PDA

View Full Version : Raols XJ garage "Black Betty"

sivrt
03-20-2009, 00:10
Siden broder er sjeldnere innom her enn meg starter jeg likegodt en garasje for hans Jeep Cherokee XJ.

Spec:

- 2 Dørs utgave
- 5 seter.
- Sort med lysegrått interiør.
- 4.0L Renix
- Manuell kasse.
- NP231 fordelingskasse.
- Dana 30/35.

- Warn rockcrawler vinsjfanger.
- Procomp ES2000 styredemper.
- Bushwackers
- Optima yellow top.
- Simons potte og fjernet kat.
- KC Daylighters.
- 33" x 12,5" - 15 Goodyear Wrangler MT/R.
- 10 x 15 Rockcrawler felger.

Mer utstyr ligger og venter på montering.
Bl.a:
- CB radio med Firestik.
- Lund gangstercaps.
- Justerbar trackbar.
- 75mm Trailmaster hevesett.
- 2" Teraflex budget boost.
- Grant GT ratt.
- Procomp forlengede stålomspunnede bremseslanger rundt om.
- Warn diff.skidplate til Dana 30.

Et par bilder av jeepen før ombygging....

sivrt
03-20-2009, 00:20
Idag begynte for alvor byggingen av denne jeepen. Vi var 6 stk som skred til verket og endel ble gjort. Skikkelig morro og sosialt. The Jeep way!Thefinger
De som holdt på idag og fortjener heder og omtale var broder (Raol XJ), Peder (Piddå), Sondre (Sondres), Bjørn Arild, Nils og meg selv.

Var nesten som et jeeptreff hos meg idag (Nils hadde ikke kommet enda med rødhette når bildet ble tatt..
37505

Så ble fronten med fanger, ekstralys og orginale breddere demontert.
37506

37508

Inne i fangeren foran fant vi en aldri så liten souvenir:eyemouth:
37509

Etter fronten og alle 4 org.bredderne var demontert la vi ut alle delene til Warn vinsjfangeren for å se at alt var der.
37513

Så var det pause med fersk Grandis fra verkstedkjøkkenetThefinger
37514

sivrt
03-20-2009, 00:27
Jeg og broder begynte å montere brakettene til vinsjfangeren.
37813

Mens Peder kuttet vekk litt rust på førersiden i gulvet.
37814

Sondre og Bjørn Arild merket opp og kappet hjulbuene foran for Bushwackers. Her behandles ferskt stål med Corroless før bredderne settes på på førersiden, passasjersiden er her ferdig.
37815

Peder gir Nils en hånd med eksosen som bygges om.
37816

Nytt custom feste ala Nils.
37817

Litt rot etterhvert og gamle deler.
37818

sivrt
03-20-2009, 00:34
Broder kobler opp ledningsnettet til KC lyktene.
37522

Peder fortsetter med neste hull under pedalene.
37523

Bjørn Arild fester listene til de nye bredderne.
37524

Peder fikk sveiset ferdig hele førersiden idag.
37525

37526

Slik så fronten ut når vi ga oss idag rundt halv elleve.:smokin: Vinsjen skal monteres i krybbe til å bruke bak Ulven. Er satt på fangeren for å finne plassering til KC`ene.
37527

37528

Så etter en god kveld er ståa følgende:
- Vinsjfangeren er ferdig montert.
- Bredderne foran er ferdig montert.
- Eksosen er ferdig ombygd.
- Førersiden er ferdig sveiset opp.
- Org.bredderne bak er demontert.
- Ledningsnettet til KC lyktene er ferdig trukket, må kobles.

Vi fortsetter i morgen.. Stay tuned!

Rocker
03-20-2009, 01:05
Denne blir tøff..."følge med" :smokin:

Edit: Blir denne godkjent med en slik fanger???

Double Toy
03-20-2009, 08:30
Stilig ja...Kommer til å holde et øye med denne garsjen:smokin:

sivrt
03-20-2009, 13:10
Denne fangeren burde bli godkjent ja. Det er som regel bøylene på en slik fanger som er problemet. Siden orginalfangeren er av stål også er denne ikke så veldig anderledes, bare kraftigere og stikke noe lengre ut.
zj96 holder på med godkjenning av sin ARB fanger på ZJ, noe som ser ut til å gå etter han fjernet bøylene på den.

