PDA

View Full Version : Fusking i min tj 2.5l Hjelp!!!

Sondres
03-04-2009, 10:15
Tj'n min har det ikke bra for tiden. Den fusker noe helt j.... det er rett og slett litt vanskelig å kjøre den.

Når fusker motoren:

- Av og til fusker den når den er kald og fusker videre når den er varm
- Av og til fusker den ikke før den blir varm
- Av og til kan den gå fint en hel dag uten å fuske
- Av og til kan den fuske litt
- Av og til fusker den j... mye.

Med fusking mener jeg:
- Det smeller både ut av potte og insug
- Motoren mister all effekt
- turtallet detter til nesten 0 før det spretter opp til 1000 og ned til nesten null osv osv (dette skjer kunn ved tomgang)

Erfaringer jeg har gjort meg:
Jeg har byttet TPS- Sensor, uten at det ble noe bedre.
Har også kjørt mye kondensfjerner på tanken, uten at det bedrer situasjonen noe.

Kan si at om jeg ligger et gir høyere en hva som ville vært normalt, og har gassen i bånn, (motoren jobber tungt med full gass). forsvinner problemet helt, men kommer tilbake med en gang jeg begynner kjørenormalt igjen.

Etter misstanke om at motoren får for lite luft, prøvde jeg å ta av luftfilteret, men da økte nesten problemene litt.

Kan også virke som det ligger et lite lag med veldig klissete(tørr) olje i innsugsmanifoilen. kommer kanskje fra utblåsningene den får når den hoster?

Pluggene virker ok. men ser ut som det er litt sot på kanten av pluggene.

Er det noen som kan hjelpe meg??
Setter pris på alle innspill:)

Amund
03-04-2009, 11:07
Gå til Jeep-forhandleren og be dem koble på en sånn feilsøkingsdings, hjernen i bilen din vet stort sett hva som er galt!

Sondres
03-29-2009, 10:56
Da varproblemet halveis løst. når jeg koblet fra bekke lamdasondene forsvant fuskingen helt :) nå må jeg bare få tak i et par nye:)

Madbutcher
03-29-2009, 11:27
Da varproblemet halveis løst. når jeg koblet fra bekke lamdasondene forsvant fuskingen helt :) nå må jeg bare få tak i et par nye:)

Så bra du fant problemet.. kjipt med bil som ikke vil gå:eyemouth:

Rambalder
03-29-2009, 12:19
Hei - bilen din har selvdiagnosesystem

hvis du skrur av og på tenningen 3 ggr og lar den stå på etter tredje, vil det dukke opp feilkoder etter ca 10 sekunder...

alle siffere før 55 (som er kvittering på at sjekken er ferdig) er feil eller mangler

feilkodetolkning kan gjøres på www.allpar.com trur jeg adressa var... eller bare søk på nettet etter tj troubblecodes/ blinkcodes