PDA

View Full Version : Nyskjerrig!

Johnny Bravo
03-30-2009, 13:04
Ikke det at jeg har planer om å begynne med formula offroad, selv om jeg har lyst, men er litt nyskjerrig på det rundt å drive et eget team.

Hva må man ofre av tid og penger og hva trengs for å starte opp et team og konkurere på topp i denne sporten? Er det mulig å begynne fra scratch eller er det stort sett folk fra trial og andre grener som går over til formula offroad?

Ser for meg at det koster litt (som alt annet...) og at man må ha litt tid til overs i hverdagen for å drive med dette? Hvilke kunnskaper bør man ha før man gir seg iveg med dette?

Skulle jeg begynt med dette så hadde jeg nokk måttet kjøpt meg en ferdig bil som hadde vært brukt til dette formålet tidligere. Har nokk ikke nokk kunnskaper til å bygge en bil.

Takker for alle svar!

Arne
03-31-2009, 15:27
Det er ikke så lett å gi noe entydig svar på dette, men kan da prøve å gi noen hint.

Det er selvfølgelig fullt mulig å starte fra scratch, selv om det sikkert er greit å ha litt ballast enten fra Offroad eller annen motorsport.

I klasse Modified er det flere som har bevist at en bil til drøyt 100.000 vil kunne henge med helt i toppen i enkelte løp. Dersom du tenker på å kjøre hele den nordiske serien, vil reisekostnadene bli den største kostnaden.

Skal du være med helt i tet i klasse Unlimited, kreves mer motor og kraftigere aksler. Prislappen dobler seg lett i forhold til Modified og det er hellier ikke vanskelig å svi av 500.000 eller mer. Slik er det vel uansett hva man driver med.

Dersom man må bygge etter et stramt budsjett, er min anbefaling at man prioriterer skikkelig drivverk. Det går mye tid og penger i å knekke drivaksler hver gang man prøver å ta i litt. Motor kan man alltids oppgradere etterhvert, men skal du henge med i toppen kreves nok minst 500 ærlige hk i bunnen før lystgassen kobles inn (for de som bruker det).

Johnny Bravo
04-11-2009, 00:58
Takker for svar!
Er jo ingen problemer å se at denne sporten koster penger :smokin:
Men som du sier, med reisekostnader etc. så baller det fort på seg. Jeg tenkte vel mest på vedlikehold, reservedeler/slitedeler, reperasjoner og tiden dette tar etter og under hvert løp... Det går jo hardt ut over utstyr så jeg regner med det ryker litt stikkaksler og diverse.

De fleste har vel gode sponsorer som hjelper til og uten dem så hadde det vel ikke vært mulig å drevet med dette, men det krever vel en del av hver enkelt også vil jeg tro...

Thunderbolt
04-11-2009, 09:18
Det er ikke så mye vedlikehold hvis du bygger med kraftige nok greier med en gang. 35 spline Dana 60 drivaksler holder i 99% av tilfellene så med dette kan man ofte kjøre flere sesonger uten problem.

Som Arne sier så er det fullt mulig å bygge bil til 100.000,- og hevde deg med denne. Bruker man en relativt enkel motor og forer den med lystgass så har man billige hestekrefter......