PDA

View Full Version : Kjører du med din 4x4 på vei og i skogen? (Tankevekker/oppfordring)

ZukiJack
05-04-2007, 18:31
I dag tidlig på vei til jobb lå jeg bak en Rød Hilux på motorveien mellom Jessheim og Oslo.
Jeg lå med riktig god avstand til Hiluxen i høyre felt, og det lå en bil i venstre felt like bakenfor hilux'n.

Da vi passerte Arteid-brua fikk jeg og han fremfor meg i venstre fila en for jævlig overraskelse i det Hilux'n fremfor oss passerte skjøten på veidekket ut av brua.
Det rister ganske godt i det man passerer den skjøten og det er et søkke i asfalten der rett etter skjøten.
Da Hilux'n romlet over den skjøten løsnet det en helvetes masse jord og tørket gjørme fra understellet og hjulkassene på bilen og det så ut som det var noe som eksploderte under der.

det for opp en jæ... sky av støv og dritt så jeg nesten ikke så Hilux'n fremfor meg og et par sekunder etter fraset det i bilen min som om noen skjøt på den med hagle.

Han som lå rett bak han i venstre fil skvatt så jævlig at han kastet bilen unna mot venstre og holdt på å ta autovernet.

Jeg fikk masse steinsprut i fronten av bilen av det og hadde veldig lyst til å stoppe den Hilux'n, men jeg viste at jeg ikke kommer noen vei med det siden bilen min er 12-13år gammel og har noe steinsprut fra før.
Jeg kjørte opp på siden på Hilux'n og pekte ned mot undersiden på den og ristet på hodet, men fikk ikke inntrykk av at føreren hadde noe forståelse for hva jeg pekte for.

Folkens...her kommer oppfordringen...

Ikke kjør etter veien med masse drit under bilen slik. Det kunne i verste fall endt med en fryktelig ulykke om f.eks noen bak slik skvetter og gjør en unnamanøver og mister kontrollen på bilen eller gjør en farlig oppbremsning som igjen blir farlig i forhold til biler bakenfor der igjen.....og det ender i en kraftig ulykke.

I beste fall kan det ende opp i at du freser ned en ny og dyr bakenforliggende bil som får lakken i fronten ødelagt... (det lukter dyrt)

Øystein
05-04-2007, 20:28
Selvvask på Statoil ol. er ikke dyrt;)

Espen
05-04-2007, 22:04
....og kjører du mc så er det enda værre med denne dritten midt i en svingnono

Geared
05-04-2007, 22:14
Gir vel ikke akkurat så godt inntrykk av hobbyen vår heller når bilene blir kjørt langs veien med ei hel myr hengende langs siden på bilen heller.

Greit nok at man må få muligheten til å få kjørt bilen ett sted så man kan få vasket den, men gjør det med en gang og ikke noen uker senere.

ZukiJack
05-04-2007, 23:41
Gir vel ikke akkurat så godt inntrykk av hobbyen vår heller når bilene blir kjørt langs veien med ei hel myr hengende langs siden på bilen heller.

Greit nok at man må få muligheten til å få kjørt bilen ett sted så man kan få vasket den, men gjør det med en gang og ikke noen uker senere.

Riktig, Roar... Det er jo som oftest umulig å få vasket dritten der ute hvor du har kjørt i møkka, men da er den som regel også så våt at den suger seg fast på bilen.
Mitt tilfelle skjedde tidlig på morgenen i ruchen på vei inn til Oslo.
Han har nok rukket å kjøre hjem til seg selv den dagen han kjørte i myra...og vasket av bilen før han dro... Det er jo når møkka begynner å tørke...og slipper taket at det værste problemet oppstår....sett bort i fra når du drar ut på veien og legger igjen to skikkelige møkkalarver igjen i veibanen som så Espen kommer oppi med sin motorsykkel...mister veigrepet og havner......offroad.....

Holten
05-04-2007, 23:47
Jepp, dette er noe man bør tenke på!! Spesielt med folk som kjører MC, er sinnsykt mye lettere at det skjer noe med dem..skal ikke så mye til!
Så de har jeg respekt for!
Liten oljeflekk/dieselflekk kan være nok til at man går rett i autovernet..og det er ikke akkurat så godt nono

Ikke det at man ikke bør tenke på bilene! Er som Roar sier, er ikke noe spesielt bra for offroad norge å få det rykte på seg. Er nok fra før! :(