PDA

View Full Version : fullgass sin hilux og 4runner

fullgass
05-03-2009, 00:02
da blir det en garasje her på meg også.
er innom her stort sett hver dag å kikker så da kan jeg vel fortelle litt om hva jeg driver med :smile:

det dreier seg om:
86mod hilux s-cab 2,4d
hevet 4" på fjærene og 3" på bl, warn breddere, 35.12,5.15 bf mud...

dette er en bil som en kollega solgte for noen år siden, å på våren i fjor så fant vi den igjen på nett til salgs.
jeg var på jakt etter en ny offroader så da passet det ypperlig. :eyemouth:
dro til fra elverum til odda og hentet den, 80mil tur retur. helt grei bil, var bare litt sliten men det er vel greit for en 22 år gammel toyota. :smokin:

fullgass
05-03-2009, 00:10
her er noen bilder av de forrige offroad bila :smile:

kingcab`n gadd jeg aldri ta no bilde av for det var ingen suksess, men man ser den i bakgrunn på det ene patrol bildet :laughing:
grunnen til at det ikke ble no mer av patrol`n var at ramma knakk,skikkelig røti ramme :shaking:

fullgass
05-03-2009, 00:21
ikke lenge etter jeg hadde hatt bilen hjemme så ble det bestilt nye rancho dempere (rs5000), hilift jekk, vinsj(brukt warn m8000) og kasteblokk.
Siden bilen ble hevet av han kollega`n min så slapp jeg å gå i innkjøp av hevesett :eyemouth:
var på toten å henta meg et par pent brukte bf mud for å bytte ut de slitne procomp dekka som satt bak. forran satt det nye bf når jeg kjøpte bilen.

har også fått erfart å bytte girkasse på bilen. skulle snu på asfalt med 4wd å det likt`n dårlig.
det smalt å det ville ikke fløtte på seg lenger spaken til fordelings kassa satt kav fast.
fikk etter hvert tak i kasse ( kjøpt av "prinze").
var egentlig en fryd å bytte i forhold til patrol`n.

fullgass
05-03-2009, 00:51
planen for framtiden er å:
- fikse på rusta
- mont. turbo
- mont. stoler
- mont. onboard air
- lage ny framfanger
- sperrer
- snorkel
- nye dekk
- lufting på akslinger høyere opp
- muligens nye fjører
- korting av plan
- kommer sikkert på mer å gjøre, men ting tar tid og koster penger :wink_animate:

her er lille hjelper som kom i hus mars 08 som skal hjelpe meg med å få det unna gjort

fullgass
05-03-2009, 12:41
har et problem med å starte innimellom.
må dra motor`n på starteren i evigheter før det skjer no, virker ikke som den får diesel med en gang (ingen røyk).
dette er uavhengi av åssen temp det er ute ,
men når den først fyrer så går den som den skal og jeg kan stoppe motoren og starte igjen uten prob.
dette kan plutselig gi seg og det fungerer i flere mnd`r. alt av filtere er nytt.
har ikke sjekket gløde plugga ennå.

noen 2,4 guruer som vet om det er noen form for ventil som skal hindrer diesel`n fra å renne tilbake i tank og hvor den er?
:rolleyes:

Lars'ern
05-03-2009, 13:22
Virker som det er luft som kommer inn i systemet. Sjekk for lekasje, i dieselrørene og på membranen i håndpumpa på dieselfilteret. Se spesielt på rørene som er oppå dieseltanken.

PrinZe
05-03-2009, 14:44
Ser ut som en bra bil ;) Kom gjerne nedover for en mekkekveld eller to, holder til i Hamar ;)

fullgass
05-03-2009, 14:53
Ser ut som en bra bil ;) Kom gjerne nedover for en mekkekveld eller to, holder til i Hamar ;)

jepp. vet sånn ca hvor du holder til :smokin:
det var jeg som kjøpte girkasse av deg i fjor :eyemouth:

PrinZe
05-03-2009, 14:54
Ahh, skjønner ;) Kommet litt lengre i mitt eget prosjekt siden da også, hehe..

fullgass
05-03-2009, 15:13
noe av det som jeg har gjort i det siste :smile:
sandblåst bakaksling og bakfanger å lakkert det.
byttet bremser bak, har egentlig litt planer om skivebremser, men det for vente.

fullgass
05-03-2009, 15:16
Ahh, skjønner ;) Kommet litt lengre i mitt eget prosjekt siden da også, hehe..

jepp har sett det. blir den snart å se in action el?

