PDA

View Full Version : Vaktmesteren forteller fra Paris-Dakar:

jan terje
05-06-2009, 21:05
Paris-Dakar ble pga. terrorfaren kjørt i sør amarika denne gang.
DORKen Vaktmester kjørte denne Renault 12 Caravan inn til en fin...
Vi lar ham selv fortelle:

vaktmester
05-07-2009, 23:01
Dagens etappe gikk langs den vakre Orinoco floden, det var typisk østlandsvær med regnbyger og vind. Kanskje ett tilbakeblikk er på sin plass, siden dagens etappe er nummer 17. Starten gikk fra Paris, Texas 11. november 2008. Da vi etter etappe 12 var innom Dakar i Mexico skjedde det noe merkelig, der var masse flagg, og alle bilene måtte kjøre over ett podie. Midt på podiet sto en fyr med ett rutete flagg og en flaske Champagne. Vi hadde desverre ikke tid til å stoppe, vi lå an til å hale seieren i land. Etter denne merkelige hendelsen tror jeg faktisk vi kjørte feil, for siden denne dagen har vi lett etter Paris-Dakar Sirkuset over hele søramerika.

Litt om Bilen:
Spesialpreppet Renault 12, campinginnredet med soveplass for 4. Den blodtrimmete 1,2 liters motoren er raus i frasparket og har ett bensinforbruk som sjokkerer oss som er vant til V8.

Litt om Teamet:
Vaktmesteren: Den dystre og reflekterte, som sjelden briljerer med sin lynende intelligens, best når han sover.
Hardu Kasko: Far til en kjent negerkonge som har reist i fra afrika, han skulle fungere som kjentmann og tolk i afrika. Kanskje mest kjent for sin vakre bassprumping.
Hakke Kasko: Vårt finske innslag, for øvrig bror til Hardu.
Serverer hele tiden væske til deltakerene, da uttørking i konkurranser av dette slaget er vanlig. Blir litt upopulær av og til, han har en tendens til å servere seg selv litt for mye.
Maran Ata: Vår veileder og kartleser, sjåfør og mekaniker.
Han har også ansvaret for cateringen og forsyningene.
Sover lite pga bassprumpingsallergi.

Min nesten bærbare Commodore 66 fungerer utmerket fremdeles, selv etter at gårsdagens autoreturnerte sushi havnet i floppysprekken.

Hilsen Lasse & The Rølpers
ETT STED I AFRIKA??????

jan terje
05-07-2009, 23:09
Jeg gir meg over. For oss som ikke kom til Matrand for å se Formula offroad, må jeg si denne eksosfylte rapporten virkelig ble et godt plaster på såret.
Denne flaggmannen dere passerte, vil du si han opptrådte i et maritimt miljø?

jan terje
05-07-2009, 23:16
Var det dette?
40199
Det betyr:
Innstill hva De holder på med (eller har til hensikt å gjøre) og gi akt på mine signaler.

Ellers finner du litt om flaggsignaler her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Internasjonale_maritime_signalflagg

vaktmester
05-09-2009, 19:11
Teamet ble satt ut en dag, eller var det 2??? To små incidenter hemmet oss veldig i racet, som nå er gitt nye mål etter at vi meldte overgang fra Paris-Dakar til Volvo ocean race. Først gikk vi tom for drivstoff og måtte tenke alternativt, det er vi veldig flinke til, først ut med forslag var Maran Ata: Vodka, dette resulterte i at han fikk den største blåveisen vi har sett på lenge. Harru foreslo deretter en løsning som var tidkrevende men god. Vi kunne tømme deler av vårt 200liters fatølresevoar og bruke tomflaskene til å hente bensin på, dette ble meget godt mottatt. Oppgaven ble fullført i løpet av en etterhvert disig periode, for å være på den sikre siden ble hele reservoaret tømt før vi gikk ned den bratte bakken til besinstasjonen som lå der. Den andre incidenten var da Maran brukte Afrikakartet vårt, dynket i motorolje som omslag på blåveisen. Heldigvis kom Commodoren på nett igjen, vi kunne søke etter løypekartet for Volvo Ocean Race, dette resulterte i rett en ny nedtur, vi måtte skaffe en del utstyr som er ekstrautstyr til Renault 12, nemlig redningsvester og noe de kalte "sail". Dette ble for vanskelig for oss, vi bestemte oss for å doble fatølreservoaret istedenfor. I morgen reiser vi igjennom Uruguay og Paraguay, vi gleder oss til dette, siden vi kan gjøre oss forstått på skoletysken vi lærte i mellomkrigsårene.

