PDA

View Full Version : Hvordan blir det med rettstilt motor

extremetoy
05-13-2007, 18:13
`plages med motor og gir i zukien.. har lekt med tanken på Wv motor fra golf eller lignende, å bruke girboksen der å kutte ut transfer!

mellom akslene mine kommer på høyre side.
Noen som vet hvordan utvekslinga mi vil bli? har 4,88 i akslingene!

Kom med innvendinger for å mot. mulig det er best å skrinlegge dette med en gang?

Amund
05-13-2007, 18:17
Neida, dette er ikke dumt. Eneste som kan bli kødd er at mellomaksel forover blir veldig kort, mulig du må dra frem aksel. Utveksling blir helt rå, som regel har en sånn bil 3-4:1 i diffen sin, dvs at du får tilsv. en lavserie på 3-4:1 - det går jo også an å la sukitransfern stå og bare kjøre en drivaksel bakover til den! så får du enda en lavserie!

Meen, du bør finne en motor med litt spark i da, minimum 2 liter og 100 hk spør du meg...

extremetoy
05-13-2007, 18:21
Neida, dette er ikke dumt. Eneste som kan bli kødd er at mellomaksel forover blir veldig kort, mulig du må dra frem aksel. Utveksling blir helt rå, som regel har en sånn bil 3-4:1 i diffen sin, dvs at du får tilsv. en lavserie på 3-4:1 - det går jo også an å la sukitransfern stå og bare kjøre en drivaksel bakover til den! så får du enda en lavserie!

Meen, du bør finne en motor med litt spark i da, minimum 2 liter og 100 hk spør du meg...
Vil det funke greit om jeg sveiser diffen og bruker transfer? blir det ikke rar belasting til girboks da? Forslag til motorer da?

Amund
05-13-2007, 20:25
Neida, det tror jeg går helt fint. Du må selvsagt sveise diffen, blir jo litt mye belastning på en drivaksel i forhold til hva den er laget for men det går vel. Veit om hvertfall en i østfold som har gjort det i en hilux, tror eneste problem de hadde var at drivakselen gled ut av kassa, einar hadde samme problem på mc-bilen.

supersvein
05-13-2007, 20:26
Hvis jeg ikke har missforstått helt, så er vel dette slik Ove har gjort det på Pro-mod bygget sitt... (Uten transfer).

extremetoy
05-13-2007, 22:23
Hvis jeg ikke har missforstått helt, så er vel dette slik Ove har gjort det på Pro-mod bygget sitt... (Uten transfer).Ja, Men er enklere for meg å bruke zuki transfer.. slipper noe styr med mellom aksler.. forslag til motor med automat boks da?

Holten
05-13-2007, 22:25
Volkswagen? :rolleyes: Hakke peiling, er jo et forslag isåfall Thefinger

extremetoy
05-13-2007, 22:33
Volkswagen? :rolleyes: Hakke peiling, er jo et forslag isåfall Thefinger
hvilken Wv? kom gjerne med forslag til motorer dere vet av til en billig sum!

Holten
05-13-2007, 22:38
Tror jeg har sett noen brukt Golf eller Passat..husker ikke helt! :o

Ove
05-14-2007, 00:06
2L Passat m/automat er hva du er ute etter.

extremetoy
05-14-2007, 00:30
2L Passat m/automat er hva du er ute etter.Blir det så lav utveksling til meg at jeg ikke trenger automat? finner mange billige golf motorer med gir boks.. der kommer vel utgående på girboks ut på høyre side?

Lundblad
05-14-2007, 09:55
Corrado G60 motor? ;)

Tommy
05-14-2007, 09:59
Jeg ville uten tvil lett til jeg hadde funnet en automatbil..

Tore kjører med Golf 1,8
Jeg kjører med Passat 2.0

2 nye biler i sverige kjører med VR6...

extremetoy
05-14-2007, 11:15
Jeg ville uten tvil lett til jeg hadde funnet en automatbil..

Tore kjører med Golf 1,8
Jeg kjører med Passat 2.0

2 nye biler i sverige kjører med VR6...hvor kommer akslingene ut da? har litt lyst til å få til å bruke transfer min å så jeg slipper å bygge om mellom aksler!

Ove
05-14-2007, 15:36
Hvis du ikke har tenkt å plassere motor høyt i ramma , glem transfer !

På de motorene vi prater om her, og de fleste for tverrstilt, har diffen (og da selvfølgelig drivakslene) på høyre side.

Da er det ikke mye plass til å føre mellomaksel fra transfer og fram til en foraksel med diffklumpen på høyre side.

Dette selvfølgelig hvis du har tenk å etterstrebe lavt tyngdepunkt , hvis ikke kan du heve opp motor litt og føre mellomaksel under gearkasse/diff .

Øystein
05-14-2007, 15:49
Saab B202 T16, blir tverrstilt da men.

extremetoy
05-14-2007, 16:00
Hvis du ikke har tenkt å plassere motor høyt i ramma , glem transfer !