fullgass
05-03-2009, 15:20
pyntet på service bilen :smokin:

fullgass
05-03-2009, 15:34
donor bilen som jeg har plukket deler fra.
blir til at jeg plukker av det jeg trenger å parkerer den på en låve. er ikke akkurat et vakkert syn der den står nå.
får sikkert bruk for`n en vakker dag :smokin:

fullgass
05-03-2009, 15:45
byttet parklys lamper, satt på støttfanger hjørner (de gamle har gått med etter noen turer i skogen) :wink_animate:
skal ha eu kont. snart, så er greit å pynte opp litt for å ha mulighet til å gå igjennom.

fullgass
05-04-2009, 22:40
har et problem med å starte innimellom.
må dra motor`n på starteren i evigheter før det skjer no, virker ikke som den får diesel med en gang (ingen røyk).
dette er uavhengi av åssen temp det er ute ,
men når den først fyrer så går den som den skal og jeg kan stoppe motoren og starte igjen uten prob.
dette kan plutselig gi seg og det fungerer i flere mnd`r. alt av filtere er nytt.
har ikke sjekket gløde plugga ennå.

noen 2,4 guruer som vet om det er noen form for ventil som skal hindrer diesel`n fra å renne tilbake i tank og hvor den er?
:rolleyes:

gikk over alt av diesel rør i går. blåste gjennom alt med trykkluft og byttet noen slangeklemmer. fant ut at luftinga på tanken var full av gjørme. i dag startet ihvertfall bilen som den skulle, tror problemet er fikset :bounce:

fullgass
05-05-2009, 19:12
i går fikset jeg litt på kanalbeskyttera.
byttet noen skruer og sveist noen sprekker og stivet det opp litt.
så nå sitter det ihvertfall fast.
det ser kansje litt spinkelt ut men det beskytter, noe mer forsterkninger skal vel på senere en gang, men det går da å bruke hilift`n på dem nå :smile:

fullgass
05-05-2009, 19:20
har også fått lagt opp lufting på akslinger :smile:
er så kjett å måtte bytte olje for hver gang man har vært å lekt båt :shaking:

tror ikke fjørene forran hever så mye lenger. ser litt slitne ut.

fullgass
05-05-2009, 19:40
i løpet av sommer`n så blir det vel et sneglehus å skimte på venstre sia der :bounce:

PrinZe
05-05-2009, 19:48
Meget bra, keep it up :)

fullgass
05-05-2009, 19:54
fant noen "heftige" hjul i bua satt på mens jeg skrur.
det ser rett å slett latterlig ut :shaking:

fullgass
05-05-2009, 21:58
noen som vet hvor man finner fargekoden på bilen? :smile:

PrinZe
05-07-2009, 18:23
Jeg vil anta at din bil har farge kode 72718 -Red, eller 72717, Super Red II.. 72717 er litt dypere enn -18..

Det skal stå på nummerplata i motorrommet, men jeg husker ikke helt hvor..

PrinZe
05-08-2009, 18:06
Kan du ta noen bilder og litt nøyaktige mål av kanalbeskytterene dine og sende meg på mail? Driver å skal lage meg no lignende.. :)

fullgass
05-08-2009, 20:11
Kan du ta noen bilder og litt nøyaktige mål av kanalbeskytterene dine og sende meg på mail? Driver å skal lage meg no lignende.. :)
mail sendt, håper det er til hjelp :beer:

PrinZe
05-08-2009, 20:16
Supert :beer::beer:

Bare en ting til.. Det flattjernet som går mot ramma med bolter gjennom, altså festet i bakkant.. Er det bare to flattjerne på hver sin side av ramma, eller er det bøyd til så det går over og rundt?

fullgass
05-08-2009, 20:22
byttet frontrute her for litt sia, var en overraskende enkel jobb.

sette lista på ruta først.
smøre inn lista med med noe som smører.
tre nedre del av front ruta i sporet sitt.
jobbe seg rundt lista med skrutrekker.

tok ikke så mye bilder av det.

fullgass
05-08-2009, 20:26
Supert :beer::beer:

Bare en ting til.. Det flattjernet som går mot ramma med bolter gjennom, altså festet i bakkant.. Er det bare to flattjerne på hver sin side av ramma, eller er det bøyd til så det går over og rundt?
det er kun et flattjern ja.

fullgass
05-10-2009, 12:19
har rettet litt på bøyla som vinsjefestet sitter i, har fått litt juling gjennom åra.
fant noe sprekker i ramma forran som jeg må sveise :shaking:
boret opp å gjenget for M14 skruer ved innfestinga i ramma.

fullgass
05-10-2009, 20:13
skulle ta en bremse test for en lten stund sia.
resultatet var at pedalen gikk i bånn og bremse væska rant ut av et høl i en bremseslange forran :pissed: da var det bare å bestille nytt.