Men, time will show.

martinj
03-20-2009, 21:25
steike for et dugnadslag... stå på, moro å se:smile::smile:

sivrt
03-20-2009, 23:02
Fikk gjort endel idag også.. Bilder kommer om litt. Kamerat fant plutselig ut av at det trengte strøm :pissed:

sivrt
03-21-2009, 00:11
Idag stilte vi 4 mann klare for å fortsette på "Black Betty". Roald, Peder, Sondre og meg selv fikk gjort litt idag også..

Sondre fortsatte på bredderne bak.
Litt stål må bort for å få på bredderne bak også.
37549

Så passet de perfekt..
37550

Peder fortsatte inni og fant litt mer å sveise på.
37551

37552

Jeg modifiserte en ekstralysholder for 3 lykter fra Biltema til å passe med åpning til vinsj. Borret nye hull så holderen kunne festes med samme bolter som holder roller fairleaden. Kappet bort festet i midten og monterte det med de andre 2 festene mot grillen. Dette for å få lyktene lengst mulig inn mot grillen og bort fra eventuelle kvister og trær. Likt som på Ulven. Man unngår da å bore unødvendig i fangeren.
37553

37554

37555

Broder kobler om litt i ledningsnettet, blir mye rot etterhvert i en gammel bil.
37556

Jeg monterte ny styredemper, en Procomp ES2000.
37557

Sånn ble fronten med KC lyktene og skiltet montert.
37558

Passasjersiden ferdig breddet.
37559

Så etter fredagens innsats er ståa:
- 3 breddere ferdig montert og siste hjulbue ferdig kuttet.
- Styredemper byttet.
- KC lykter ferdig montert på holder klargjort for vinsjwire.
- Ryddet litt i ledningsnett.
- Førersiden har fått mindre rust og mer nytt friskt stål.

I morgen fortsetter gildet med mer skruing og selvfølgelig flere bilder av alt sammen..

PS: Idag ble det servert varme Langemanns grillpølser i brød med sprøstekt løk. "For eventyrlystne sjørøvere på tokt" som det sto på pakkeneThefinger

knixen
03-21-2009, 00:26
Tøft! Morsomt å se sånne express bygg!!! :beer::beer:

sivrt
03-21-2009, 00:35
Ja det er rene Overhaulin` stemningen i garasjen nå om dagene, he he..:grinpimp:

knixen
03-21-2009, 00:47
- CB radio med Firestik.
- Lund gangstercaps.
- 75mm Trailmaster hevesett.
- 2" Teraflex budget boost.

hva er firestik?

forstår ikke helt kjærligheten til gangstercaps, liker de mye bedre uten!

Når monterer dere hevesettet?

sivrt
03-21-2009, 00:55
Firestik er en 4 fot lang glassfiberantenne til CB radioen. Er mye brukt i statene.

Gangstercaps er jo helrått! Får et mye tøffere stuk og gjør at kupeen ser nesten litt taksenka ut.. Men smak og behag da..

Hevesettet skal på etter karrosseriet er ferdig. Dekkene hans er ikke lagt om på felg enda heller.. Men det kommer etterhvert..

A-Ball
03-21-2009, 01:16
Hei, den nye fangern.... Hvordan er den festet? Bruker den kun festene til orginalfanger eller er det noen flere braketter?

Atle

Rocker
03-21-2009, 01:35
What? Er det Firestik den heter....:puke:
Leita i lang tid etter ei sånn antenne, før jeg kjøpte den jeg har nå :(

Hvilket feste er det, og hvor monterer dere den?
Handla hvor?

sivrt
03-21-2009, 11:06
Hei, den nye fangern.... Hvordan er den festet? Bruker den kun festene til orginalfanger eller er det noen flere braketter?

Atle

Vinsjfangeren bruker ikke de orginale festene. Det følger med 4 nye braketter som boltes til rammevangen og tverrbjelken foran. Det er bilder av de i innlegg # 3

What? Er det Firestik den heter....:puke:
Leita i lang tid etter ei sånn antenne, før jeg kjøpte den jeg har nå :(

Hvilket feste er det, og hvor monterer dere den?
Handla hvor?

