PDA

View Full Version : 2001 Pajero - dekkspørsmål + mental utblåsning

Dingseboms
04-22-2009, 22:03
Etter mye om og medn ble det bil på meg, og valget valt på en 2001 mod 3-dørs Pajero.. snerten sak! =o)

MEN, det er noen skår i gleden.
Temperaturmåler slår ut på max når bilen startes kald og synker etter litt kjøring, og dieselmåleren tuller også litt samtidigt..
Forrige eier oppgir at føleren er bytta, men vet ikke mer.. så jeg holder igjen litt av kjøpesummen til jeg har fått sjekka den på merkeverksted hjemme..

Det første de reagerer på på mitsubishi verkstedet er klaprelyden (noe jeg påpekte på verkstedet der jeg kjøpte den, uten å få no gehør), og det viser seg at nedre kjedestrammer må byttes (eller noe i den dur) og har en leveringstid på ukesvis

Når jeg endelig fikk bilen igjen igår dukker det opp et nytt problem. En sinnsyk hvinelyd når jeg gir flat pedal, noe som tilsynelatende var en dårlig pakning rundt manifoilen et sted..(?) Og temperaturmåleren er fremdeles bananas etter å ha bytta selve instrumentet.. så nå aner de ikke hva som kan være galt..

Når jeg bare slipper gassen i lange nedoverbakker virker det av og til som bilen "kjører inn i litt sand" for hver 10ende meter.. ikke noe dramatiske greier, men syns jeg kjenner litt "jukking" av og til... syns det høres litt fjernt ut selv, så kanskje det bare er oppi hodet mitt?

Va vel egentlig ikke så mye spørsmål i denne delen, mer en utblåsning fra min side.. men de som hører en bjelle ringe må jo gjerne si noen ord!

-----

Har nå standardhjul på orginalfelg, men vurderer å sette på noe større og grommere..
Hvilke alternativer har jeg mtp størrelse med og uten heving/bredding (det finnes flere måter å heve på, eller?)?
Skjæring i hjulbuer blir aldri aktuelt, men lakkerte skjermbreddere burde vel gå an med mindre det blir vanvittig dyrt..

Hvor kan jeg lese om forskjellige dekktyper? Vil ha noe gromt med litt knast uten at det blir helt traktor og vaskebrettkjøring..

Hva må jeg regne med i pris på et sånt prosjekt? og pris på kufanger ?

Vil også sote rutene bak, men er en kløne med film.. hørte noe snakk om at det var mulig å lakkere rutene med klarlakk med litt svart i??

Har leita litt etter bilde av denne modellen med 33" og 35" dekk uten hell... noen som har en link?

Linker og tips mottas med den største takknemlighet! =o)

hilsen han med de 10 tommeltottene

knixen
04-22-2009, 22:16
Det høres ut som feil polaritet på kablingen til termostaten, har ihvertfall vært borti det på andre biler før med lignende symptom.

Nøkkingen høres ut som kanskje luftmengdemåleren er sliten.

Dekk til ditt bruk, goodyear mt/r eller bfg m/t henholdsvis 2000 og 1500 kr stk. Mtr kjøper du fra Norskoffroadteknikk.

De skaffer sikkert skjermbreddere også, evt kan du høre med bgnor.

Dingseboms
04-23-2009, 00:14
Nøkkingen høres ut som kanskje luftmengdemåleren er sliten.

Aldri hørt om engang, men etter et kjapt søk på google blir jeg litt i stuss siden dette er noe som skjer når jeg slipper gassen i nedoverbakker..?
Men om så, er det dyrt å skifte og er det noe som plutselig kan ryke hvis jeg gir faen inntil videre?

Dekk til ditt bruk, goodyear mt/r eller bfg m/t henholdsvis 2000 og 1500 kr stk. Mtr kjøper du fra Norskoffroadteknikk.

De skaffer sikkert skjermbreddere også, evt kan du høre med bgnor.

Hva med størrelser, hva får jeg plass til orginalt, og hva må jeg evt. gjøre for å få noe større godkjent?

knixen
04-23-2009, 00:25
Aldri hørt om engang, men etter et kjapt søk på google blir jeg litt i stuss siden dette er noe som skjer når jeg slipper gassen i nedoverbakker..?
Men om så, er det dyrt å skifte og er det noe som plutselig kan ryke hvis jeg gir faen inntil videre?

Hva med størrelser, hva får jeg plass til orginalt, og hva må jeg evt. gjøre for å få noe større godkjent?

luftmengdemålern koster vel normalt fra ca 1000-4000, skikkelig enkel å bytte på de aller fleste biler. Men du burde merket dette vel fullt pådrag også da, men sånn nøkking er et vanlig symptom.

det du har lov til er pluss 5% i forhold til dimmensjonen som står i vognkortet, i dagens lovverk og praksis så kan du ikke regne med å få godkjent noe større enn det. Med mindre bil typen er levert med det fra fabrikk og du får papirer på det fra importør.

Jeg vet ikke hva du får plass til, kanskje en tur til en dekksjappe og teste litt lar seg gjøre?

csalhus
04-23-2009, 06:11
Har nå standardhjul på orginalfelg, men vurderer å sette på noe større og grommere..
Hvilke alternativer har jeg mtp størrelse med og uten heving/bredding (det finnes flere måter å heve på, eller?)?
Skjæring i hjulbuer blir aldri aktuelt, men lakkerte skjermbreddere burde vel gå an med mindre det blir vanvittig dyrt..

Eg satte på 265/65-18" (265/75 i 16") på min 2002 mod, og skal der på noe større må det modifiseres noe. Dette er vel i underkant av 32"..
Ved sving høyre/venstre tok dekkene litt borti en plast tapp i framkant av skjermen. Fikk skubbet feste til framre del av skjermen litt fram, så nå går alt klart..

SixCell
05-22-2009, 15:20
Du får garantert på 33" 12.5x15 på den bilen din... det vil også se best ut :):beer:

Maylinn
05-22-2009, 19:29
Gratulerer så mye med pajero og velkommen til mitsubishi forumet.

Beklagelig å høre du ikke har fått noe grei start på bilkjøpet,har selv lite erfaring med så nye biler,og kan bare ønske lykke til.

Fant noen bilder under våre mitsubishier så kan du se hva som frister...

265/65/18
41014

33"
41015

37"
41016