PDA

View Full Version : Sommeren er kommet

Bergum
06-02-2009, 18:55
http://www.fvn.no/lokalt/mandal/article673259.ece

Skogbrann ute av kontroll ved Bjelland

Frode, hvordan ligger du an?

MARNARDAL: Brannvesenet fikk melding om brannen i 16-tiden. Det er blitt anslått at rundt 100 mål står i brann. Brannvesenet bekrefter ved 18.20-tiden at de ikke har kontroll over flammene. Røyken ble første gang oppdaget ved 14-tiden av en grunneier i området.

- Vi har ikke fått full oversikt over brannen foreløpig. Det brenner godt, opplyser befalsvakt Tor Oddvar Torkildsen i Brannvesenet Sør til fvn.no.

(Foto: Jan Martin Sandland)
- Skummelt
En brannmann som har vært inne ved brannen forteller til fvn.no at det kan være skummelt å gå inn i brannområdet. På grunn av vinden er flere brannfolk godt merket av soten som svever rundt.

Området som brenner ligger øst for Bjelland sentrum, ved Tønnesland gård på heia mellom Bjelland og Hægeland. Ifølge et vitne fvn.no har snakket med, kan røyken ses på lang avstand.

- Det er kraftig vind her, så dette er skummelt, sier vitnet.

På grunn av vinden har brannvesenet sendt ut store mannskaper fra en rekke av stasjonene i området.

- Det brenner ganske godt og vi har ute mannskaper fra stasjonene på Bjelland, Marnardal, Byremo, Åseral, Lyngdal og Mandal. Sivilforsvarets gruppe i Mandal er også på vei, sier brannsjef i Brannvesenet Sør, Jon Inge Aasen, til fvn.no.

Brannvesenet Sør ba i ettermiddag om helikopterbistand, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) etterkom i kveld ønsket. Ifølge Hovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS) var helikopteret være på plass i området klokka 19.17.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Brannvesen fra en rekke stasjoner delta i slukningsarbeidet. Foto: Jon Anders Møllen.

Bygninger kan stå i fare
Mannskapene som jobber med å slukke brannen har problemer med å få tak i nok vann. Tankbiler fra Åseral, Mandal og Farsund er derfor på vei til brannstedet.

Jan Martin Sandland, som er grunneier i området, er på stedet. Han beskriver hektisk aktivitet for å få oversikt over brannen.

- Jeg kan se røyken fra her jeg står, om lag 500 meter fra. Men jeg kan ikke se flammene. Det er nok mer enn 100 mål som står i brann. Vinden gjør at det sprer seg kraftig, sier Sandland til fvn.no.

Hvis ikke brannvesenet får kontroll innen kort tid, kan bygninger stå i fare.

- Jeg kan ikke si om bygningene står i fare, men det ligger bygninger bare et par hundre meter fra flammene, sier grunneieren. Klokka 18.20 mente brannsjef Aasen at det ikke er fare for konkrete bygninger.

Bergum
06-02-2009, 20:22
Skogbrann ute av kontroll ved Bjelland
Brannvesenet har ikke kontroll på en skogbrann som brøt ut ved Bjelland i Marnardal tirsdag ettermiddag.