PDA

View Full Version : hvilken lakk bruker dere på crawlere?

bjerk1
03-27-2009, 17:32
hei,

lakkerte nettop karossen på axialen min med lakk fra biltema, men det ble ikke noe suksess... lakken sprakk opp med en gang den rullet rundt og ble stygg hele veien... ønsker billig lakk da.. kjøpes hvor?

Hilux
03-27-2009, 22:16
For å få et godt resultat og lakk som sitter, anbefaler jeg å bruke Tamiya sin lexanlakk. Ikke er den dyr heller, koster vel 60 -70kr pr flaske..

Kan kjøpes på på de aller fleste rc-butikker eller via nettshop: www.micromonsters.no

*Husk også å rengjøre godt før lakkering, det er viktig. Vask med lunkent vann og heftig med Salo, rubb så ned litt med stålull uten såpe på alle flater som skal lakkeres.

*Spray så med mange med tynne lag, Tamiya lakken kan overlakkes etter rundt 10/15min. Jeg pleier å hjelpe til forsiktig med en hårføner når lakken skal tørke.

*Begynn altid med de mørkeste fargene hvis du skal lakkere i flere farger og avslutt med å seale hele karosseriet (for å stenge for gjennomlysning) med avikende farge, f.eks sølv (jeg liker den, for den tetter godt).

Da får du et godt resultat og en lakk som tåler mye juling :beer:

BT50
03-28-2009, 19:07
Vil bare legge til:
Når det er lexan-karosseri (gjennomsiktig) du skal lakkere, da skal du som Hilux sier lakkere med lexanlakk f.eks. Tamiya PS-##. Lexankarosserier lakkeres på innsiden.
Skal du lakkere hardplast-karosserier (farget) bruker du Tamiya TS-##.
Lykke til :smokin:

ShuDuck
03-28-2009, 20:41
god info :smile: Hva med styrene? kan man bruke filler/grunning til bil, eller vil det reagere?

bjerk1
03-29-2009, 01:04
jepp. skjønte det. ville ikke pensle så ;) har ikke airbrush heller, så da blir det spray boks derfra :) takker. en ting til, virket litt sånn vanskelig å lakkere, maskere osv innvendig.. :O er det mulig å bruke denne PS lakken utvendig isteden for innvendig? blir da så pirkete å holde på inni bilen å maskere... tullete spør du meg, hehe.

bjerk1
03-29-2009, 16:48
kan jeg bruke lakken også utvendig?

Hilux
03-29-2009, 22:26
kan jeg bruke lakken også utvendig?

Desverre, den blir nok ikke pen på utsiden, leksanen blir på en måte klarlakk og lakken blir ruglete på baksiden/innsiden av karosseriet.

Et annet poeng med å lakkere innvendig er å unngå riper/skader i lakken og den er ganske myk så jeg tror den fort blir stygg hvis du bruker den utvendig.

bjerk1
04-01-2009, 00:09
hvor i norge får man kjøpt disse batteriene som man plasserer på framakslingen? hva er det jeg trenger? (har kjøpt de platene de skal ligge på)
tenker på de batteriene som ligger på hver side av servon...
er det disse her:
http://www.micromonsters.no/MonsterS...ier+alle+typer

virker jo som om det er annen plugg der.... hmmm info anyone?

eventuelt at noen forklarer meg hvordan jeg kan legge 3 og 3 batterier sammen av det jeg allerede har. er et slikt langt vanlig batteri som ligger på toppen. tenkte kanskje det gikk an å kople disse sammen i 2 pakker så det blir 3 på hver side av servoen, men hvordan må de koples sammen?