PDA

View Full Version : Kjøpe ny 4x4

jbpaanett
03-08-2009, 08:53
Jeg er et nytt medlem her som vurderer og kjøpe en 4x4 som skal brukes litt i jobb (kjøre m\henger), men mest til fritid og fornøyelse. Drømmer om å reise på tur nedover i Europa og krysse over fjellpass m.m...

Har alltid hatt sansen for Defender og synes den er bilen med mest personlighet, men kan også vurdere andre alternativ.

Det jeg lurer litt på er terrengegenskaper (på standardbiler) og andre sterke sider og evt svake sider på disse bilene. Hva med komfort og kjøreegenskaper? Trenger litt tips og råd. Har faktisk aldri kjørt en Defender før. Jeg ville nok vurdert den siste utgaven av Defender og er villig til å bruke litt penger på bilen.Hører også gjerne om gode alternativer til en Defender.

Vurderer og melde meg inn i et motorsportsenter i nærheten. Der vil jeg sikkert få mange nyttige tips.

Takker for svar!

Amund
03-08-2009, 16:19
Se siste 4 Wheel Drive, en ganske artig test om Defender vs. den nye Jeep Wrangler'n.

Kvenmon
03-08-2009, 17:56
Hei og velkommen hit. Morro du vurderer Defender....det er etter min mening en kjempe bil. Jeg har selv en -97, 110tdi og er kjempe fornøyd.
Jeg kunne skrevet mye her, men anbefaller deg å gå inn på http://www.lrforum.com/main/no/index.html og inn på diskusjonsforumet, der finner du svar på det meste.

jbpaanett
03-09-2009, 17:03
Takk for svar.

Kjøpte 4x4 i dag og leste artikkelen. Litt blandet tilbakemelding på begge bilene. Kanskje mest kritikk av Defenderen, men deler av det er jo litt av sjarmen med bilen. Jeg får jo litt vann i munnen når jeg ser gamle Defendere i sitt rette miljø, lastet til randen med utstyr (er mye på youtube og har omtrent sett det som er). Det jeg er mest skeptisk til er plassen foran. Jeg er 1.85 høy og forholdsvis kraftig bygget. Kommer til å bruke litt mer tid før jeg bestemmer meg, og prøve å få til en kjøretur med Defenderen.

Var innom en jeepforhandler og kikket på 2009 mod for et par uker. Tøff bil og se på, men fikk litt blandede følelser ang kvalitet. Synes skjermene virket litt "løst" festet og det var også et par andre ting jeg reagerte på, men jeg er en bilamatør og kan godt ta feil. Når det er sagt tror jeg artikkelforfatteren har rett i at dette er en bil med en del bedre almenne kjøreegenskaper og komfort. Det er et pluss for meg som håper jeg kan få brukt bilen på lange turer..

Har forøvrig en Disco 3 7 seter som familiebil i dag. Jeg er svært godt fornøyd med bilen som familiebil, men savner litt "eventyr" følelsen. Det blir litt for mye luksus..

Tar gjerne i mot flere synspunkter på disse bilene og evt andre biler.

JB

Amund
03-09-2009, 23:46
Takk for svar.

Kjøpte 4x4 i dag og leste artikkelen. Litt blandet tilbakemelding på begge bilene. Kanskje mest kritikk av Defenderen, men deler av det er jo litt av sjarmen med bilen.
JB

Var det jeg også syntes var artig, jeg er jeepmann og tolket at jeepen vant, men ser også det at defenderfans kan ta det aller meste som positive egenskaper (unntatt traction kontrollen da, men det finnes heldigvis ARB-sperrer å ettermontere :grinpimp:)

Begge bilene er kurante mtp på ombygninger, til Wrangler'n har vi faktisk allerede solgt 4" TUV-godkjent hevesett med masse bells & whistles og det finnes flere sett i mer moderate høyder og prisklasser, og jeg er lovet felger med TUV som godkjenner 35" dekk på den i nær fremtid.

Defendern finnes det mye stæsj til, ikke like høyt godkjent hevesett (såvidt meg bekjent), men OME ca 2" finnes og er godkjent. Alt man kan drømme om innen snorkler, vinsjfangere og andre vinsjmonteringssett, takstativ, ARB-sperrer osv.