Vi har ikke fått oss fester til disse antennene enda. Så derfor er det ikke bestemt hvor den skal stå. Vi kjøpte de på www.4wd.com.

ShuDuck
03-21-2009, 11:38
moro å følge med på, og det blir jo ikke bedre enn svart todørs :grinpimp:

Får ikke frem et eneste bilde i #3, er det bare meg?

Rocker
03-21-2009, 11:43
Nope...
Bildene har visst gjemt seg :smokin:

sivrt
03-21-2009, 12:43
Jeg ser ihvertfall alle bildene i alle innlegg her.. Noen fler som mangler tro? Noen fler som ikke ser de?

knixen
03-21-2009, 14:11
får heller ikke opp bildene i innlegg 3, fikk de ikke opp i går heller...

Knut G
03-21-2009, 14:48
får heller ikke opp bildene i innlegg 3, fikk de ikke opp i går heller...

x2

Per
03-21-2009, 18:43
Ikke jeg heller, så de må du nok legge inn på nytt

martinj
03-22-2009, 21:37
god start men,,,

har dere sovnet mortenThefingerThefinger

sivrt
03-22-2009, 22:22
Hmm, får kikke på innlegg 3 en gang til da..

Nei Martin, vi sove ikke, vi sklul..Thefinger

Litt roligere tempo igår og idag, jeg skylder på bartenderen på Havnepuben for idag:eyemouth:

Igår:
- Montert den siste bredderen på førersiden bak.
- Byttet ratt til Grant GT ratt.
- Roald fortsatte på det elektriske anlegget.
- Peder fortsatte på sveising og sliping innvendig..

Har ikke så mange bilder av lørdagen, bare et par av det nye rattet..

sivrt
03-22-2009, 22:26
Idag:
- Førersiden helt ferdig sveist og slipt og grunnet med Corroless på gulvet.
- Mer elektrisk opprydning i motorrom og ifm lyktene foran.
- Montert endel interiør igjen etter Bushwacker montering, måtte behandle skjøtene innvendig etter kappingen bak.
- Feilsøking på vindusviskermotoren, fortsatt ikke helt i orden..
- Byttet alle hjulmuttere fra noen støgge til noen litt mindre støgge..
- Alle hjul montert og jeepen står nå på egne hjul og ikke bukker lenger..

Ingen bilder fra idag dessverre..

sivrt
03-22-2009, 22:45
Nå skal innlegg #3 være fikset, håper dere ser bildene nå da..

Rocker
03-22-2009, 22:58
Jepp...der var de :smokin:

Vidar
03-23-2009, 10:52
fin bil og god jobbegjeng, nesten som jeg vurderer skippe suzukien :)

vinsjfangeren var fet!

Raoul_XJ
03-23-2009, 12:43
Fangeren er den samme som står på "Ulven" til sivrt, bare uten bøylene. Liker bedre denne. Må jo se JEEP merket!!

Hovatn
03-23-2009, 17:24
tror jeg har ligende noen JEEP stickers hvis du har bruk fårThefinger sende en melding neste gang det er liv i garasje da vel kan trenge en del inspirasjon til min

sivrt
03-23-2009, 21:48
Du har jo vært her 2 ganger de siste dagene Bjørnar.. Du får stoppe bilen og komme innom når du er herThefinger

sivrt
03-23-2009, 22:16
Ble gjort litt idag også..

Roald og Nils demonterer den gamle grillen. Den ble byttet til en nyere type jeg hadde liggende på lageret som hadde rett farge, nemlig sort matt.
37870

37871

Gammel grill oppreist ved benken, ny på gulvet.
37872

Sånn ble fronten med ny grill. Black Betty har også fått overtatt de nye markerings og blinklysene som sto på Ulven. Så da regnes fronten som ferdig i denne omgang:smokin:
37873

Førersiden ble ferdig med Corroless og tectyl over den, 2 strøk.
37874

Passasjersiden er påbegynt av Peder.
37875

Noen hull her også men mye mye bedre enn førersiden..
37877

Må nesten legge inn et bilde av koppholderen til broder her. Den kunne man få kjøpt hos Tommy og Jan gunnar når de drev 4x4shop på Nedenes. Den stabiliseres i terrenget ved hjelp av gyro prinsippet.Thefinger
37876