fullgass
05-10-2009, 22:32
vært ute en tur å kjørt litt.
jeg trenger definitivt trenger nye fjører forran, det er altfor stivt.
det sitter procomp 4" bak å det fungerer helt greit, men forran så er det 2"black diamond fjører(som ligger flate :shaking: ) og 2" på sjakkel.
hevefjører skal handles inn ved neste anledning. :beer:

fullgass
05-14-2009, 17:23
fått på 35" igjen.
lakkert felga grå synes det ble bedre en hvite ihvertfall :smokin:

fullgass
05-14-2009, 20:28
har dekalert bilen litt i dag :smokin:

fullgass
05-15-2009, 19:05
mont. bakfanger :eyemouth:
skal få flyttet den litt høyere etterhvert.

fullgass
05-15-2009, 19:28
hadde med meg litt hjelp :smile:

fullgass
06-02-2009, 09:53
har endelig fått hivi ut sofa`n og tredd inn et par stoler fra honda crx som satt i delebilen... ble atskillig bedre å sitte i ja :smokin:

fullgass
06-02-2009, 10:02
var med på no kjøring forrige helg (wroc)
tok ei driv knute også løsna bakakselen :shaking:
men alt ble fiksa i felten så jeg fikk kjørt mer etterpå :smile:

har forresten fikset meg en snorkel av den billige typen... 260kr :beer:

fullgass
06-05-2009, 23:30
ned rigging av bil :shaking:

Lars'ern
06-05-2009, 23:58
Kjedelig jobb det der! Men nå som du har fjærnet BL'n, så kommer den vel ikke på igjen? Er en liten jobb å lage plass til 35" når du har 4" fjærløft:smokin:

fullgass
06-06-2009, 06:57
Kjedelig jobb det der! Men nå som du har fjærnet BL'n, så kommer den vel ikke på igjen? Er en liten jobb å lage plass til 35" når du har 4" fjærløft:smokin:

ja detta er kjett, det blir liksom litt feil.
skal nok ha på igjen bl. jeg er tror ikke fjærene løfter 4" lenger, for de har sunket sammen ganske mye :shaking:
men det kan jo hende at jeg handler meg et nytt sett med fjører :grinpimp:

knixen
06-06-2009, 13:26
ja detta er kjett, det blir liksom litt feil.
skal nok ha på igjen bl. jeg er tror ikke fjærene løfter 4" lenger, for de har sunket sammen ganske mye :shaking:
men det kan jo hende at jeg handler meg et nytt sett med fjører :grinpimp:

Personlig ville jeg heller kjøpt nye fjærer. Bilen ser betydelig bedre ut uten BL:wink_animate: Digger hilux jeg!!!

fullgass
06-06-2009, 13:45
Personlig ville jeg heller kjøpt nye fjærer. Bilen ser betydelig bedre ut uten BL:wink_animate: Digger hilux jeg!!!

hadde selvsagt vært best å gjort all heving kun på fjører, men vi får se hva økonomien tillater :wink_animate:
begynner å bli litt bitt av tomme syken så det frister å lage plass til 36"++ :smokin:

knixen
06-06-2009, 14:04
hadde selvsagt vært best å gjort all heving kun på fjører, men vi får se hva økonomien tillater :wink_animate:
begynner å bli litt bitt av tomme syken så det frister å lage plass til 36"++ :smokin:

se i skeptisk sin garasje, den har plass til 38" med kun 2" løft.

fullgass
06-06-2009, 14:40
se i skeptisk sin garasje, den har plass til 38" med kun 2" løft.

jepp har vært der å kikket litt. er vel noen timer med kapping der også?
får se hva som skjer.. har mange andre planer som egentlig bør mont. først. :smile:

PrinZe
06-06-2009, 19:26
Jeg skulle gjerne hatt 5 av de BL-klossene, ettersom du ikke skal sette det på igjen, hint hint :smokin:

fullgass
06-06-2009, 23:44
Jeg skulle gjerne hatt 5 av de BL-klossene, ettersom du ikke skal sette det på igjen, hint hint :smokin:

beklager, men jeg skal nok ha de sjøl..
regner nesten med at jeg mont. de tilbake etter jeg har gjort meg ferdig med å vise bilen. :smile:
jeg har en tendens til å kjøre i de dypeste høla. å da synes jeg det er greit å ha karrosseriet litt høyere.. :wink_animate:

fullgass
06-06-2009, 23:53
- de.mont. ferdig bl
- fjernet bøyla i fronten
- bytta ei hovedlampe
- div anna småtteri

fullgass
06-09-2009, 09:06
nå er biltilsynet unna gjort :bounce2:
bare eu kont. igjen :smile:

fullgass
07-06-2009, 21:55
ny kone bil er innkjøpt, ble en 4runner.