Så det er vel inget dumt valg noen av bilene, det er smak og behag som avgjør! Prøvekjør begge du, og følg magefølelsen... husk at det finnes mange andre biler å velge i også, Nissan Patrol er f.eks. en av de få gjenlevende med stiv foraksling. Landcruiser, Pajero, Rexton, Grand Cherokee, Commander, + alle de nye pickupene, alle med forskjellige grader av hestekrefter, trekkvognfaktor, komfort og terrengegenskaper. Jeg tror ikke man får i pose og sekk noe sted, man må nok finne seg et kompromiss mellom kjørekomfort og terrengegenskaper. Tenk også på ombygningsmuligheter, det er fort gjort å få 'to-toms-syken', da er det veldig kjedelig å finne ut at det ikke finnes en eneste skrue å oppdrive til bilen man har kjøpt.

jbpaanett
03-10-2009, 17:26
Hei igjen og takk for svar.

Har kikket en del nærmere på Wrangler`n og vært en del på youtube. Fant en tøff utgave her. http://www.youtube.com/watch?v=HFJ3E8d9H7w

Kan du si noe mer om bilen (siste utgaven), sterke/svake sider og hva som bør gjøres og hvem som evt kan hjelpe til med en ombygging (jeg er bosatt i Porsgrunn)? Tenker moderat heving evt bredding. Større hjul. Vinsj og annet tøft og nødvendig tilbehør. Må evt noe av drivverket byttes? Jeg kan lite om dette, men lærer fort og er villig til å bruke litt penger på bilen for å få den riktig..

Regner også med at jeg må ha en utgave med seter bak slik at jeg får levert barna i barnehage og skole m.m. uten og måtte bytte bil med kona først(dersom dette har noen betydning).

Er også opptatt av at bilen skal være driftsikker. Er ikke noen typisk mekanikertype.

Kaare
03-10-2009, 22:25
Defender er en kul bil, Wrangler er en drit kul bil (har hatt), men skal du ha driftsikker bil i samme sjanger (rå offroader), må det bli Patrol. Ingen av 3 nevnte biler er noen drøm på veien. Men legger du alt det til side og går for sjarm, er det Wrangler som vinner - den hyler etter å bli ombygd (er vel bygd for å bli det? "Håpløs" i standardutførelse ihvertfall. Alt for mye utsatt "plastikk". Defenderen kan du ta rett ut i skogen som den er. Lettkjørt offroad men kjempeoversikt pga kort panser. Helt grei på veien for en entusiast, grusom for en som ikke er det :eyemouth:. Patrol går fint i skauen i standardutførelse den også, men er "stor" og har veldig lang akselavstand. Noe uoversiktelig, men kommer seg frem (noe alle 3 gjør). Har prøvd alle 3 offroad i standardutførelse og vil påstå de stiller kanske likt. Står mer på sjåfør en bil. Skal du bygge om og opp vil jeg derimot gå for Wrangler som skogsoffroader, men Patrol som tur-/eventyroffroader. Defender også i sistnevnte kategori, men Patrolen vinner mye på driftsikkerhet + heve muligheter.

I det hele tatt er dette et så individuelt valg at du må ta det selv. Prøv alle!

jbpaanett
03-11-2009, 17:59
Defender er en kul bil, Wrangler er en drit kul bil (har hatt), men skal du ha driftsikker bil i samme sjanger (rå offroader), må det bli Patrol. Ingen av 3 nevnte biler er noen drøm på veien. Men legger du alt det til side og går for sjarm, er det Wrangler som vinner - den hyler etter å bli ombygd (er vel bygd for å bli det? "Håpløs" i standardutførelse ihvertfall. Alt for mye utsatt "plastikk". Defenderen kan du ta rett ut i skogen som den er. Lettkjørt offroad men kjempeoversikt pga kort panser. Helt grei på veien for en entusiast, grusom for en som ikke er det :eyemouth:. Patrol går fint i skauen i standardutførelse den også, men er "stor" og har veldig lang akselavstand. Noe uoversiktelig, men kommer seg frem (noe alle 3 gjør). Har prøvd alle 3 offroad i standardutførelse og vil påstå de stiller kanske likt. Står mer på sjåfør en bil. Skal du bygge om og opp vil jeg derimot gå for Wrangler som skogsoffroader, men Patrol som tur-/eventyroffroader. Defender også i sistnevnte kategori, men Patrolen vinner mye på driftsikkerhet + heve muligheter.