Hovatn
03-23-2009, 22:46
Du har jo vært her 2 ganger de siste dagene Bjørnar.. Du får stoppe bilen og komme innom når du er herThefinger
er faen meg ikke folk å skrur da så da er jo vitsen vekk vet duThefinger

sivrt
03-23-2009, 22:58
Det kan være.. Men hvis det ser sånn ut på utsia her er det bare å stikke innom vettuThefinger

martinj
03-24-2009, 21:06
he he he du kunne jo blitt jeep forandlerThefinger
men med den jevlige svingete, bratte og ikke minst glatte bakken er det jo bare folk med jeeeep som kommer opp. da blir det jo bare jeep i inbytte da..

sivrt
03-25-2009, 21:52
Ja det begynner å fylles opp her etterhvert gitt.. Men Martin, du vet jo det at hvis man ikke kommer opp bakken her er det bare å slepe de opp med WJ vettuThefinger. Is og snø, ingen hindringThefinger

sivrt
03-25-2009, 21:59
Idag ble det gjort litt kosejobbing også..

Nye ventvisors er montert på begge dørene.
37948

Passasjersiden har fått litt Corroless der det ikke skal sveises.
37949

Teppet foran har blitt vasket med avfetting og høytrykk, står nå til tørk. Ble endel bedreog skal også støvsuges før montering.
37950

Rails`ene på taket ble demontert for noen dager siden også. Blir penere uten og er enkle å montere igjen hvis det skulle være behov for det.
37951

Ellers idag ble vindusviskermotoren med arrangement montert igjen og funker nå utmerket. Førersiden, som fikk Corroless på undersiden igår, fikk idag fugemasse i sveisene idag. Undersiden skal tectyleres i morra.

Det ble også byttet hovedlykt på førersiden på Roalds andre XJ som skal selges etterhvert. Hadde tilfeldigvis liggende en som passet her på lageret..

sivrt
03-26-2009, 23:31
Dagens gjøremål på "Black Betty":
- Tectylert ferdig førersiden under.
- Førersiden fikk asfaltplater innvendig, litt ekstra støydemping er greit siden mye av ulla under teppet var ødelagt og måtte kastes.
- Peder fikk sveist ferdig passasjersiden.
- Passasjersiden ferdig grunnet med Corroless innvendig og utvendig.
- Fjernet merker på bakluken for et mer "all black" look.

Ingen bilder idag heller, går liksom mye i det samme om dagen. Men nå er det bare litt behandling av gulvet igjen før det blir montering av alt interiøret igjen.

Kaare
03-26-2009, 23:48
Fin tråd dette :smile:

martinj
03-27-2009, 20:50
når blir det hevesett og store hjul??

sivrt
03-27-2009, 22:14
Det kommer Martin.. Om ikke så lenge hellerThefinger

Idag:
- Passasjersiden ble ferdig med fugemasse i sveiseskjøtene, to lag tectyl og asfaltmatter.
- Passasjersiden ferdig tectylert under.
- Teppet, midtkonsoll, diverse deksler, seler og baksete ferdig montert.

Noen bilder fra i kveld..

martinj
03-27-2009, 22:59
bra:smile: hjelper veldig godt med en skikkelig høytrykksvask av teppe,
har vasket seter også med avfetting og høytykk, blir nesten som nytt. men man tror aldri man blir ferdig, for det slutter aldri å skumme:grinpimp:

sivrt
03-28-2009, 13:30
Sant det ja, jeg brukte lang tid for å skylle ut avfettingen av det teppet der.

Idag har "Black Betty" forlatt Flåklypatoppen Auto på egne hjul..

Det ble montert resten av dekslene og stolene før den reiste for denne gang..

Neste gang denne entrer portene her blir det nok heving og dekk som står for tur..

Stay tuned!Thefinger

sivrt
04-06-2009, 01:21
Noe nytt her da gutter?

Hører noen rykter om fjører og styr:eyemouth:

Noen bilder?

Raoul_XJ
04-06-2009, 11:55
Demperene er ikke lange nok til å få på budget-boost desverre, så er originale sjakler på. Bilder kommer etterhvert

sivrt
04-07-2009, 19:51
Det var rart.. Det funket jo greit på min med mitt sett og dempere.. Greit å få vist og godkjent den først uansett da.