bilen har faktisk brunt innteriør, det har jeg ikke sett før på 4runner :smile:
er faktisk aircondition også.
blir noen timer med småfiks framover av det elektriske og noen rust bobler i lakken. det er overaskende lite rust, ingenting å se på ramma.
denne bilen må jeg nok koste på litt stæsj :wink_animate:

fullgass
07-06-2009, 21:58
innv.

knixen
07-06-2009, 22:02
Grattis med flott runner!!! Er nok en import bil det der, ikke levert med AC, brunt interiør eller instrumentene du har på dashbordet her til lands... :wink_animate:

fullgass
07-06-2009, 22:05
Grattis med flott runner!!! Er nok en import bil det der, ikke levert med AC, brunt interiør eller instrumentene du har på dashbordet her til lands... :wink_animate:

jepp er en import ja. i fra gran canaria faktisk! :smile:

Double Toy
07-07-2009, 01:16
Gratulerer med en flott Runner:grinpimp:

fullgass
07-07-2009, 09:59
jeg har en liten jobb forran meg med å bytte:
motor til bakruta.
mekanismen til takluka samt bryteren som sitt i taket.
motor til side rutene bak.
sidespeil v side.

hvis det er noen som har noe av dette liggende som kan selge så er jeg meget innteresert :smile:

fullgass
07-07-2009, 10:04
Gratulerer med en flott Runner:grinpimp:

takk takk... er fornøyd med kjøpet så langt selv om det er mye små mikkel som må fikses :smile:

knixen
07-07-2009, 10:10
jeg har en liten jobb forran meg med å bytte:
motor til bakruta.
mekanismen til takluka samt bryteren som sitt i taket.
motor til side rutene bak.
sidespeil v side.

hvis det er noen som har noe av dette liggende som kan selge så er jeg meget innteresert :smile:

motor til bakluka kan du kjøpe fra rockauto.com, du ser på 95modell 4runner sr5 med v6 bensin. Der velger du motor til venstre bakdør, den kan også brukes i bakluka. Koster ca 50pund om jeg ikke husker feil. Hos toyota koster den 2000....

Så her lønner det seg å kjøpe nytt kontra brukt. De er fantastiske å handle med, og har det meste av service deler.

fullgass
07-07-2009, 19:09
motor til bakluka kan du kjøpe fra rockauto.com, du ser på 95modell 4runner sr5 med v6 bensin. Der velger du motor til venstre bakdør, den kan også brukes i bakluka. Koster ca 50pund om jeg ikke husker feil. Hos toyota koster den 2000....

Så her lønner det seg å kjøpe nytt kontra brukt. De er fantastiske å handle med, og har det meste av service deler.

da har jeg bestilt noen el motorer fra dem. blir spenende å se når det dukker opp :smile:
men fant ikke mekanismen til takluka der så det etterlyser jeg enda :smile:

knixen
07-07-2009, 19:26
da har jeg bestilt noen el motorer fra dem. blir spenende å se når det dukker opp :smile:
men fant ikke mekanismen til takluka der så det etterlyser jeg enda :smile:

Jeg har pakke nummer to på vei i posten fra dem, veldig greit og knall service. Enkel å spore også!

De har nok ikke den, skal du ha en sånn brukt så anbefaler jeg davesoffroadperformance.com. Men personlig ville jeg kjøpt en ny, da de slites endel. De finnes kun nye fra toyota. Husker ikke pris, men 1000-1500 tror jeg det var...

fullgass
07-07-2009, 19:44
Jeg har pakke nummer to på vei i posten fra dem, veldig greit og knall service. Enkel å spore også!

De har nok ikke den, skal du ha en sånn brukt så anbefaler jeg davesoffroadperformance.com. Men personlig ville jeg kjøpt en ny, da de slites endel. De finnes kun nye fra toyota. Husker ikke pris, men 1000-1500 tror jeg det var...

tenker jeg tar en tur til toyota ja for å høre.
sjekke hvor mye de skal ha for bryteren til takluka også..

fullgass
08-14-2009, 14:14
da er dualtransfer adapter bestilt til hilux`n :bounce:

fullgass
08-31-2009, 12:13
hevinga på plass igjen etter eu.
lånt et sett tsl sx 35.15,5.15 i påvente av innkjøp av nye bf mud.

Turbo3g
09-29-2009, 14:30
Dette ser jo morro ut det!
Hilux er tøffe biler det:D

skal bli morro å få sett den snart, du skal til grustaket den 10 oktober du?
tror jeg skal få dratt meg ned dit da.

fullgass
12-19-2009, 15:38
4runner`n er solgt og hentet og hilux`n blir vel snart hentet av ny eier.
da får vi tro den nye bilen matcher egenskapene til lux`n.

fullgass
12-21-2009, 18:42
lux`n og den nye