på visse turtall. Noen påstår at den er mer økonomisk enn renixen men det er en diskusjon som aldrig tar slutt. Uannsett hva du kjøper så får su en fantastisk bil som er helt rå både onrpad og offroad, tør påstå en av de beste offroaderne uten at man trenger og gjøre så mye med dem. Ja.... vist du kjøper den med HO så får du en bedre kasse,DET er den viktigste forskjellen.

Madbutcher
02-17-2009, 14:02
Det med ho utgava eller ikke har egentlig ikke så mye og si dem fant ikke akuratt opp kruttet på nytt der,HO utgaven fikk litt flere hester (nesten umerkbart),største ulempa med renixen er at tpsen ryker det merker du når du kjører at den "napper" som oftest på visse turtall. Noen påstår at den er mer økonomisk enn renixen men det er en diskusjon som aldrig tar slutt. Uannsett hva du kjøper så får su en fantastisk bil som er helt rå både onrpad og offroad, tør påstå en av de beste offroaderne uten at man trenger og gjøre så mye med dem. Ja.... vist du kjøper den med HO så får du en bedre kasse,DET er den viktigste forskjellen.Da må jeg spørre hva forskjellen på kassene er?:)

Har heldig vir lært at ingen spm er for dumme.. hehe

martin
02-17-2009, 14:10
det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar:smokin:
Største forskjellen er vel at den "nye" har fulltime 4wd som er utmerket når du skal kjøre med 4wd på vanlig vei også er den vel mere solid.
husker ikke helt i farten åssen den fulltimen funka men det kan kanskje Amund eller sivrt svare litt mer inngående på,var etteller annet med kraft fordelinga tror jeg....hmmm usikker her gitt

Madbutcher
02-17-2009, 14:14
har sett litt på denne.. prøver bare å finne kr.. :)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16161562

Rocker
02-17-2009, 15:17
Full-Time 4wd kan brukes på alle underlag.
Part-Time 4wd kun på glidende underlag(grus,snø, mud osv...)

Så ikke dum ut den bilen du linka til der...den røde.
Er den ikke opplakkert, er det en Limited-modell(lakkerte skjermbreddere og full skinn) så hvis den bare har gått 170k, bør du kjappe deg.
fungerer all el og lite rust er det et godt kjøp.

Er litt tvilende til regnsensor og multi-ratt på denne da:smokin:

Madbutcher
02-17-2009, 19:35
sett litt på denne oxo... (for den er så billig)
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/requestframe.pl?nr=2095839

Ser det er noen mangler ved den.. er det byre ting å fikse?

2er feil som heter: Understells nr ikke påvist.. er det det samme som ramme nr?

Lys å glass er jo en smal sak å bytte.. :)

Amund
02-18-2009, 11:58
Da må jeg spørre hva forskjellen på kassene er?:)

Her er Martin ute og kjører. Automatkassa bak 4.0 er lik fra 1987 (AW4) og til og med 2001, samme gjelder manuellkassene såvidt jeg vet. (Noen småforskjeller er det, som antall splines og forskjeller i ledningsnett, som gjør at alle kasser ikke går om hverandre på forskjellige årsmodeller)

Det Martin sikkert sikter til, er NP242 vs. NP231. 242 har 'full time' firehjulstrekk, sammen med 'alt annet', mens 231 bare har 'part time' og 2wd (begge kassene har lavserie). Men begge kassene har vært levert bak 4.0 og automat siden 1987 da 4-literen kom, så årsmodell har ikke noe med dette å gjøre.

Madbutcher
02-18-2009, 16:20
har jo lyst på 'full time' firehjulstrekk.. så hvordn veit jeg hvilke modeller som har dette?

Edit: Da har jeg solgt bilen jeg har i dag.. mangler fremdeles litt kr.. men prøver desperat å skaffe dem.. så ser nok meg på forumet snart happy med nyhandlet Jeep:)

martin
02-18-2009, 21:12
Her er Martin ute og kjører. Automatkassa bak 4.0 er lik fra 1987 (AW4) og til og med 2001, samme gjelder manuellkassene såvidt jeg vet. (Noen småforskjeller er det, som antall splines og forskjeller i ledningsnett, som gjør at alle kasser ikke går om hverandre på forskjellige årsmodeller)

Det Martin sikkert sikter til, er NP242 vs. NP231. 242 har 'full time' firehjulstrekk, sammen med 'alt annet', mens 231 bare har 'part time' og 2wd (begge kassene har lavserie). Men begge kassene har vært levert bak 4.0 og automat siden 1987 da 4-literen kom, så årsmodell har ikke noe med dette å gjøre.

Aahh der ser du lærer noe hver dag, trodde det var årsmodell betinga jeg da jeg ikke har sett det på de eldre modellene:idea:

Madbutcher
02-21-2009, 20:30
Endelig.. da er bilen min solgt.. så nå mangler jeg bare litt penger.. så kan jeg handle Jeep.. å litt kr får jeg om noen få uker.. Gleder meg:)

Ser ut til at jeg akkurat har handlet denne: http://pics.autodb.no/2104/2104217-bilde6-20090222_01310.jpg