PDA

View Full Version : Dekkslitasje

Y60-Hans
04-17-2009, 16:50
Kjikka over dekka som har sitti på patrolen min i vinter, Begge forhjula har trappeslitasje på innsida.... Burde ikke dette bety at jeg har for mye toe-out??:question:

Alt i hjullager, kingbolter, styreledd osv er helt tight å fint...

Kaare
04-17-2009, 23:13
Hva mener du med "trappeslitasje"? Ujevn slitasje? Kan isåfall være slitne dempere.

1911
04-18-2009, 09:39
Om resten av dekket ser ok ut har du nok rett i dine antakelser. Er spissing justert etter std mål med breie felger, kan det nok bli litt feil.

Y60-Hans
04-18-2009, 11:11
Spissinga ble nok justert til standard spec, og da med 35x12,5 på 10x15 felg, pluss noe slakk i et par endeledd.. Ble vesentlig bedre å kjøre etter justering, men ikke helt god.. Etter en litt bedre titt under blien nå så ser jeg at endeledda på parallellstaget er skrudd omtrent helt inn...

Utfallet blir vel enda værre nå som det sitter 12" brede felger på..
Er ikke så greit å finne noen som kan kontrolere spissing eventuelt foreta firehjulskontroll uten at jeg må montere visningshjula, og da blir det vel egentlig feil igjen når jeg bytter hjul igjen..

Kaare, trappeslitasje er når knastene (i dette tilfelle på innsida av dekket..) er ujevnt slitt i lengderetningen, dvs forkanten av knasten er slitt ned og skrår opp mot bakkanten av knasten..
Høydeforskjell mellom bakkant av en knast til forkant av knasten etter, ser nesten ut som ei trapp:grinpimp: Litt klønete forklart, skal prøve å få til et bilde av det..

Kaare
04-18-2009, 11:18
Den var bedre. Nå forstår jeg hva du mener. Men legg gjerne ut bilde også.

1911: Du driver jo med dekk og hjul. Kunne du fortalt litt rundt forskjellige former for dekkslitasje og de vanligste årsakene til de?

Y60-Hans
04-18-2009, 11:23
Og om du 1911 eller noen andre har ideer og formeninger om toe justering i forbindelse med breie felger og større hjul??

I mitt hode tilsier breiere felger at man burde spisse inn litt mere, men har og sett endel på patrol4x4.com som mener det motsatte...

Jan
04-18-2009, 11:44
På min Hilux med 12X15 felg brukte æ 4 mm toe`in målt på felgen.Da ble den retningstabil. Drev å forska på Patrol 160 å fant ut at en må ha mer toe`in jo høyere hjul.

Y60-Hans
04-18-2009, 12:59
Et par bilder på hvordan innerkanten på et av dekksetta ser ut...

Kaare
04-18-2009, 15:49
Jøss! Dette har jeg aldri sett før.

1911
04-18-2009, 16:11
Når det gjelder justering av hjulstillinger så er det bortkasta om ikke alt av foringer, lagre etc er i orden (innen for toleransekrav til produsent)

I ditt tilfelle med slitasjeproblemet ditt holder det nok å juster inn noen m.m. Litt mere toe in. Det er jo langt fra ekstremt mye skjevt slitt.

Hvordan er din bil med tanke på rettningsstabilitet?

Div former for slitasje mønster kan jeg lage en liten tråd på.

Kaare
04-18-2009, 16:50

Toppers!

Y60-Hans
04-19-2009, 16:09
Når det gjelder justering av hjulstillinger så er det bortkasta om ikke alt av foringer, lagre etc er i orden (innen for toleransekrav til produsent)

I ditt tilfelle med slitasjeproblemet ditt holder det nok å juster inn noen m.m. Litt mere toe in. Det er jo langt fra ekstremt mye skjevt slitt.

Hvordan er din bil med tanke på rettningsstabilitet?

Er ikke riktig god på retningsstabilitet nei.. Men faktisk bedre på 12" felg enn på 10".. Nå har jeg riktignok en mistanke om det er noe galt med de 10" felgene jeg har..

Inge
07-13-2009, 21:45
Den slitasjen du har der kommer av såkalt ''toe out'' ja...for mye andre veien får du det samma på yttersida av dekket..
Grunnen til at det blir sånn ''trappeformet'' er på grunn av grove knaster i dekket..i allefall er det det jeg har kommi fram til.
Kjører med 5mm toe in på den patrolen jeg har med 35'' dekk og 10'' felg..impresset på felgene er jeg ikke sikker på men det er sånne rock crawler felger fra BgNor.
Er ikke like stabil å kjøre som en personbil etter veien men den sliter i allefall ikke dekk forran.