Biklder må mi ha ja, masse..

martinj
04-07-2009, 22:22
ja vi må ha bilder av ugly bettyThefingerThefinger

Raoul_XJ
04-09-2009, 20:19
Kommer, LILLE venn!

MJPeder
04-11-2009, 18:14
Her er de etterlyste bildene...

Vi fikk litt problemer med bladfjøra på venstre side. Den fremste bolten knakk rett av.

Da ble den innerste halvdelen stående igjen i ramme vangen. Og der er det ikke mye plass til å få den ut. Så det ble litt kapping og sveising på beste vis:smokin:

MJPeder
04-11-2009, 18:19
E ho ikke frekk med løft bare i stumpen?????:laughing::laughing:

MJPeder
04-11-2009, 18:23
Før og etter foran.

Har desverre ikke bilder av det ferdige resultat, siden jeg reiste før vi ble helt ferdig..

Vier
04-11-2009, 19:26
Ehm, den Wagoneer'en i bakgrunnen, er det en av de siste årsmodellene av disse? Er han her på forumet? Skulle hatt egen tråd den :smile: mmmmm.. Wagoneer :smile:

Double Toy
04-11-2009, 20:32
Dette blir jo bra bil det:smokin: Litt dumt, for det gjør meg jo bare enda mer sugen på en JeepThefinger Bra arbeid, gleder meg til å se de ferdig, men nå trenger hu Betty nye tøffler da:laughing:

sivrt
04-12-2009, 13:14
Looking good gutter..

Dere måtte vel flytte litt på bremserørene også vel? Eller ble de nye slangene montert?
Blir morro å komme hjem å få kikka litt på betty nå gitt..

Vier, den Wagoneeren tror jeg er en `91 eller`92. Den er på det første bilde i innlegg #2 også.. Skal få overtalt han til å få seg en garasje her han og..

Wagoneer
05-13-2009, 16:28
Det er en 1975 mod med karosseri fra en 91.

Madbutcher
06-21-2009, 19:26
Flink til å mase om updates jeg..

Eller står det stille?:smokin:

sivrt
06-28-2009, 19:21
Det står nok litt stille for tia med Betty dessverre.

Men den skal nok bli ferdig før Jeepchallenge i slutten av august ihvertfall..

sivrt
10-01-2009, 22:11
Betty ble ikke ferdig til Jeepchallenge dessverre..

Men idag fikk ho jaggu montert litt recoveryutstyr i fronten.. KC lyktene blir selvfølgelig montert igjen senere..

sivrt
01-08-2010, 22:09
Endelig skjer det litt med "Black Betty" igjen.. Dvs. ho har fått seg hjul i det minste. Stor takk til Bjørnar for hjelp til omlegging av dekk. Ble lagt om dekk på en tilhenger og en WJ fullThefinger
Dekkene som Betty skal ha er mine gamle 33 x 12,5 Goodyear MT/R og får sprett nye Procomp Rockcrawler felger i 15x10.

Litt bilder fra dagens jobb..

49509

49510

Ble litt hjul i garasjen etter omleggingen.
49511

sivrt
01-11-2010, 21:21
Idag fikk Betty litt stell med dashbordet sitt. En hel haug nye pærer gjorde susen. Så nå er det lys der det skal være lys igjen.
Betty fikk seg ny wire til åpning av panseret og en ny mobiltlfholder i dashbordet.

Fikk også testet de nye hjulene på idag. De ble dessverre demontert igjen da broder har vinterdekk til XJ`n.

Men tror byggelysten hans økte litt idag:smokin:

Noen bilder fra testmonteringen av 33" hjul:

Nils
01-12-2010, 17:05
Blei jo heilt knall med de hjula dær:smile:

Bilen er vell ferdig nå er den ikke det? Eller ferdig blir man jo ikkeThefinger
Men ferdig nok til og brukes:smile:

sivrt
01-12-2010, 23:11
Det subber litt i bredderne foran med bare 3" løft. Han kan selvfølgelig bare kutte litt bort fra de men da blir den uansett bare brukelig på veien.
33" skal på når 2" BB er montert, men da må han ha lengre dempere da de Trailmasterdemperne som følger med 75mm settet er knapt nok lange nok til det.
Rart egentlig å lite vandring ut det er på de i forhold til 75mm fjørene.