I det hele tatt er dette et så individuelt valg at du må ta det selv. Prøv alle!

Hei.

Takk for synspunkter.

Defender og Wrangler er de 2 bilene jeg i utgangspunktet har vurdert fordi jeg i utgangspunktet synes de har den rette "imagen" jeg er ute etter (uten å fornærme Patrol fans).

Jeg har hele tiden trodd det skulle bli en Defender "eventyrbil" som du kaller det, men nå er jeg litt mer i tvil. Vurderer seriøst en Rubicon nye typen. Så snart jeg får tid skal jeg få til en prøvekjøring av begge bilene. Da kan det hende svaret gir seg selv. Vi får se..

Skal uansett kikke litt på Patrolen i kveld.

JB

Kvenmon
03-11-2009, 21:54
Hei. Hyggelig at mange mener mye om Defender, men jeg ser det ikke er mange som har kjørt mye med de. Jeg har hatt Def i noen år, er 186cm og kuleformet og trives veldig godt i den. Man må gjøre noen spesialtilpasninger av sjåførstol kanskje, men det meste finnes og myye er prøvd.

Jeg har hatt flere Japse4x4 og må nok si at komforten i en Def ikke er noe værre. Jeg vil påstå at styrefølelsen og retningstabilitetetn er meeget god i Defen kontra mange japse og amcar biler. Men det er ingen racerbil....den er høy og har aerodynamikk som en murstei.
Jeg selv har OME +2" og et "akselvandrer sett" som gir meg flex mange av mine offroad kompiser misunner meg.

Av heving og spesialtilpasset offroad utstyr til Def, så tror jeg ikke at det står tilbake for noen av de andre nevnte bilene her. På øya vest i havet er det flust av leverandøer og muligheter, og med grei £ kurs så koster utstyret forholdsvis lite også.
Et annet viktig påeng er at bilen er levert med 7.50x16( 235/85-16) som org hjuldimensjon, slik at med +5% så kan man lovlig kjøre med 33" hjul.

Jeg har null erfaring med den nye "Puma" Defenderen, men mekanisk er de jo lik fra 1983 og frem til i dag. Det nye er, abs, tc, ordentlig varmapperat :grinpimp:og ac, airbagger, bedre stoler, 6 trins gir, bedre lydisolering og sikkert noe jeg har glemt......

MEN det beste med å eie en Land Rover er utvilsomt miljøet.....det er fantastisk...... og at det er hilseplikt...det gjør noe med deg når du møter en annen Defender/LR og den/de du møter veiver å vinker til deg, uansett hvilken nasjonalitet bilen er fra.
( RR L322, RRS, Disco1,2,3, FL, FL2 eiere er ikke like flinke, men det kommer seg:grinpimp:)

Nilsh
03-12-2009, 05:50
Puma Defenderen har ikke airbagger.

Jeg har kun kjørt nye Defenderen og de er ikke så ille å kjøre som mange skal ha det til. Med den nye motoren og med 6 trinnskasse så er den relativt støysvak og behagelig. SVX utgaven har i tillegg mye finere stoler med sidestøtte. Det er 60års jubileumsutgaven.

Ligger noen trek Defendere på Finn. Disse er utstyrt med vinsj, roofrack og snorkel. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15476048

Defenderen kan eller vil aldri bli noen Disco når det gjelder kjørekomfort og kjøreegenskaper. Men en Defender eer en Defender på godt og vondt.

Kaare
03-12-2009, 11:34
MEN det beste med å eie en Land Rover er utvilsomt miljøet.....det er fantastisk...... og at det er hilseplikt...det gjør noe med deg når du møter en annen Defender/LR og den/de du møter veiver å vinker til deg, uansett hvilken nasjonalitet bilen er fra.
( RR L322, RRS, Disco1,2,3, FL, FL2 eiere er ikke like flinke, men det kommer seg:grinpimp:)

Det er et veldig stort pluss. Men Wrangler eiere hilser også på hverandre og har inntrykk av at det er et godt miljø i Jeep klubben også?