PDA

View Full Version : Dieselvarmer eller sirkulasjonsvarmer??

bucholzi
02-20-2009, 18:57
Har begynnt å spekulere i tiltak for å sikre start om vinteren på ford'en.. Den er ikke i drift nå, men er vel på veien til sommeren (gidder ikke å skru ferdig før varmen kommer tilbake), men jeg har iallefall fått stiftet bekjentskap med vinterklimaet her, og -30 er strengt tatt ikke uvanlig. Og man kan forvente å oppleve -40, ihvertfall enkelte plasser her i dalen.

Ford'en har standard motorvarmer, og får nye plugger, dyser og dieselpumpe før den er på veien (ligger klart til montering), og har starter med litt ekstra fart og poff for å få den til å snurre så fort som mulig. Og selvfølgelig gode batterier, og tynnere olje i vintersesongen, tenker jeg. Så utgangspunktet burde være greit. Men det går historier om bål under motoren for å få start (det var riktignok en chevy Thefinger men allikevel..), erfaringene fra det mye mildere kystklimaet vi bodde i før, og uten en garasje med varmemuligheter, så spørs det om det ikke er lurt med litt ekstra tiltak..

Har spekulert på sirkulasjonsvarmer som skjøtes inn på en kjølevæskeslange, på 2500 watt og som varmer all kjølevæska til 60 grader (termostatstyrt): billig (en drøy tusenlapp) men trenger stikkkontakt.

Alternativt dieselvarmer (webasto/ebersprächer) som riktignok er dyrt, men som mange nye dieselbiler har som standard som tilleggsvarme (pga lav spillvarme) og som man burde kunne få tak i på høgger'n.

Sirkulasjonsvarmeren er nok gull så lenge jeg har en stikkkontakt tilgjengelig (som er tilfelle i 95% av tiden), men det frister jo med muligheter for varme uansett hvor jeg befinner med: Hvordan er tilgjengeligheten og pris på dieselvarmere fra høgger, og er de relativt grei å få montert? Er vel en del ledningsnett og dill man trenger fra donorbilen..

Og er dieselvarmere et godt alternativ på disse us-diesel-motorene? De trekker vel litt strøm når de er i bruk, og selv om motoren er varm når du først prøver å starte den så har jeg ikke akkurat følt at jeg har så mye strøm til overs å kinne på..

Noen som har erfaringer?

martinj
02-20-2009, 23:02
holder på med det samme nå, en eber tatt ut fra en bmw. det eneste men trenger er eksos slangen, pumpa til brenneren, stigerør til tanken. så kobler man seg inn på vifta i bilen. man må kjøpe betjeningspanelet i tillegg. og man kan også kjøpe fjernkontroll hvis man ønsker det. jeg har fåreløpig kunn brenneren men er forespeilet ca 3-400 kr for resten av delene. et glimrende alternativ, gleder meg til å montere.

pajero 35
02-21-2009, 17:30
Husk å få med deg sirkpumpem på vannet også :smile:

martinj
02-21-2009, 19:27
webasto har innebygget sirkulasjonspumpe. eller er det eber?? nå husker jeg ikke,,, men en av de har det hvertfall:smile::smile:

pajero 35
02-21-2009, 19:51
det e ikkje eber hvertfall. har kurs på eber :smokin:

martinj
02-21-2009, 21:23
da spørs det nok om ikke det er webasto he he he

JB-RACING
02-24-2009, 19:10

Det er forskjellige modeller Eber, mange av de har innebygd vannpumpe

jeeptj
02-27-2009, 00:17
Har Eber vannvarmer i servicebilen,Chev.Van 6,5.
Fungerer utmerket.
Min har både diesel og sirkpumpe innebygd.

aeomholt
03-14-2009, 01:08

Eber fra mercedes har nok ikke innebygd sirkulasjonspumpe pga de har et eget restvarmesystem med sirkulasjonspumpe.

ellers har noe de fleste Eber'ene sirkulasjonspumpe som det nevnes her, inkludert min egen.

pajero 35
03-14-2009, 15:58
hmm, der gikk eg på ein smel gitt, har aldri vært borti å montert med innebygd sirkpumpe.:(

så bøye meg i støvet :smile:

lcvidar
04-10-2009, 09:19
Har akkurat montert en Eber D5W i 73n, og der er alt innebygd i brenneren av pumper. Men en ting jeg savner er å kunne kjøre vannpumpa uten å kjøre brenneren, så man får brukt spillvarme på f.eks. ferga.
Ligger bilder i garasjen min av installasjonen.