Men vogna er fullt kjørbar den, er mest småting og tuning som mangler nå foruten BB og 33".

sivrt
01-13-2010, 23:14
Broder har pimpet girspaken sin littThefinger

sivrt
01-13-2010, 23:30
Idag fikk vi også gjort litt med broders andre XJ, en `99 med 2,5TD som skal klargjøres for salg.

- Byttet begge hjullager og simmeringer ibakakselen.
- Gått over ledningsnettet til lyktene bak, var litt å fikse opp i etter et heller dårlig forsøk av noen på å koble strøm til hengerfestet.
- Fyllt opp igjen diffen med ny fin 75-140 olje.

sivrt
02-12-2010, 20:42
Idag fikk vi kjørt opp 2 nye aksler som skal monteres på Betty i morgen. De nye akslene har 4.10 giring og de noe større 297 kryssene og stikkakslene.
Når disse er montert blir broder også kvitt disconnect funksjonen på akselen, noe som gjør den mer pålitelig da den ikke har sånne vacuum liner som disconnect akselen har. Denne giringen burde bli perfekt for en 4 liter med 33". Akslene kommer fra en noen og 90 modell XJ med 2,1TD.
Ifm monteringen får akslene også en grundig sjekk og selvfølgelig ny olje..

Broder hadde bursdag igår også så da tenkte vi (les: noen i jeep gjengen) at det eneste han manglet for å få kjerra på 33" var lengre dempere.. Så da ble det bestilt nye Skyjacker Nitro dempere som skal passe til 4-6" løft til bursdagen hans..

Han ble bare litt fornøydThefinger

Så når de er kommet seg over dammen drøyer det nok ikke lenge før Betty er der den hører hjemme, i skogen:smile:

Bilder kommer!

sivrt
02-14-2010, 13:50
Igår fikk vi begynt på akselbyttet på broders XJ. Kom ikke så langt da vi må bytte både bremsecalippere og hjullager foran for å få alt til å passe i sammen. Det er forskjell på bremsene på forskjellige årsmodeller.

Alt løsnet greit og her er 3.55 akselen ute:
50998

Broder har også kjøpt seg en justerbar trackbar fra 4wd som er til 3,5" - 6" løft. For å montere denne måtte den gamle demonteres og hullet der kulen satt måtte bores opp til 5/8" (16mm) for å få montert den nye. Trackbaren han har kjøpt har polyforinger i festet mot akselen og johnny joint i enden mot karrosserifestet.

Boring av monteringshull:
50999

Verneutstyret er selvfølgelig på, he he:
51005

Status nå er at den nye 4.10 akselen er ferdig boltet opp, diffen inspisert og lokket montert igjen. Det som mangler er bremser, olje og justering av styring og trackbar.

Idag blir det å fortsette å ferdigstille forakselen og forhåpentligvis bli ferdig med bakakselen også.. Oppdateringer kommer etterhvert..

sivrt
02-14-2010, 23:24
Idag ble det en noe sen start pga bursdagsfeiring igår, he he.. Men noe fikk vi gjort.

- Fyllte forakselen med olje.
- Byttet over hjullager fra den gamle akselen til den nye pga at skivene var for trange til å passe på hjullagrene på den nye akselen.
- Byttet bremsecalipperne fra gammel til nyere type.
- Festet trackbaren i akselsiden og foreløpig på karrosserisiden. Denne skal løsnes igjen på karrosserisiden når vi justerer den i morgen.
- Sjekket over kryss og splines i den nye akselen, der var alt OK.
- Luftet bremsene foran og fikk på hjulene.

Alle bolter og fester ble rengjort i gjengene med et gjengerensesett, funket utmerket og alle gjenger ble nesten som nye.

Noen bilder fra idag:
51038

51039

51040

Festet til trackbaren skal selvfølgelig ikke se sånn ut når alt er festet og justert skikkelig.

Mer kommer i morgen da vi skal få justert opp forstillingen, dratt til alle bolter i opphenget når den er på hjulene og sikkert også bytte av bakaksel..