Hilsen Lasse
Globetrotter

vaktmester
05-09-2009, 19:17
Det er mulig flagget så slik ut, Jan Terje, men siden jeg som vanlig sov vet jeg ikke.
Maran Ata som kjørte bilen sier det var veldig små sorte og hvite ruter på flagget.

jan terje
05-09-2009, 21:57
Det er mulig flagget så slik ut, Jan Terje, men siden jeg som vanlig sov vet jeg ikke.
Maran Ata som kjørte bilen sier det var veldig små sorte og hvite ruter på flagget.

Kan det være denne båten han viftet med?

Vier
05-09-2009, 22:31
Kan det være denne båten han viftet med?

Nå må du ikke skjemme deg ut JT, det er selvsagt snakk om flaggruten.
Oppe i bildet ser dere forøvrig Risøybroen. Dette til informasjon

40272

jan terje
05-09-2009, 22:41
Nå må du ikke skjemme deg ut JT, det er selvsagt snakk om flaggruten.
Oppe i bildet ser dere forøvrig Risøybroen. Dette til informasjon

40272

Det var ikke broen det ble henvist til din skøyer. Alltid jøgler du deg til på lørdager.

vaktmester
05-09-2009, 22:56
Siste nytt fra Asuncion, Paraguay.

Vi sitter her i forteltet til Renaulten og surfer på nettet, vi er allerede avansert til 47- plass i Ocean Racet, dette er en imponerende plassering. Det fineste i dag har vært kapasitetskontrollen vi har foretatt på det fordoblete fatølreservoaret. Harru, Hakke, Maran og jeg har funnet ut at det er tilstrekkelig kapasitet nå, hvis vi fyller på hver dag.

Hilschen La s s e
:beer:OMTÅKET:beer:

jan terje
05-09-2009, 23:00
Eier ikke Volvo Renault? Og hvordan påvirker det dere? Eller er det kun fatølet dere blir påvirket av?

GORGON
05-09-2009, 23:02
Det var ikke broen det ble henvist til din skøyer. Alltid jøgler du deg til på lørdager.

Ein klår årsak til forvirringa dykkar lyt de tillegga her tråden.

Eit klårt døme en klår og herfri skalle kan de sjå i denne fantastiske historia skriven av ein som har vet til å skugga unna her tråa

jan terje
05-09-2009, 23:06
Er det Renaulten vi ser til venstre?

vaktmester
05-09-2009, 23:11
Eier ikke Volvo Renault? Og hvordan påvirker det dere? Eller er det kun fatølet dere blir påvirket av?

Vet ikke, jeg sover.
Men det blir helt på trynet hvis vi kjører en Volvo 12??????

vaktmester
05-10-2009, 11:48
God Morgen.
Eller siden det ikke er morgen her så ikke les dette innlegget før senere i dag, men ikke skriv noe om det i her tråden, da vil forvirringen bare ta helt av. Her i Asuncion er det sol og fint, vi har avansert enda ett par plasser i Racet, nemlig til TRETTITOLVTE. Vi imponerer oss selv hver dag. På grunn av en influensa som griser har innført er Volvo Ocean Race neste stopp på Hawaii, det er en øy i stillehavet.
Vi er dermed plutselig blitt influensaflyktninger, Renaulten er desinfisert, ikke så mye på grunn av influensaen, men Harru hadde ett uhell i forbindelse med nattens bassprumping av skjebnesymfonien, som plaget Maran så mye at han stakk Harru bak med ett harpungevær, noe som gjorde at Harru mistet kontrollen over instrumentet sitt.
Vi reiser fra fastlandet til denne øyen med en ferge som heter Titanic 2, og er blitt anbefalt å ha redningsvester på hele veien.

