PDA

View Full Version : Standardklassen

Tommy
05-07-2007, 07:48
Jeg ser at det i helgen er kjørt en såkalt standard klasse i testløpet i Sverige.. er dette noe man skal åpne for i Norge også??
og hvordan fungerte dette i Sverige??

Aina
05-07-2007, 07:55
For oss nybegynnere var det en glimrende måte å få testet både sporten og seg selv:-) skal det bli rekruttering i den sporten er det veien og gå. Man kan med en bil som ikke koster all verden få prøvd og få skaffet seg erfaring. For meg var denne helgen gull verdt og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst til å fortsette med dette...... heller motsatt. Og med så proffe folk som det var i Sverige i helgen ble det heller ikke så mye ekstra jobb med at det var to forskjellige baner i hver seksjon. Publikum merket knapt nok at banene ble gjort om mellom klassene. Så ja:-) dette bør norge også tenke på å få igang.

jan terje
05-07-2007, 08:08
Det er vel dette Arne og Øystein jobber med, men omtalt som speed trial her.

Tommy
05-07-2007, 08:16
Det er vel dette Arne og Øystein jobber med, men omtalt som speed trial her.

Speed trial er noe helt annet, og har eksistert med eget regelverk i mange år, det som det jobbes med her hjemme er noe man kaller "offroad sport" men det har enda ikke sålang jeg vet vært snakk om at man skal kjøre dette som en egen klasse i Formula konkurranser..

Aina
05-07-2007, 08:21
En annen ting er også at publikum som kan være potensielle nye førere ser at man trenger ikke en bil til 2-3 hundre tusen for å være med. Sånn sett må det jo også være interresant å få til en slik klasse..... det går nok mange mennesker rundt som kunne tenke seg å prøve, men som ikke har den økonomien som de store klassene krever. Også med tanke på å få med flere jenter er en standardklasse en fin inngangsport..... de bilene er gjerne mer håndterbare og kanskje ikke så "skremmende".

Tommy
05-07-2007, 08:24
Jeg har ikke sjekket regelverket, men hva hindrer klassen i å utvikle i samme rettning som de andre klassene i Formula...

Aina
05-07-2007, 08:39
Akkurat når det gjelder det med regler, tror jeg noen andre får svare på det. Men i sverige nå i helgen kjørte vi etter det samme regelverket som de store klassene..... ser ikke noe problem i å fortsette med det.

jan terje
05-07-2007, 08:41
Speed trial er noe helt annet, og har eksistert med eget regelverk i mange år, det som det jobbes med her hjemme er noe man kaller "offroad sport" men det har enda ikke sålang jeg vet vært snakk om at man skal kjøre dette som en egen klasse i Formula konkurranser..

Jeg vet det har eksistert, og du har rett. Men det nye regelverket er på "folkemunne" omtalt som speed trial.
Og det er snakk om å fx. kjøres sammen med formula, men som trening. Tenkt kjørt i egne løp.
Vet ikke hvordan det går, eller om det snart er klart.

Tommy
05-07-2007, 08:48
Regelverket for en ny klasse er klart, ligger tett opptil regelverket for Formula, man må ha hastighetslisens, samt skikkelig kjøredress og hjelm..

Klassen blir kjørt som egen klasse under speed trialen på jamboreen....

jan terje
05-07-2007, 08:53
Regelverket for en ny klasse er klart, ligger tett opptil regelverket for Formula, man må ha hastighetslisens, samt skikkelig kjøredress og hjelm..

Klassen blir kjørt som egen klasse under speed trialen på jamboreen....

Og godkjent tank, kryss i taket (buret) og bur festet i rammen.
Og regelverket er tett opp til Formula.ja. Derfor er det opp til arrangør å lage klasser innenfor det regelverket.

Aina
05-07-2007, 09:15
Litt usikker, men tror kanskje at det også må være nakkestøtte/hodestøtte på stolen. Uansett er det en fordel å ha..... Jeg la bilen på siden i bra fart i første seksjon, og merket godt at den hjalp til så ikke nakken fikk så mye juling....

fastfoot
05-07-2007, 10:12
Jeg ser at det i helgen er kjørt en såkalt standard klasse i testløpet i Sverige.. er dette noe man skal åpne for i Norge også??
og hvordan fungerte dette i Sverige??

Jeg håper vi får denne klassen i norge også, helt klart en mulighet for å få flere med på sporten og nå som `modified` stort sett kjører de samme løypene som `unlimited`så er det ikke så mye mere arb. for arangøren og lage løyper heller.
Og med sån bra kjøring som Aina og Øisten og de andre i klassen viste, så er det like undeholdene for publikum som de større klassene.:) :) :)

Arne
05-07-2007, 18:08
Det vil være opp til arrangøren å innby til Offroad Sport ved siden av de ordinære Formula Offroad klassene. Vi håper også at den "tøffeste" delen av arrangement som Gjerstadsladden legges inn under dette reglementet.

Løpet på Vormsund i juni inngår i både Norgescup og Nordic Cup, i dette løpet innbys kun de ordinære klassene Modified og Unlimited. Vi håper å kunne arrangere et mindre stevne senere i år, hvor også Offroad Sport vil inngå.

Nedenfor finner dere link til regelverket det er gitt tillatelse for utprøving i denne sesongen, som dere ser er det åpent for mange variasjoner.
Teknisk sett ligger som Formula Offroad for 5 år siden.

Konkurransereglement (http://formulaoffroad.no/Konkurransereglement_Offroad_Sport_2007.pdf)

Teknisk reglement (http://formulaoffroad.no/Teknisk_reglement_Offroad_Sport_2007.pdf)