Denne kan bli morro å kjøre med 4.10 giringer, 4 liter og manuelt gir tror jeg:smokin:

sivrt
02-15-2010, 23:10
Idag fikk vi også gjort litt på "Betty"

-Byttet bakakselen.
- Byttet litt smådeler på bremsene inni tromlene og overhalte justeringsmekanismen.
- Byttet bremseslangen bak til en lengre stålomspunnet Procomp slange.
- Luftet bremsene bak også.
- Justert trackbar foran.
- Inspisert diffen bak som er med diffbrems og fyllt på ny 75-140 olje med en skvett LSD stoff i.

I tillegg har vi disse dagene smurt opp alle kryss og kuler og sjekket litt over hele bilen.

Det viste seg at giringen i de akslene han hadde før byttet var 3,08. Så det ble god forskjell når vi tok en prøvetur i kveld med de nye 4.10 akslene kan man si.. Går som en kule nå ihvertfall..:smile:

sivrt
08-13-2010, 23:16
Endelig kan vi oppdatere litt her igjen..

Broder var her oppe idag og vi fikk montert 2" spacere fra Teraflex foran. Det rare er at den fortsatt er høyere bak enn foran, selv om den nå er på ca 5" løft foran. Det eneste jeg kan komme på er at bladfjørene er feilmerket og er egentlig 115mm fjører istedet for 75mm som de skal være..

Det ble også byttet styrestag da det gamle var rustet helt fast. Fikk det ikke løs med varme + rørtang + rør engang.. Justerte det til 1mm toe-in.. Motorolje og filter ble også byttet.

Etter 2" BB var montert ble det satt på 33" MT/R. Siden det ikke fulgte med senterkopper til Rockcrawler felgene ble dette løst på redneck måten.. Sort sprayboks der navet ble synligThefinger

Noen bilder fra idag:
60238

60239

60240

Neste nå blir nok litt skjæring av Bushwackerne så det ikke subber ved litt flexing..

MJPeder
08-13-2010, 23:37
Dette ble bare kanon bra... Er noe spesielt med alt svart. det blir bare heilt værst!!

Han var innom meg en tur på vei hjem med kjerra, og det ser mye bedre ut i real life. Morro at vi blir en gjeng med jeep igjen nå:smokin:

sivrt
08-14-2010, 15:45
Ja "all black look" er coolt som fy det.. Det gjenstår jo litt på justeringsfronten (trackbar o.l) og litt triksing med BW og kontrollarmene men det er jo bare kos. Han har lengre bremseslanger til foran også som skal på når kontrollarmene er byttet.

Men det har absolutt blitt en rå kjerre..

Det kan bli litt mer morro fremover nå ja med flere jeeper på kjøringene..

Wagoneer
08-16-2010, 17:28
Brødrene Brothers. c",)

sivrt
08-17-2010, 22:47
Her har du et par bilder av Teraflex armene jeg hentet for deg idag broder:smile:
Kraftige saker med offset øye i akselenden og uniballs i ramme enden. Vil tro det synes nokså bra hvor kraftige de er. Det er ikke en liten jente som holder liksomThefinger

Nå gjenstår det bare å få testet om de passer..
60342

60343

sivrt
08-20-2010, 22:21
Idag ble de nye kontrollarmene fra Teraflex montert og justert. De er foreløpig justert til å være 1 cm lengre enn de orginale. Kunne vært justert mer fremover men pga pinionvinkel og manglende justerbare øvre armer ble det sånn. Men ikke mer subbing av dekk og mye mer å gå på før de bunner i støtdemperfestene.

Her er de på plass:
60469

Bredderne ble tatt av og skjært for å lage mer plass til hjulene. Da ble det anledning til å kappe mer av skjermene. Broder i full gang med vinkelsliperen:
60470

Banket samtidig flat falsen i hjulbuen så den ikke tar i dekket ved full flex:
60471

60472

Nykappet bredder og grunnet fals og skjermkant med Corroless:
60473

I tillegg til dette fikk vi justert trackbar og fettet opp litt under der. Fjernet også noen slanger og rør som har vært til vacuumdisconnect akselen som sto på før. Til slutt ble det justering av rattet så det står slik det skal..

sivrt
11-30-2010, 00:17
Slenger inn noen bilder her av Betty tatt under "Pølsechallenge `10"

63592

63593

63594