På de motorene vi prater om her, og de fleste for tverrstilt, har diffen (og da selvfølgelig drivakslene) på høyre side.

Da er det ikke mye plass til å føre mellomaksel fra transfer og fram til en foraksel med diffklumpen på høyre side.

Dette selvfølgelig hvis du har tenk å etterstrebe lavt tyngdepunkt , hvis ikke kan du heve opp motor litt og føre mellomaksel under gearkasse/diff .tar tyngdepunkt til vintern.. nå er det å finne noe jeg kan bruke fort så jeg får kjørt NC

extremetoy
05-14-2007, 17:13
funnet en 2000 model passat motor med automatgir. 1,8 liter! mye ledningstyr på disse sikkert? skulle få den for 9 tusen. hadde ikke tenkt å bruke mer en 5000 jeg da..

Amund
05-14-2007, 21:34
Er sikkert trangt om plassen, men jeg har alltid tenkt noe sånt som v6 med automat fra den runde grand voyager, den hadde vært fin om det er plass. kompakt og over 150 hk, får du sikkert pælma etter deg da bilene er bare drit... eller kanskje det er motorene som er drit, jeg vet ikke :)

extremetoy
05-14-2007, 21:36
Er sikkert trangt om plassen, men jeg har alltid tenkt noe sånt som v6 med automat fra den runde grand voyager, den hadde vært fin om det er plass. kompakt og over 150 hk, får du sikkert pælma etter deg da bilene er bare drit... eller kanskje det er motorene som er drit, jeg vet ikke :)volvo har 5 syl som er billig i nabolandet nå.. funnet flere 2,5 20 ventiler til 4000 svenske med automatboks..

Amund
05-14-2007, 21:37
Jepp, var sånn rørbil jeg hadde tenkt til å bygge... 2,5 på 170 hk, automat og volvoportaler... men jeg fikk aldri råd til volvoportaler, og unimog har diffen på feil side, så da ble det kjempebil i steden for spider.

sven
05-14-2007, 21:51
da synes jeg du skal ta deg en titt på Honda Amund;)

Amund
05-15-2007, 07:51
da synes jeg du skal ta deg en titt på Honda Amund;)

Det har jeg gjort, men det var et par år etter alle de andre delene var kjøpt inn.. Pluss, hvilken hondamotor drar rundt 47" traktorhjul og 600 kg aksler? Må liksom ha litt fraspark og...

ARH
05-15-2007, 18:38
Er sikkert trangt om plassen, men jeg har alltid tenkt noe sånt som v6 med automat fra den runde grand voyager, den hadde vært fin om det er plass. kompakt og over 150 hk, får du sikkert pælma etter deg da bilene er bare drit... eller kanskje det er motorene som er drit, jeg vet ikke :)
Jeg trodde jeg hadde slått spiker'n på huet med bilen/oppsettet mitt. Kompakt, lettvekts 90-graders V6, 150HK/240NM, mekanisk innsprøytning, satt til og med tilsvarende ZF-automatkasse med nesten-short-throw-stikke på den (dog ikke helt frisk).. men så viste det seg at det var en drittmotor som spiste kamaksler! :(

extremetoy
05-15-2007, 18:48
Jeg trodde jeg hadde slått spiker'n på huet med bilen/oppsettet mitt. Kompakt, lettvekts 90-graders V6, 150HK/240NM, mekanisk innsprøytning, satt til og med tilsvarende ZF-automatkasse med nesten-short-throw-stikke på den (dog ikke helt frisk).. men så viste det seg at det var en drittmotor som spiste kamaksler! :(
2,7 liter eller 2,8 "volvo" renault motor høres det ut som..

Nitteberg
05-15-2007, 19:54
Jepp, var sånn rørbil jeg hadde tenkt til å bygge... 2,5 på 170 hk, automat og volvoportaler... men jeg fikk aldri råd til volvoportaler, og unimog har diffen på feil side, så da ble det kjempebil i steden for spider.

Høres ut som du har sett på mitt prosjekt Thefinger , ligger Honda hel alu V6 2.5 med automat ca. 170hk i garasjen her, og noen portaler :) Bare altfor mye andre ting og drive med.

ARH
05-15-2007, 21:28
2,7 liter eller 2,8 "volvo" renault motor høres det ut som..
Korrekt. "PRV", et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Renault og Volvo. Ikke spør meg hvordan de har klart å sette en million av disse moringene ut på markedet i et dusin forskjellige bilvarianter. :confused:

Nitteberg, du har vel mer karosseriplater enn rør i prosjektet ditt - eller har du endret angrepsvinkel?

Amund
05-15-2007, 22:40
Høres ut som du har sett på mitt prosjekt

Ja det har jeg. Lurer på hvem som måtte til med mye hard språkbruk for å overtale deg til å gjøre det sånn? Thefinger

extremetoy
05-15-2007, 22:40
Ja det har jeg. Lurer på hvem som måtte til med mye hard språkbruk for å overtale deg til å gjøre det sånn? Thefingerda må snakke enda hardere Amund.. bilen står jo bare der!!