Hilsen Lasse
Big farth, big smell

vaktmester
05-13-2009, 19:25
Vi ligger værfast på Oahu, det vil si at det er alt for fint her til at vi skulle reise. Dessuten er det litt venting på sjåføren, ikke for at han skal bli edru, men at vi måtte leie han ut til hotellet som oppvasker, alt koster idag. Regner med at reisen fortsetter når hotellregningen er vasket.
Imellomtiden oppholder vi oss mye med Renaulten, tærer på fatøllet og spiser mat som Harru fikser med å prate turister i søvn.

Hilsen Lasse
Regatta?????

jan terje
05-13-2009, 22:17
Bilder, vi mååååååååååååååååååå få bilder

Åge Kolaas
05-13-2009, 23:38
Her!

vaktmester
05-15-2009, 20:11
Sender noen bilder fra Hawaii, fremdeles er vi her, planlagt avreise etter 17. mai. Det finpusses flagg og sko her, toget går frem og tilbake mellom 2 spesilt utvalgte barer.
Bildereportasje kommer sikkert senere.

Hilsen Lasse
Kanon Fotograf

vaktmester
05-23-2009, 11:23
Plutselig var vi hjemme igjen, det var fantastisk. En morsom episode fra avslutningen av vårt opphold på Hawaii, var da vi prøvde å komme til hektene etter 17. Mai-feiringen fikk besøk i vår midlertidige camp på Oahu beach.
Først kom det noen karar i flotte uniformer og sa at vi var ønsket i hjemlandet vårt, så spurte de hvor vi kom fra, vi tenkte at det var kanskje ikke så lurt å si Norge, så vi valgte å si IRAK, og plutselig satt vi på ett fly med armbånd og orange kjeledresser. Det var veldig spennende for oss å få se Cuba. Etter ett par dager, på ett sted der alt var innpakket i grov hønsenetting, skjønte vi at det var best å si hvor vi egentlig var fra. Denne informasjonen fikk vi byttet mot noen førsteklasses flybilletter hjem.

Hilsen Lasse
Hjemme bra, men borte vekk

jan terje
05-25-2009, 07:30
GRATULERER MED seieren?

jan terje
05-25-2009, 08:17
Flott bilde fra målpasseringen:

vaktmester
05-27-2009, 19:57
GRATULERER MED seieren?

Klart det var en stor seier for oss, det eneste laget med Renault 12 i Volvo Ocean Race, Tenk....... Hadde vi hatt BÅT, det hadde jo alle de andre lagene.
Det står respekt av vår bragd, uten å reise oss fra sandgropen på stranden avanserte vi fra 165. plass til å være nr 67. Vi, det eneste laget med gratisbilletter hjem fra Cuba, ser på hver dag som går uten at vi roter det til som en SEIER.

Hilsen Lasse & co
Very nice boys club

Geir
05-27-2009, 20:07
ett fantastisk reisebrev , jeg er mer eller mindre lamslått

bare ett lite tips : jeg fikk tilbud om å kjøpe en slik en Ford Corsair , kan dette brukes til Volvo Ocean Race 2010 ?

vaktmester
05-28-2009, 23:01
Ifølge reglene i Volvo Ocean Race er det mulig å stille med Ford Corsair, men det er ikke tillatt med automatgear, og alle tekniske installasjoner må ha oppsamlingsmuligheter for flytende substanser.

Hilsen Lasse
Er det ikke regler,
så lager vi noen

jan terje
05-28-2009, 23:08
Menes det med "flytende substanser" øl eller pils?
Eller er det avhengig av hvilken breddegrad en befinner seg på?

GORGON
05-29-2009, 18:51
Menes det med "flytende substanser" øl eller pils?
Eller er det avhengig av hvilken breddegrad en befinner seg på?

Eg hev inkje råka vaktmeistaren i eige person, men ferdaskrifta han hev laga syner i klårtekst kva det er tale om.

Helsing GORGON
Sannseiar